Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Elhanyagolt filmek: Porsche-tolvajok (1987)

2014. szeptember 01. - Lazók György

por-1.jpg

A beépített rendőrök munkájáról számos film készült, de van egy, amiből a legismertebb darabok is merítettek, mégis jóval kevesebben látták, mint megérdemelné. A Porsche-tolvajok nem az akciójeleneteket, hanem a karaktereket helyezi a középpontba. Egy barátság története, mely két a törvény ellentétes oldalán álló ember között szövődik. Ugyanerről próbált mesélni a Holtpont és a Halálos iramban is, de ezekben a filmekben a sodró lendület és a közönségnek tett gesztusok oltárán feláldozták a bemutatott kapcsolat összetettségét. Peter Werner alkotása sötétebb területekre merészkedik, ahol úgy sodródnak a szereplők az elkerülhetetlen végpont felé, hogy a köztük lévő köteléket a szakítópontig feszítik.

D.B. Sweeney játssza a zöldfülű rendőrt, Benjy Taylort, aki inkognitóban állást vállal egy szerelőműhelyben, ami az álcája egy porschékra specializálódott autótolvaj bandának. Célja, hogy megtalálja köztük azt, aki felelős egy nyomozó megöléséért. Benjy imádja a porschékat és ügyeskezű szerelőnek bizonyul. Nem kell sok, hogy a rajongásában osztozó tulaj, Ted Varrick (Charlie Sheen) a szárnyai alá vegye és bevonja őt az üzlet rejtett oldalába. A tapasztalatlan, egyszerű élethez szokott Benjy-t magával ragadja az előtte feltáruló világ. Élvezni kezdi a kocsilopást és meggyőződésévé válik, hogy a gyilkost a konkurenciánál kell keresni. A helyzetet csak bonyolítja, hogy viszonyba kezd Varrick húgával (Lara Harris) nem gondolva a következményekre.

por-4.jpg

A forgatókönyvet az a Dick Wolf írta, aki elsősorban az Esküdt ellenségek és különböző elágazásai révén nem sokkal később nagyhatalmú sorozatguruvá lépett elő. A Porsche-tolvajokban is ugyanazzal a tehetséggel merül el a bűnben, mint tévés munkáinál. Az író nem sajnálja az időt a jellemábrázolásra és már azzal rengeteget elmond szereplőiről, ahogy bemutatja őket. Benjy-t egy rozsdás porsche kasznit szerelve ismerjük meg, amit valószínűleg soha nem lesz képes beindítani. Ebben az autóban megtestesül egy másik élet, ami elérhetetlen neki. A rendőrgyilkosság fő gyanúsítottjával, Teddel is egy porsche okán találkozik. Állítása szerint lerobbant autójával a hegyekben. A két férfi azonnal egy hullámhosszra kerül, ám utóbb kiderül, hogy Ted az egész helyzetet megrendezte. A filmre jellemzően ezt elsőként egy finom utalással árulja el. Mikor Benjy egy másik járgányt szerel, Ted még azelőtt a kezébe adja a szükséges szerszámot, hogy kérné.

Wolfnál a barátság nem írja felül az áldatlan körülményeket, melyek létrehozták. A tapasztalatlan Benjy fel se fogja, hogy mekkora hibát követ el azzal, hogy túl közel kerül nem csak ahhoz, akit le kellene buktatnia, hanem annak húgához is. Hiába próbálja a főnöke (Randy Quaid) atyai szigorral irányítani, az új barátság, a nő, és a luxus vonzása elnyomja az észérveket. Ha átgondolná, rájönne, hogy egyik kapcsolat se érhet jól véget még akkor se, ha kiderül, hogy Ted ártatlan, de próbál nem tudomást venni arról, hogy a lelepleződés csak idő kérdése. Jelzi, hogy csak áltatja magát, amikor Ted húga az ágyban az álnevét suttogja. Benjy ugyan nem feledkezik meg a feladatáról, ám képtelen meghúzni a határokat. A luxusjárgányok lopásával kapcsolatban fel se merülnek benne aggályok, ezekre is főnöke emlékezteti. Benjy hasonul Tedhez, így egy ponton együtt gúnyolódnak a megkárosított tulaj kocsijában talált nyálas zenéken.

por-2.jpg

A néhai Basil Poledouris (Robotzsaru) zaklatott ritmusú zenéje átmegy egy szigorúbb rostán is, véleményem szerint az egyik legjobb munkája. A Porsche-tolvajok jellegzetes ’80-as évekbeli, szintetizátoros témákkal dolgozik, melyek maximálisan kitöltik a jeleneteket. Peter Werner rendezése összeszedett, technikailag felkészült, de nem kiemelkedő. A film bukása arra kényszerítette, hogy visszatérjen a tévébe. A főszerepet játszó D.B. Sweeney nem annyira karizmatikus, mint Charlie Sheen, de az ártatlanság miatt, amit belead, Benjy végig kedvelhető marad. A két színész nagyon jól összepasszol. Olyanok ketten, mint két kölyök, akik ugyanazokat a játékokat szeretik. A film velük együtt alig tud betelni a címbéli kocsikkal, azon belül is a 911-es modellel. Abban a kevés akciójelenetben megdolgozzák rendesen a kicsikéket. A nagy menekülés a rivális banda elől izgalmas meg látványos, csak a következetesség nem az erőssége. Sheenék kocsija a végén mágikusan helyrekalapálódik, a rosszak pedig a legnagyobb borulást is egy karcolás nélkül ússzák meg.   

A Porsche-tolvajokban van némi Miami Vice-vibrálás, de gyökerei régebbre, azokig a film noirokig nyúlnak vissza, melyekben senki nem úszhatja meg se tisztán, se büntetlenül. Végül lehetetlen választásra kényszerülnek a szereplők, még Ted húga is, akinek döntenie kell, hogy szerelme vagy testvére mellé áll. Az árulások köre ezzel még nem teljes, hisz Ted is becsapja Benjy-t, amikor belerángatja bosszújába. Az alkotók nagyszerűen fokozzák a feszültséget a kirobbanó végkifejletig. A gyilkosságok láncolatában a helyzet odáig fajul, amit a Benjy és Ted közti barátság se oldhat már fel, mitöbb pont ez a barátág az, ami arra kötelezi őket, hogy szembenézzenek egymással még azon az áron is, hogy utolsó közös kocsilopásukról csak az egyikük mehet haza élve. 

ÉRTÉKELÉS: 80%

A bejegyzés trackback címe:

http://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr896650781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.