Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Elhanyagolt filmek: Éjféli bunyó (1992)

2015. augusztus 24. - Lazók György

ejfeli-title3.jpg

A svindlerek nem átlagos bűnözők. Ahogy Michael Ritchie filmjének főszereplője találóan megjegyzi, egy svindler és egy tolvaj között az a különbség, hogy az utóbbi futásnak ered, ha forróvá válik a talaj, ám egy jó szélhámosnak nem kell lelépnie, amíg nem akar. Ezek a találékony figurák a mozit is meghódították, több csavaros alkotás szólt róluk A nagy balhétól a Focus - A látszat csalig. A filmeknek egy másik közismerté vált alakja a leértékelt sportoló, mint Rocky, aki ellen szól minden esély, de ő megmutatja, hogy van még cucc a pincében. A két homlokegyenest különböző műfaji hős találkozik ebben a remek kis vígjátékban, ami annyira rosszul szerepelt az amerikai mozikasszáknál, hogy átkeresztelték Diggstownról Midnight Stingre, ám ez nem sokat segített rajta. Hozzánk Éjféli bunyóként jutott el, hogy rövid időn belül a videótékák hátsó polcain találja magát. Mára leginkább azok emlékeznek rá, akiknek volt szerencséjük kihalászni onnan.

Gabriel Caine (James Woods - Salvador) utolsó napjait tölti a hűvösön, ám ez nem akadályozza meg abban, hogy szökést szervezzen rabtársainak, amiből némi mellékesre tehet szert, sőt már előkészíti a következő nagy dobást társa, Fitz (Oliver Platt - Ha ölni kell) segítségével. Tervük, hogy kifosztják Diggstown városának kiskirályát. John Gillonnak (Bruce Dern - Ami sok, az sokk) két szenvedélye van, a boksz és a fogadás. A helyiek kedélyét felkorbácsoló Fitz csaliként benyögi, hogy ismer egy bokszolót, aki akár tíz emberrel is elbánik az itteniek közül. Gillon ráharap a lehetetlen mérkőzés ötletére, Caine pedig egy kis trükkel ráveszi haverját, a koros Honey Roy Palmert (Louis Gossett Jr. - Garni-zóna), hogy térjen vissza a ringbe. A tíz meccs a megállapodás szerint éjféltől éjfélig tart, és mind Caine, mind Gillon beveti a maga módszereit, hogy megkönnyítse a győzelmet.   

ejfeli-4.jpg

Bár a film Leonard Wise regényét dolgozza fel, A nagy balhéval való rokonság közelibbnek érződik. Akárcsak George Roy Hill klasszikusában, a svindli célja csak részben a pénzszerzés, legalább ennyire fontos, hogy kikészítsék Gillont, aki a felszínen csupán annyira tűnik veszélyesnek, mint egy simlis autókereskedő, de már akkor látni a szemében, hogy valójában halálos a fickó, amikor először találkozunk vele. Bruce Dern tökéletesen hozza ezt a kettősséget. Délies nyájassága mögött ott bújik maga az ördög, aki abban a meggyőződésben él, hogy Diggstown az ő városa, és azonnal megtorolja, ha valaki a helyére próbál ülni. Gillon még saját fiát is beáldozza a cél érdekében, bukása lassan mindenki számára személyes ügy lesz. A sima átverés így válik a film végére leszámolássá, melyben a vesztes fél nem csak a pénzét veszíti el, hanem totálisan megsemmisül. 

Az Éjféli bunyót készítő Michael Ritchie olyan vígjátékokkal, mint a Fletch és Az aranygyermek a ’80-as években még megbízható rendezőnek számított, de ekkorra már leáldozóban volt a csillagzata. Ebbe a munkájába sokat beleadott, és annál kevesebbet kapott vissza belőle. Nem meglepő, hogy ezek után egyre inkább feladta a próbálkozást, hogy bármi maradandót alkosson. Ritchie itt még hibátlan pontossággal találta el az arányokat, ezért a film ugyanolyan jól működik átverésekkel teli vígjátékként, mint sportfilmként. A hangvétel végig laza marad, még úgy is, hogy a helyzet egyre komolyabbra fordul. A forgatókönyvet író Steven McKay érdemleges lehetőséget se kapott többé, pedig tudta mit kell tennie, hogy a történet működjön. A cselekményvezetés pergő, nem kevésbé a párbeszédek ritmusa. Az idézhető szövegekből kitelne pár bekezdés, közülük is külön kategóriába sorolható, amikor Caine motiválni próbálja bokszolóját a Gyökerek felemlegetésével.

ejfeli-2.jpg

A színészek mintha maguk is remekül szórakoznának, könnyedén hozzák hát a legjobb formájukat. Fénypontból kijutott a jelenlétével mindig felderítő Oliver Plattnek is, melyek közül a leghatalmasabb, amikor a film elején látszólag tök részegen rommá alázza a népeket előbb pókerben, majd biliárdban. A történet második felében már nincs akkora szerepe, mint az elsőben, de elég csak egy-egy félmondatot benyögnie, és övé a jelenet. Az elsőszámú sztár persze James Woods, aki ezelőtt is gyakran játszott svindler hajlamú figurákat, itt aztán pedig övé volt a tökéletesen az egyéniségéhez illő szerep. Gabriel Caine egy igazi hazárdőr, aki még kötéllel a nyakán is képes viccelődni. Ugyanúgy csal és manipulál, mint a film főgonosza, a készítők mégis elérik, hogy neki szurkoljunk. Míg Gillon a gyilkosságtól se riad vissza, Caine sose alkalmaz durva eszközöket, és még az átveréseiben is ott a humor. Az egyik bokszolót például úgy vonja ki a forgalomból, hogy hashajtót kever az ivóvizébe.  

A 48 évesen is kiöregedettnek számító Honey Roy Palmer szerepét merész húzásként Ritchie az ekkor 56. életévét taposó Louis Gossett Jr-ra osztotta. Ugyan a megjelenésében simán benne van a kemény bokszoló, továbbá ő és Woods remek párost alkotnak, azt nem lehet elhinni róla még nagy fantáziával se, hogy akár egyetlen ellenféllel is képes lenne felvenni a kesztyűt. Tudta ezt a rendező is, ezért jól bevált filmes fogásokkal élt. A gyorsan lezajló meccsek, a gondos vágás és koreográfia rövid időre megteremtik azt az illúziót, hogy az öreg harcos még mindig ütőképes. Az alkotók okosan játsszák ki azt a kártyát is, hogy a megbundázott és a komoly meccsek kiszámíthatatlanul váltogatják egymást. Sose tudhatjuk, hogy melyik jön, mivel Caine és Gillon rendre csavarnak egyet a felálláson. Akár egy lezsírozott meccsből is vérre menő összecsapás lesz, és fordítva. A fő kérdés már nem is az, hogy Palmer kibír-e tíz bunyót egymás után, hanem, hogy Caine és Gillon mivel rukkolnak elő legközelebb. Annyit elárulhatok, hogy az utolsó meglepetés garantáltan kifektet!

ejfeli-7.jpg

Az Éjféli bunyóban feltűnik az ennivaló Heather Graham is, aki úgy hírlik a forgatáson ténylegesen elcsavarta James Woods fejét, de a filmet szerencsére nem terhelik felesleges szerelmi szállal. A Célszemély c. sorozat kedvelői tartsák nyitva alaposan a szemüket, és kiszúrhatják a nagyon fiatal Jim Caviezelt, mint Palmer egyik ellenfelét! A film csibészes bájának prímán megágyaz James Newton Howard zenéje. A termékeny komponista dallamaival együtt mosolyog a svindlerekkel, mintha ő is benne volna a buliban, ugyanakkor a bokszmeccsek izgalmához is hozzá tud tenni. Ahogy egy tisztességes Rocky-filmből se hiányozhatott egy felkészülési montázs, úgy ezúttal se kell lemondanunk róla. Az alkotók mást is kölcsönvesznek a sorozatból, de, ha már nyúlnak, hát teszik azt jó ízléssel. Az Éjféli bunyón, akárcsak Honey Roy Palmeren, nem fogtak az évek. A nagy balhé és a Rocky valószínűtlen találkozása a jól megírt forgatókönyvnek, az értő rendezésnek és a pompásan összeválogatott színészeknek köszönhetően az elkövetkező esztendőkben se lesz kevésbé ütésálló. Erre akár itt helyben meg lehet kötni a fogadásokat!

ÉRTÉKELÉS: 80%        

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr447703422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása