Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Állj, vagy lő a mamám! (1992)

2015. november 10. - Lazók György

stop-title.jpg

A két mostanra békét kötött akcióhős, Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger rivalizálása a '90-es évekbe lépve kedvezőtlen fordulatot vett a Rambo sztárjának. Míg Schwarzenegger népszerűsége egyre nőt, Stallone ázsiója rohamosan csökkent. Addig is szívesen poénkodtak rajta, de mikor a bajból őt mindig kihúzó másik fejőstehene, a Rocky-sorozat ötödik részével is befürdött, már módszeresen szétcincálták. Stallone lett a citrom-díjas buta akciósztár karikatúrája, aki nem, hogy beszélni nem tud rendesen, de ahhoz is túl hülye, hogy észrevegye, megváltoztak az idők. Persze nagyon is tisztában volt vele, hogy ideje váltani, ezért Schwarzenegger példáját követve megpróbálkozott a vígjátékokkal. Az Oscart hiába készítette a műfaj szakavatott mestere, John Landis, az amerikai közönség nem akarta elfogadni Stallonét az új szerepkörben. A kudarc egyelőre nem szegte kedvét, így mindjárt a következő évben a mozikba került az a film, amire később a legnagyobb hulladékként hivatkozott, melyhez valaha is köze volt.

Az Állj, vagy lő a mamám! készüléséről azóta is érdekes sztorik terjengenek, melyek egy részét maga Stallone szállította, akinek a hiúságán a film úgy látszik, hogy rondább szégyenfoltot ejtett még a nem kevésbé beszédes című Énekes izompacsirtánál is. A színész azzal igyekezett kimosakodni a félresikerült szerepvállalásból, hogy nem mást, mint Schwarzeneggert okolta érte. Mikor lábra kelt a pletyka, hogy az Ikrekkel és az Ovizsaruval is kasszát robbantó színészt érdekli a szerep, Stallone dobta minden folyamatban lévő projektjét és lecsapott rá. Később értesült arról, hogy a hírt Schwarzenegger terjesztette el azért, hogy beugrassa őt. Azt nem tudom, hogy ebből mennyi az igazság, azonban tekintve, hogy egy film nem két perc alatt szokott elkészülni, nekem ez sovány magyarázatnak tűnik. A vígjáték másik főszereplőjének, Estelle Gettynek a leszerződtetéséről is van egy cifra történet. Eszerint az éppen a végéhez közeledő Öreglányok című sitcom miatt akkoriban közkedveltnek számító Getty azzal a feltétellel írt alá a filmhez, hogy nem lehet benne semmilyen lőfegyver, és az egyik producer aljas módon azt hazudta neki, hogy nem is lesz. A kérdésem csak az lenne, hogy vajon mikor árulhatták el neki, hogy Állj, vagy lő a mamám! a film címe?

stop-4.jpg

Aki nem látta, azelőtt a leírtakból bizonyára egy botrányosan silány vígjáték rajzolódik ki, hisz mi más lehetne, ha egyszer még a főszereplői is azt állítják, hogy egy összeesküvés részeként kerültek bele. A feltételezést alátámasztja az imdb-s pontszám is, ami kerek 4-es átlagon áll jelenleg a tízből. Ez már közelít Uwe Boll birodalmához, tehát nagyon rossz. Épelméjűségem teljes birtokában kijelenthetem, hogy a film valójában egyáltalán nem vészes, sőt azok közé a vígjátékok közé tartozik, amiket szívesen előveszek évről-évre, és csak csodálkozni tudok azon, hogy milyen rémes a híre. Rendben, amikor a hazai bemutató idején megláttam a plakátját, az első gondolatom nekem is az volt, hogy jobb lesz kihagyni, és maga a történet is úgy hangzik, mint egy gyenge szkeccs a Saturday Night Live-ból. Eszerint Joe Bomowski (Stallone) a város legkeményebb rendőreként mindent kézben tart, kivéve anyukáját (Getty), aki még mindig kölyökként bánik vele. A jószándékú, csöpp öregasszony látogatása váratlanul hosszúra nyúlik, amikor tanúja lesz egy gyilkosságnak, Joe pedig kénytelen magával hurcolni őt, ha meg akarja oldani az ügyet.

Sylvester Stallone annyi következtetést levont az Oscar bukásából, hogy nem szabad teljesen elszakadni akcióhősi imázsától. Az Ikrek rendezője, Ivan Reitman is eszerint manőverezett, amikor Schwarzeneggerrel együtt dolgozott, ezért Stallone is joggal bízott benne, hogy filmje Reitman produceri irányítása alatt jó kezekben van. Blake Snyder forgatókönyvéért komoly licitháború folyt és, hogy biztosra menjenek még az Ikrek társ-íróit is felkérték, hogy dolgozzanak rajta. A rendezéssel a megbízható iparosként számon tartott Roger Spottiswoode-ot bízták meg, akinek volt tapasztalata az akciófilmek és a vígjátékok terén egyaránt. Az Állj, vagy lő a mamám!-nak nincsenek magasztos céljai, de nem is kell, hogy a humora Oscar Wilde magasságaiba törjön. A fő, hogy nevetni lehessen rajta, és ezzel nem marad adós. A film szépen csokorba gyűjti mindazt, amivel a túlzottan gondoskodó anyukák az őrületbe szokták kergetni fiacskáikat. A takarítási mánia, az étellel való tömés, és a felejteni kívánt gyerekkori emlékek megosztása idegenekkel csak néhány a sorból, melyek révén többen ráismerhetnek Joe mamájában saját édesanyjuk komikus mására.

stop-7.jpg

Az anyuka könnyen lehetett volna nem csak a fia számára irritáló, de egyrészt az végig teljesen egyértelmű, hogy akármilyen kínos helyzetbe is hozza őt, azt szeretetből teszi, másrészt Estelle Getty egy tündéri jelenség. A poénok jó része csak azért nem megy félre, mert olyan bájosan adja elő azokat, hogy figurájára egyszerűen nem lehet haragudni. De, hogy is lehetne mérges az ember egy olyan anyára, aki gépfegyvert vesz ajándékba? Még Schwarzenegger visszatérek-beszólását is elsüti az öreglány, amit fia természetesen nem hagy szó nélkül. Stallone reakciói rendkívül szórakoztatóak tudnak lenni, főleg mikor alulmarad filmbéli anyukájával szemben. A kezdeti macsó keménykedés után annál viccesebb, hogy pont egy kis öregasszony az, aki seperc alatt képes tehetetlen idegronccsá változtatni. Stallone mintha direkt élvezné, hogy kiparodizálhatja magát. Nagy kár, hogy ez a kettős bukás tartósan elvette a kedvét a komédiázástól, mert van hozzá érzéke. Abból, hogy a film működjön a magyar szinkron is kiveszi a részét. Elsősorban Tábori Nórára gondolok ezalatt, aki fantasztikusan ráérzett az öntudatos mama szerepére, de akárcsak az Oscarban, úgy Gáti Oszkár ezúttal is jelentősen feljavítja Stallone játékát.

stop-6.jpg

Azt nem állíthatom, hogy a filmnek nincsenek bugyuta pillanatai. Az egyetlen, ami tényleg ordít a vágóollóért az a rémálom, melyben Stallone pelenkában lövöldözik. Majdnem olyan sokkoló látvány, mint a Schwarzenegger-baba a Juniorban. Csak azért maradhatott benne a filmben, mert akkor az utána következő kedves kis résznek is repülnie kellett volna. Az iszonytató álomjelenetet leszámítva semmi nincs, ami igazolhatná azt a megsemmisítő ítéletet, mely az Állj, vagy lő a mamám!-at minden idők legrosszabb vígjátékai közé sorolta. Stallone-t annyit ütötték ezért a filmért, hogy végül, mint egy családon belüli erőszak áldozata, elhitte, hogy jogos a verés, pedig szerény 83 perce alatt alkalom se támad a totális félresiklásra. Egyik humoros szituációból sodródunk a másikba, amit egy-egy kisebb akciójelenet szakít csak meg. Igaz van egy sematikus szerelmi szálunk is, de azt se viszik túlzásba. Jók a mellékszereplők, akik között olyan méltatlanul elhanyagolt színészeket is találhatunk, mint JoBeth Williams az eredeti Poltergeistből és az arrogáns rosszfiúként mindig szórakoztató Roger Rees. Az Állj, vagy lő a mamám! nem éri el az Arany Málna-jelölésekkel szintén megszórt Oscar szintjét, ami mára legalábbis hazánk táján egyfajta klasszikussá vált, de egy több, mint vállalható, ártalmatlan vígjáték, melyet bárki élvezhet, akinek van anyja.

ÉRTÉKELÉS: 70%  

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr968064042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.11.10. 09:03:01

Ezer éve nem láttam ezt a filmet, de az én emlékeimben sem él olyan rossznak, mint amennyit szidták. Más kérdés, hogy odaát az Oscart sem értették.

zoli_ 2015.11.10. 12:45:20

Semmi baj vele. Egy bugyuta, de nézhető kedves vígjáték. Semmi komoly. Inkább mint bármilyen pókember, meg transformers...

2015.11.10. 13:33:55

Egy hete volt a tévében. Nem volt más, megnéztem. Korábban én is igen rég láttam, de még ma is szórakoztató. Nem kell lehúzni, ez egy jó 5,5-6 a 10-ből, téli estéken nézhető.

Pascow 2015.11.10. 16:08:10

Számomra is borzalmas ez a film. A 4 pont még elég sok is neki. Az Oscart viszont imádom, remek film sokadik megnézésre is.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.11.10. 18:12:31

Stallone egy filmben tetszett, a Taxi3 bevezetőjében. Egyébként legalább annyira utálom, mint az arcművész steven seagalt.

REACTOR · http://www.youtube.com/user/Reactor2studio 2015.11.10. 19:55:31

A kedvencem, amikor a fegyverkereskedő odaszól Estelle Gettynek:
"Nyanya! Ez egy MAC 10-es!"

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.11.10. 21:18:10

'Az anyuka könnyen lehetett volna nem csak a fia számára irritáló,'

kurva irritaló volt

heimdall 2015.11.11. 07:12:01

Szerintem ez a film ha nem is sokkal, de egyértelműen felette van Schwarzi vígjátékos próbálkozásainak. Az Ovizsaru, vagy mi a szar... Na az szar. Az ikrek jó volt aránylag, de azon nem igazán röhögtem.
Ezen meg tudok, ha évente egyszer leadják!
:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.11.11. 09:01:07

hát kb két hete adta a tévé, és még hallgatni ia szörnyű volt, ugyanolyan rossz mint tíz éve, amikor először láttam, Schwarzi összes vígjátéka, még a Junior is jobb :D én valahogy nem sodródtam egyik humorosabb helyzetből a másikba

@heimdall: szerintem Schwarzi legjobb vígjátéka a Hull a pelyhes, az Ovizsaruban van mondanivaló, és tetszik, hogy komolyan kezdődik

@pingwin: szerintem is kurva irritáló volt

70% erre nagyon elnéző

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2015.11.11. 09:13:12

@scal: A Juniornak már az alapötlete is borzalmas, de ha elnéző akarok lenni, még akkor is ott van, hogy egyszerűen nem vicces. Ha David Cronenberg rendezi, akkor talán lehetett volna belőle valami érdekes.

jewdi76 2015.11.11. 09:43:59

Az Oscar kiválóra sikerült, a többi filmje középszerű, még a Dred Bíró volt a maga nemében jobb mint sci-fi komédia.

Dacia Dubstep 2015.11.11. 10:33:58

ez is jó, az oscar is jó de a legjobb nem akciófilmje a copland

AlexAston 2015.11.11. 10:58:40

Ez a film konkrétan szinte a nézhetetlen sz@r kategória, de az Oscar, na az tényleg zseniális film :)

Tahó Sandokan 2015.11.11. 11:28:59

18+ check? Mi a fene? :D

Nem akkora szégyen ez a film, én adok rá egy 5 pontot a 10-ből, teljesen átlagos film, egyszer nézhető. Minden idők legrosszabb vígjátéka?!!! Azt hiszem ezrével lehet sorolni az ennél gyengébbeket. Ami viszont igaz, hogy szintén ezrével lehet sorolni az ennél jobbakat is.
süti beállítások módosítása