Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Kiégett rendezők: Robert Zemeckis

2017. május 08. - Lazók György

zemeckis-1.jpg

Steven Spielberg legtehetségesebb tanítványának hiába tolta a szekerét nagybefolyású mentora, eleinte bukást-bukásra halmozott. Bemutatkozó rendezését, az I Wanna Hold Your Handet a mai napig a kutya nem ismeri. A fiatal Kurt Russellt is felvonultató vígjátékot, a Tragacsparádét ugyan imádta a tesztközönség, viszont a stúdió teljesen elbaltázta a premierét, ezért csak jóval később lett felfedezve. Ironikus módon pont Spielberg Indiana Jones-filmjeinek a népszerűségét meglovagoló A smaragd románcával vette kezdetét Zemeckis sikerszériája. Nem csak azt bizonyította vele, hogy remekül ért a különböző műfajok összekeveréséhez, de, hogy egyéni hangon tud játszani velük. Zemeckis innentől megállíthatatlan volt, egymás után szállította a klasszikusokat. A Vissza a jövőbe-trilógia és a Roger nyúl a pácban még Spielberg produceri felügyelete alatt készült, ám sztárparádés fekete komédiája, a Jól áll neki a halál már nélküle valósult meg. Bár a film anyagilag csalódást okozott és a kritikusok se voltak oda érte, azonban, ahogy múltak az évek, úgy nőtt azok száma, akik az alulértékelt jelzővel illették. Vele sajnos lezárult a bolondos korszak Zemeckis életművében és egy új vette kezdetét.

zemeckis-2.jpg

Spielberg után szabadon producerként is kipróbálta magát, viszont ebben a minőségben nem szerzett magának annyi babért, mint példaképe. Néhány kultfilm, például a Törjön ki a frász! megvalósult a segítségével, egyébiránt jobbára felejthető alkotások, néhány esetben pedig orbitális bukások írhatóak producerként a számlájára. Rendezőként a ’90-es évek még mindig a felemelkedés jegyében teltek az életében. 1994-ben elért a csúcsra. A Forrest Gump nem csak a kasszáknál, hanem az Oscar-gálán is tarolt. Az elnyert rendezői díj legalább annyira volt átok, mint áldás a számára. Következő filmjéből, a Kapcsolatból hiányzott az őt addig jellemző könnyedség és humor, sőt mondjuk ki, meglehetősen unalmas és érzelgős lett. Emellett ez a film büszkélkedhet a sci-fik történetének egyik legcikibb befejezésével. Zemeckis a kezébe nyomott aranyszobornak akart túlzottan megfelelni? Meglehet, ám az anyagilag egyébként jövedelmező mellényúlást elfeledtette 2000-ben a Temetetlen múlt és a Számkivetett. A Hitchcock előtt tisztelgő kísértetfilmje és a Forrest Gump után ismét vele dolgozó Tom Hanksnek az ötödik Oscar-jelölését hozó dráma azt mutatta, hogy a rendezőt megfertőző komolyság nem ment teljesen a tehetsége rovására. Velük ráadásul elérte azt, ami csak nagyon keveseknek sikerült: egyazon évben két kasszarobbantó filmet is a mozikban tudhatott. A rendező bebetonozta pozícióját a legnagyobbak ligájában. Az se volt kizárt, hogy túlnő Spielbergen, azonban mégse így történt. 

zemeckis-3.jpg

Robert Zemeckis nem csak abban osztozik Spielberggel, hogy egyiküknek se tett jót az Oscar elnyerése, hanem, hogy mindketten a vizuális effektek úttörői voltak. A Vissza a jövőbe óta Zemeckis minden filmjében, még a drámai munkáiban is komoly szerepet játszottak a forradalmi látványelemek. Egyszer aztán eljött az a nap, amikor úgy érezte, hogy a hagyományos filmkészítés korlátozza őt. Már a Temetetlen múltat is részben azért forgatta le, mert valamivel le akarta foglalni magát, míg Tom Hanks csontsoványra fogy a Számkivetett kedvéért. A rendező olyan módszer után nézett, melyben ezt az „időpocsékolást” mellőzheti. Ehhez kapóra jött és hamar Zemeckis mániájává vált a motion capture technika, melynek lényege, hogy a színészeket mozgásérzékelő kezeslábasba bújtatják, majd erre animálnak rá. Az eljárás költséges volt, viszont erősen kiforratlan. Zemeckis rendezőként három alkalommal próbálkozott azzal, hogy a színészeiből CGI-bábokat csináljon és elkeserítő módon egyik alkalommal sem a helyes következetést vonta le. 

zemeckis-4.jpg

Robert Zemeckis első animációs filmjét, a Polar Expresszt még megmentette az újdonság varázsa, Tom Hanks népszerűsége és nem utolsó sorban a karácsonyi szezon. A befolyó dollárhalmok felbátorították, meglehet túlságosan is. Következő animációs kísérlete, a jóval szűkebb közönségréteget megcélzó Beowulf már lényegesen kedvezőtlenebb fogadtatásra talált. A felnőtteknek szóló fantasy kis filmnek indult, azonban a megalománia jeleit mutató Zemeckis kezei között 150 milliós szuperprodukcióvá duzzadt. A kritikák langyosak voltak. A bevételek a kiadásokhoz képest aggasztóan alacsonyak, és ott lógott a levegőben a kérdés: nem lett volna jobb élőszereplős moziként elkészíteni? Ahogy a nézők, a jelentős pénzt veszítő Paramount stúdió se látott többé jövőt a motion capture-ben, ezért a rendező átment a Disneyhez. Ezúttal megpróbált biztosra menni és ismét egy karácsonyi mesét vett elő, hogy igazolja a motion capture technika létjogosultságát. Ez volt a Dickens klasszikusát sokadjára feldolgozó Karácsonyi ének, melynek kedvéért Jim Carrey bújt mozgásérzékelő hacukába. A film 200 millió dollárt emésztett fel és csak 137-et hozott vissza az amerikai mozikban. Azt hinné az ember, hogy ez egy elrettentő bukás volt, ám kismiska volt ahhoz képest, amennyit az Anyát a Marsra! miatt veszített az egeres cég. Bár Zemeckis csak producerként jegyezte, a világszerte kevesebb, mint 40 millió dollárt összeszedő, ugyanakkor ennek többszörösébe kerülő film mégis hatalmas presztízsveszteséget jelentett neki. A leginkább általa propagált motion capture technika végképp a csőd szinonimájaként lett elkönyvelve.      

zemeckis-5.jpg

Mire a rendező visszatért a valóságba a Kényszerleszállással már nem tudott úgy mesélni, ahogy egykor. Munkái sterillé váltak és megcsapta őket a giccs szele. A Denzel Washington főszereplésével készült dráma is akkor él igazán, amikor Zemeckis a technikai tudását csillogtatja meg a repülőgép-katasztrófa képsoraiban, amúgy hajlamos túlcsordulni. A többség ezzel együtt szerette, még pénzt is hozott, így a rendező ismét nyeregben érezhette magát, amit arra használt, hogy elmondja miképp ment át valami francia pali egy kötéldróton a World Trade Center két tornya között 1974-ben. A Kötéltánc mintha csak azért készült volna el, hogy Zemeckis a 3D-technikával szórakozzon, ám ebben a közönség már nem volt a partnere. Az 1980-as Tragacsparádé óta nem kerülték ennyire a filmjeit. A térhatású elemektől állítólag többen rosszul is lettek, ezek nélkül viszont a Kötéltánc a lehető legkedvezőtlenebb reakciót váltotta ki az emberekből: a nagy semmit. Zemeckis elveszett a technika útvesztőjében. A humorával együtt a hangja is a múlté lett, a 2016-os Szövetségesekkel pedig bekövetkezett a mélypont. Hiába játszott benne Brad Pitt és Marion Cotillard, a film elképesztően élettelen lett. Mű érzet árad minden egyes képkockájából. Zemeckis beállt azok közé a rendezők közé, akik nem veszik a fáradtságot a mozivarázs megteremtésére. Talán azt hiszi, hogy számítógéppel ezt is pótolni lehet. 

zemeckis-7a.jpg

Robert Zemeckis jobb napjaiban a stúdiófőnököknek garanciát jelentett a hatalmas bevételre, a nézőknek pedig a hatalmas szórakozásra. Ez ma már távolról sincs így. A Disney az Anyát a Marsra! totális kudarca után gyorsan lefújta Zemeckis dédelgetett projektjét, a Sárga tengeralattjáró motion capture-technikával készülő újrafeldolgozását. A Roger nyúl a pácban folytatásának esélye, mely többször napirendre került az évek folyamán, vele együtt tűnt el a süllyesztőben. Attól azért nem kell tartania emberünknek, hogy számkivetett lesz Hollywoodban. Még mindig elég sokan szívesen dolgoznak együtt vele. Nemrég jelentették be, hogy Zemeckist felkérték a The Flash c. képregény-adaptáció megrendezésére. A DC-moziverzumot kísérő áldatlanságot ismerve még korai pezsgőt bontani, ráadásul ez egy bérmeló, ami Zemeckis lelkesedésén nem valószínű, hogy javít. Egy fokkal több reményt lehet fűzni következő munkájához, mely a Kötéltánchoz hasonlóan egy dokumentumfilm alapján készül. A történet középpontjában egy kómából visszatérő, traumával küszködő férfi áll, aki egy II. világháborús modellváros felépítésével próbálja összerakni a saját életét. Steve Carell már be is jelentkezett az egyelőre cím nélküli produkció főszerepére. Ebből a sajátos, habár szintén nem feltétlenül mozira kívánkozó sztoriból akár valami izgalmas is lehet, viszont, ha Zemeckis megint a speciális effektekkel próbál mesélni, akkor ebből nem lesz több, mint egy újabb emlékeztető, hogy rég elfelejtette azt, mitől is voltak egykor annyira jók a filmjei.  

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr9912490411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REACTOR · http://www.youtube.com/user/Reactor2studio 2017.05.09. 11:02:19

Kedvenc rendezőim közé tartozik, de mostanában tényleg nem jön össze neki semmi. Amúgy szép cikk!

dutch 2017.05.09. 11:19:12

Nagy kár ezért a motion capture - 3D - CGI mániáért, sok tehetséges rendezőt veszítünk el, lásd Cameron, aki amennyiben a orvostudomány állása lehetővé tenné, 180 évesen is az Avatar 24-et forgatná, miközben korábban egészen különböző műfajokban alkotott mesterműveket.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.05.09. 11:50:47

@dutch: Nekem is nagyon hiányzik az a Cameron, aki még filmeket, nem pedig vidámparki attrakciókat csinált.

Zacskóstej 2017.05.10. 11:37:38

@dutch: Vagy 184 évesen is a 2. részt. :) Kicsit olyan mint G. Martin a Trónok harca könyvvel.

dutch 2017.05.10. 16:17:49

@Zacskóstej: Az imdb szerint 2024-ben jön az ötödik rész. Optimista az öreg :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.06.16. 02:53:38

ez egy jó ötlet volt, bár rengeteg mindennel nem értek egyet (pl. a Szövetségesek nem hiszem, hogy érdektelen lenne) kíváncsi vagyok kiket veszel elő a sorozatodban, annak meg nagyon is örülök, hogy a Roger nyúl 2 sose készül el :D

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.16. 09:09:52

@scal: A Szövetségesek kb. onnantól halott volt, hogy Brad Pitt landol a CGI-sivatagban. A színészt egyébként soha nem láttam még ennyire unottnak, mint itt. A Roger nyúl 2 vesztét meg én se bánom annyira. Már tíz évvel ezelőtt is késő lett volna megcsinálni.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.06.16. 22:15:45

@Lazók György: meg egyáltalán minek? minek mindent folytatni?

lehet unott volt, de ettől még kurva jó volt a film, nagyon működött a kémia, de hát ott a kritikám még egyelőre nem tűnt el, el lehet olvasni :D
süti beállítások módosítása