Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Született gyilkosok (1994)

2014. március 13. - Lazók György

nat-1.jpg

Amikor bemutatása idején megnéztem Oliver Stone filmjét, úgy véltem, a rendezőnek elborult az agya. Meggyőződésemet csak megerősítette, amikor később megtudtam, hogy a forgatókönyv alapjait lerakó Quentin Tarantino szintúgy gyűlölte a kész alkotást. Elolvasva az ő eredeti verzióját ezen nem is csodálkozom. Stone nem sokat tartott meg belőle, amit meg igen, azt is teljesen kicsavarta, szavainak más jelentést adott. Született gyilkosok a szélsőségek filmje lett. Míg Tarantino a történet médiakritikát érintő részében megelégedett némi gúnnyal, addig Stone nem érte be kevesebbel a sokkolásnál.

A karakterek jóval extrémebbek lettek, ami lemérhető Jack Scagnetti nyomozón (Tom Sizemore), aki a könyvben szimplán egy seggfej, míg a filmben egy elmebeteg. A történet gerincét Wayne Gale (Robert Downey Jr.) riportfilmje adta volna és nagyrészt a börtönben játszódott, ahol Mickeyt (Woody Harrelson) és Malloryt (Juliette Lewis) fogva tartják, ám a rendező inkább a sorozatgyilkos szerelmespár utazására helyezte a hangsúlyt. A szökésnél Tarantino ugyan eljátszott a videós és a 35mm-es felvételek keverésével, de ez semmi ahhoz képest, amit Stone művelt, aki a képi formátumot szinte minden egyes beállítással váltogatja ezzel egy rendkívül furcsa, valószerűtlen hatást érve el. A két filmes különbözősége már a főcímben megnyilvánul. Tarantino lazán az ’50-es éveket akarta megidézni ócska vetített háttérrel és rockabilly zenével, amiből Stone egy szürreális montázst csinált.

nat-5.jpg

A vád, amely Oliver Stone filmjét leggyakrabban érte, hogy dicsőíti az erőszakot, amivel jómagam nem értek egyet, bár az igaz, hogy a rendező bizonyos tekintetben elnéző két főszereplőjével szemben. Nem elég, hogy magyarázatot fabrikál a tetteikre a sanyarú gyermekkorra hivatkozva, de egy zavaros spirituális élményen keresztül még egyfajta jellemfejlődést is rájuk próbál szuszakolni.  Ami vitathatatlan, hogy Mickey és Mallory környezetük illetve koruk szüleménye, amely Stone ábrázolásában ugyanolyan beteg és erőszakos, mint ők. A „médiageci” Wayne Gale például semmivel se pozitívabb alak; a félőrült, szadista börtönigazgatóról, Dwight McCluskyról (Tommy Lee Jones), és a már említett Scagnetti nyomozóról nem is beszélve.

nat-6.jpg

Vizuálisan a film felér egy drogos rémálommal, de meg kell hagyni, annak zseniálisan kidolgozott. A vágástól kezdve az operatőri munkáig bezárólag a képi világról nem kevesebb állítható, mint, hogy kitágítani igyekszik a filmnyelv határait. Nem könnyű befogadni, de rendkívüli élményt nyújt. Sok félreértésre adott okot, hogy bár komoly témákat feszeget, a Született gyilkosok tulajdonképpen egy komikus film. Tommy Lee Jones alakításával anno nem tudtam mit kezdeni, újranézve dőltem a nevetéstől. A szánt szándékkal eltúlzott figura bőrébe bújva a színész fergeteges alakítást nyújt. Nem különben Robert Downey Jr. és Tom Sizemore. Előbbinél az ausztrál akcentus külön poén. Woody Harrelson, talán mondanom se kell, uralja a jeleneteit. Egyszerre taszító és vonzó, sármos és vérszomjas. Párja, Juliette Lewis inkább irritáló, mint szexi, de kétség kívül az ő alakítása is erőteljes. Született gyilkosok rendhagyó film. Felkavarja és vitára hívja az embert. Nem állítom, hogy a ’90-es évek legjobbja, melynek utóbb több helyütt kikiáltottak, de kiérdemel pár hangzatos jelzőt. Egyértelműen évtizedének egyik legbátrabb és legegyénibb alkotása.

ÉRTÉKELÉS: 90%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr635858431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mojoking77 2014.03.14. 12:04:21

Imadom. Szimplan, minden mellebeszeles nelkul. Szerintem Tarantino verzioja epp ugy beteg lett volna, csak mas tulajdonsagok kidomboritasaval. Maga a tanulsag, hogy a media barkibol sztart csinalhat, pedig orok ervenyu...
Kulon koszonom a kritikat, multkor az egyik konkurens blogrol orokre kitiltottak, mert el mertem kuldeni a szerzot a picsaba, amiert 40%-ot adott a filmre es egy mindenre alkalmatlan celluoidhulladeknak nevezte, Oliver Stone-t pedig egy egykaptafas kontarnak... :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.14. 12:36:50

nem is emlékszem, hogy mikor láttam ezt a filmet először, de még a szép emlékű tv3 adta, és azóta woody nálam nem tud szar filmben szerepelni. Pontosabban amiben szerepel arra nem tudok rosszként tekinteni. :)

one armed scissor 2014.03.14. 12:40:38

Zseniális film, messze megelőzte a korát a téma, és aki ebben azt látja, hogy az erőszak istenítéséről van szó, az nyilván egy Tom és Jerry rész után tekegolyókkal fog dobálózni arra, akit nem kedvel. Hagyjuk már!

2014.03.14. 12:45:33

A film remek. Nem az erőszakot dicsőíti, a média hatalmát mutatja meg, mindezt úgy, hogy a nézőt magát is bevonja és még át is veri. :)

Mr.Treeger 2014.03.14. 13:01:55

Én még anno moziban láttam, és nekem már akkor bejött. Nem is értettem, hogy azt követő lassan 20 évben állandóan negatív kritikákat írtak a filmről.
Plusz pont a remek a soundtrackekért.
Leonard Cohen Waiting for the miracle-je tök passzol a képekhez:)

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.03.14. 13:05:15

@mojoking77: Stone mostanra kiégett, de vitán felül a '80-as - '90-es évek meghatározó rendezője. Egy évben kijönni a Doors-filmmel és JFK-vel, hát nem semmi! Megnézném melyik kontár csinálja utána.

mojoking77 2014.03.14. 13:41:49

@doggfather: Maximalisan egyet ertunk, az egyik kedvenc szineszem. A zombieland sikere kb 60%-ban az o erdeme, de beszelhetunk a Larry Flint-rol, vagy az egyik kedvenc szerepemrol tole, a vak zongoristarol a Seven Pounds-bol.
O is az amugy, aki barmit tehet, akkor sem kap soha Oscart...

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.03.14. 13:46:59

@J. Bauer: kis javítás kell itt: "Oliver Stone és Quentin Tarantino közös filmje"

nagyon félreérthető a megfogalmazás.
igen, mindketten részt vettek a film létrehozásában, de...

DE egész egyszerűen elvették Tarantínótol a filmet, azaz nem engedték neki, h megrendezze. ENNYI.

SZÓVAL TARANTÍNÓ ÖTLETÉT, FORGATÓKÖNYVÉT A STÚDIÓ ÉS STONE LENYÚLTA. PONT.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2014.03.14. 13:54:14

@szorokin: ez nem jelenti azt, h rossz film lenne/stb.. csak pont (ill. sokkal-sokkal) olyan hatásvadász lett, amilyet Stone szokott csinálni. Stone tehetségét tekintve semennyire sem zseni, jó iparos féle, aki eredeti/érdekes témákat szokott feldolgozni.

A zenéjét imádom, szarráhallgattam. Woody és J Lewis zsíííír. Az alapsztori zsíír (Tarantínó műve).

Amúgy anno nagy hatással volt rám, ifjúságom (2-3*-i nézésnél kezdett leesni, h Stone és a stúdió mennyire elb@szta) nagyobb filmjeinek egyike, kétségtelenül jelentős mű.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.03.14. 13:58:04

@szorokin: Valóban félreérthető, de azért nem félrevezető, és az mindjárt a szöveg másik feléből kiderül (nem kevésbé a kritikából), hogy a végeredmény nem Tarantino elképzeléseit tükrözi.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.14. 17:18:20

@mojoking77: és a másik 40% bill muray a zombieland-ben.

mojoking77 2014.03.14. 19:06:04

@doggfather: Azert a tobbiek is adtak hozza itt ott 1-2%-ot, de Tallahasee szerepet 100%-ban ra irtak. Imadtam, bar kb 20 masodperc utan valoszinu volt, hogy a kedvenc filmjeim egyike lesz.. (A fimtortenet legtokeletesebb opening scene-e..)