Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Elhanyagolt filmek: Fivér (2000)

2014. március 26. - Lazók György
brot-1.jpg

Takeshi Kitano alkotása a maga idejében teljesen letaglózott. A Fivér a hazájában nagy népszerűségnek örvendő filmes és tévés személyiség első angol nyelvű, koprodukcióban készült rendezése, mely több korábbi művéhez hasonlóan a jakuzák világába kalauzol el, ám teszi ezt most nyugati környezetben. A Kitano megformálta Yamamoto miután klánjában teherré válik, Amerikába menekül, ahol ott folytatja, ahol korábban abbahagyta. Féltestvére piti dílerbandájából néhány véres akcióval sikeres bűnszervezetet farag, azonban agresszív terjeszkedésük olyan ellenfelek szorításába kényszeríti őket, akikkel szemben nincs esélyük.

Fivér az évek során megnövekedett ingerküszöbömmel is képes volt kegyetlenségével újra a hatása alá vonni. A gyilkosságok véressége és mennyisége is igénybe veszi a gyomrot, de az érzéketlenség, amellyel elkövetik őket az igazán kemény. Az ábrázolt erőszak bármennyire taszító, általában nem ok nélküli. Túlélést, hatalmi célt szolgál vagy tiszteletlenséget torol meg. Annak a szigorú rendnek, amely szerint a jakuzák élnek az alázat az alapköve. A hierarchia és a szertartások súlyát a film kompromisszumot nem ismerő kíméletlenséggel ábrázolja. Aki nem tudja, hogy hol a helye, az a Fivérben könnyen megjárja. A lezser stílushoz szokott amcsi gengsztereknek ez bizony durva leckéket jelent. 

brot-2.jpg

A film az Amerikába érkező Yamamotoval kezd és egy rövid visszaemlékezéssel meséli el, hogy miért kellett hazáját elhagynia. Innen a cselekmény lineáris ívben írja le újonnan kialakuló bandájának gyors felemelkedését és törvényszerű bukását. Ezt az utat ugyan már sok gengszterfilm bejárta, de az a hangulat és fatalizmus, amivel Kitano végigmegy rajta, egyedivé teszi alkotását. A váltások olykor meglehetősen szokatlanok. A szervezet kialakulásának részletei felett a film átsiklik. A leszámolásokra és annak következményeire koncentrál, ugyanakkor szívesen elidőz a szereplőkön és mutatja őket a leghétköznapibb tevékenységek között. Emlékezetes például az a kosaras jelenet, melynek során Yamamoto egy régi, végletekig hűséges embere próbál érvényesülni a játékban. Yamamoto és a bandából hozzá legközelebb álló Denny (Omar Epps - Doktor House) barátsága is nagyrészt egyszerű ugratások során szilárdul meg. 

brot-3.jpg

Fivérben minden brutalitása ellenére van egyfajta szépség. A lojalitás és a barátság fontossága kiemelt szerepet kap benne. Esztétikus képi világát gyönyörű, szomorkás zene egészíti ki. Az atmoszféráján és szélsőséges erőszakosságán túl, ami garantáltan megmarad belőle az a főszereplő markáns személye. Kitano egyike a leglazább, legőrültebb figuráknak, akik valaha vászonra léptek. Keveset beszél, ám az arca annál többet mond. Még a Casino Nicky Santoroja is összehúzná magát az általa alakított Yamamoto társaságában. Főszereplőnk jó előre felismeri, hogy a háborút elvesztették. Ki is mondja, de ez nem segít. A banda lassan és dicstelenül vérzik ki. Kitano lenyűgöző képekben tudja ábrázolni ezt a folyamatot. Az ellenség arctalan erőként sodorja el a társaságot. Mi gyakran csak a torkolattüzet és a hátramaradt holttesteket látjuk. Yamamoto az egyetlen, akinek szép halála van. Elismerést érdemlő az a tartás és nyugalom, amellyel végül kilép a rá szegeződő fegyverek elé. A Fivért már csak ezért a pillanatáért is látni kell.

ÉRTÉKELÉS: 80%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr315878698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.26. 08:36:21

hát ha van film ami elhanyagolt akkor ez tuti olyan. és méltatlanul tegyük hozzá.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.03.26. 08:50:25

@doggfather: Az ilyeneket szokták röhejes áron kiszórni. Én egy antikváriumban 400 forintos áron jutottam hozzá az első, extrákkal ellátott kiadáshoz, amin még rajta volt a celofán is.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.26. 11:24:35

@J. Bauer: akkor az szerencsés kapás volt. Én csak neten láttam boltban még nem. :S

belekotty 2014.03.27. 07:28:44

Zseniális film. Vagy ötször néztem meg.

Tetsu 2014.03.27. 08:32:28

Nagy kedvenc, szerintem Kitano egyik legjobbja.

Tralfamador75 2014.05.06. 05:58:33

Lehet, hogy nem leszek túl népszerű, de szerintem Kitano filmjei között ez a "futottak még" kategória tagja.
Bár más a téma, de a Kikujiro és Hana-Bi nyomába sem ér a Fivér. Persze-persze, nem rossz, meg ilyesmi, más, mint a hálivúdi gangsztafilmek, de őszintén szólva nem sok mindenre emlékszem belőle. Talán fel kellene elevenítenem? Valahogy úgy vagyok vele, hogy amíg ezt a posztot nem láttam meg, eszembe sem jutott a film. Azt sem tudom megmondani, hogy egy éve láttam, vagy kettő, vagy három, vagy mikor (nem nézek számolatlanul filmet, szóval nem a sok élmény miatt halványult el). Én még a túlzott erőszakosságára sem emlékszem :S
Cavinton...?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.07. 17:44:41

@Tralfamador75: totál igazad van, Kitanonak vannak ennél sokkal, de sokkal jobb filmjei is, ha nem is tucatjával, de bőven.

De ettől a ténytől függetlenül ez is egy jó alkotás lett.

Tralfamador75 2014.05.08. 05:33:34

@doggfather:
Azt hiszem, kicsit pontatlanul fogalmaztam. Amikor megnéztem, azt gondoltam, nem rossz film, látszik, hogy nem kötötték meg a kezét Kitanónak (vagy legalábbis nem nagyon), de bennem nem hagyott mély nyomot. Gyorsan elfelejtettem, ellentétben mondjuk a Yakuza-trilógia darabjaival (amik között szintén van jobb és kevésbé jó film), vagy a fentebb említett két filmmel, amik egyszerűen remekművek, a Hana-bi a szépségével (azért Kitano-filmre azt mondani, hogy szép, hát, legalábbis ritka alkalom), a Kikujiro pedig a játékos-komoly meséjével és Joe Hisaishi fantasztikus zenéjével (apropó, a döglődő magyar dvd-piac egyik hiányossága, hogy a Kikujirot nem lehet levenni a polcról. Mármint persze magyar kiadásban).

res1 2016.12.14. 22:26:34

Lehet, hogy vannak ennél jobb filmjei is a rendezőnek, de azok nem azok, amiket te felsoroltál..
A Kikujiro és Hana-Bi a közelébe sem megy ennek a filmnek, meg különben sem egy kategóriába tartoznak. Hogy lehet egy drámát meg egy vígjátékot összehasonlítani egy Jakuza filmel? Kitano szerintem ebben a filmben alakított a legnagyobbat. Nagyon bejött a kemény stílusa. Egyáltalán nem, egy egyszer nézhető tömegfilm. egyedi, jól összerakott kis alkotás.Eddíg ez a legjobb Jakuza film, amit láttam. A keresztapa elmehet a picsába...

Zor Prime 2018.06.04. 16:48:46

@res1: Én is szeretem ezt a filmet (meg úgy általában Kitano filmjeit), de érdemes volna beleásnod magad a klasszikusabb, japán jakuzafilmekbe. Csak kettőt mondok: Street Mobster, illetve Sympathy For The Underdog (mindkettő Kinji Fukasaku rendezése).