Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Fals folytatások: Mindörökké Batman (1995)

2014. április 08. - Lazók György

bat-title.jpg

Batman régóta a képregény-filmek meghatározó alakja. Tim Burton 1989-es adaptációja akkora őrületet váltott ki, hogy, aki csak tehette, megpróbálta leutánozni, ám ennek a sikernek ő maga se tudott megfelelni. A méginkább a saját, jó értelemben vett elborult ízléséhez igazított Batman visszatér után a stúdió nem kért további szolgálataiból és egy könnyedebb irányt jelölt ki a franchise számára. Az erre alkalmas rendezőt Joel Schumacher személyében találták meg, aki korábban Az ügyféllel és az Összeomlással mind a közönség, mind a kritikusok kegyeit elnyerte. Nem sejthették, hogy ez a vég kezdete lesz.

Mindörökké Batman forgatása távol állt az idillitől. A címszerepre a forgatókönyv elolvasása nélkül leszerződött Val Kilmer összebalhézott a rendezővel, Tommy Lee Jones és Jim Carrey között pedig szintén feszült volt a légkör, mivel Carrey szerepe egyre inkább hízott Jones figurájának a kárára. Az első tesztvetítések szörnyű eredményt hoztak, ezért teljesen át kellett alakítani a film elejét, hogy az akció dominálhasson. A U2 és Seal slágereivel megtámogatott marketingnek, az újdonság erejével ható látványelemeknek és a vonzó szereposztásnak köszönhetően a problémás alkotás a nyár szenzációjává vált. Joel Schumachert sietve megbízták a folytatás elkészítésével, ám a Batman & Robin olyan negatív reakciókat váltott ki (miközben azért összekalapozott 238 millió dollárt világszerte), hogy jégre tette a szériát hosszú évekre. A film felett annyian elverték már a port, hogy nem is ecsetelem, hogy mennyire felháborítóan pocsék. A Mindörökké Batman hozzá képest még tűrhető, ám mikor legutóbb újra elővettem, szembesültem vele, milyen sokat veszített amúgy is csekély varázsából és valójában nem sok különbözteti meg hírhedt folytatásától. 

bat-4.jpg

Joel Schumacher rendezését egy kritikus vásári látványosságként írta le. Míg égnek a fények, szól a zene és megy a show, addig el tud kápráztatni, de a kiábrándulás csak idő kérdése. A Mindörökké Batman pechjére az eltelt években a szuperhős filmek rengeteget fejlődtek, nem különben a technika. Schumacher alkotásának vizuális megoldásai isszák meg ennek elsőként a levét. A nézőket becsalogató számítógépes trükkök ma már egy szemöldökfelhúzásra is kevesek, sőt könnyű észrevenni, hogy néhányukat nem fejezték be rendesen. Míg Tim Burton Gothamje még mindig le tud nyűgözni, addig Joel Schumacher változata olyan, mint egy giccses ízlésű, bukott divattervező játszóháza. Semmi stílus, csak felszínes, émelyítően eltúlzott pompa.

A forgatókönyv megszületése felett az az Akiva Goldsman bábáskodott, aki a Batman & Robint is firkantotta. A legtöbb jó, amit el lehet mondani a munkájáról, hogy vannak kevésbé szörnyű részei, melyek révén egy cselekményre emlékeztető váz is felsejlik. A Mindörökké Batman először szerepeltette a franchise újkori, nagyfilmes történetében a szuperhős ifjú társát, Robint (Chris O'Donnell), akinek eredettörténete Bruce Wayne 2.0-ás változata. Neki is megöli az éppen aktuális főgonosz a családját, így Wayne magához veszi és nem sok eredménnyel megpróbálja csillapítani vérszomját. A milliárdosnak is felszínre kerülnek elnyomott gyerekkori emlékei, ami a film legkomolyabban vehető része, de csak annyira jutnak vele, hogy Wayne egy jelenetben kimondja, hogy nem a sorscsapás elkerülhetetlen eredményeként lett Batman, hanem mert így döntött.

bat-3.jpg

Az ironikus az, hogy a filmmel egy időben futó rajzfilmsorozat akármelyik részében lényegesen komplexebben vizsgálta a karaktereket, mint az Oscar-díjas Akiva Goldsman valaha. Ez leginkább Kétarc figurájában ütközik ki, akiből egy ócska bohócot csináltak minden emberi vonás nélkül. Kettősségét egy pszichológiai blablában írják körül, egyébként csak hülye viccekre használják, mint, hogy két pofára zabál, és hasonlók. Az eljátszására amúgy tökéletesen lett kiválasztva Tommy Lee Jones, de a szerep úgy el lett butítva, hogy a színész csak kínlódik. A marháskodás, amire kárhoztatják őt, a hamar előtérbe kerülő Jim Carrey asztala. Nem csoda, hogy Rébuszként sokkal jobban jön ki a filmből, sőt időlegesen még fel is dobja azt, azonban parádézása a nyilvánvaló szándék ellenére se ér fel azzal, amit Jack Nicholson nyújtott Jokerként.

bat-5.jpg

Mindörökké Batman annyira agyatlan tud lenni,hogy az már fájdalmas. A női vonalat hiába képviseli a tehetséges Nicole Kidman és Drew Barrymore, szívfájdítóan üres szexuális tárgyakként vannak csak jelen. Kidman egy jelenetben konkrétan felajánlja magát a szuperhősnek. A Batmant hívó reflektor árnyékában kialakuló légyottra csak azért nem kerül sor, mert beviharzik Gordon rendőrfőnök (Michael Gough) pizsamában. Ismétlem, pizsamában. Mert hát sietett. Az addig oké, ha egy szuperhősös filmet a készítői nem vesznek komolyan, de azért van egy határ, melyet Schumacher és Goldsman már itt átlépnek. Érthető, hogy Val Kilmer frusztrálva érezte magát  a forgatáson, ezért meglehetősen haloványan hozza a szerepét. Chris O’Donnell, mint Robin, legalább lelkes, ám a bosszúra éhes, lázadó fiú kliséje és másodhegedűs mivolta őt is két vállra fekteti.

bat-6.jpg

Ha az akciójelenetek rendben volnának, az javíthatna az összképen, de nincsenek. Az igaz, hogy sok van belőlük, ám Joel Schumacher még annyira se ért hozzájuk, mint az emiatt többször kritizált Tim Burton. A bunyók szánalmasak, az autós üldözés középszerű, a nagy fináléban pedig bár bevetik Batman motorcsónakját és repülőjét is, de mindkettőt azelőtt kilövik, hogy érdemben használnák őket. Schumacher ugyanazt teszi a végjátékban, mint a film egészében: random halmozza a látványelemeket, remélve, hogy ezzel eltereli a figyelmet arról, hogy fingja nincs, mit kéne tennie. A Mindörökké Batmanben van pár akarva-akaratlanul is vicces rész, ám összességében dilettáns munka, mely előreveti azt a jól megérdemelt leégést, melyet aztán a Batman & Robin hozott el a készítőknek.

ÉRTÉKELÉS: 40%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr745890422

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szárnya veri az ablakot - Melyik a legjobb Batman-film? 2014.04.08. 13:20:43

"Egy nap épp a fürdőkádban ültem, amikor rájöttem, miért is vagyok én hivatva a nagyságra." Akkor bizonyíthatod legjobban képességeid, ha rád bíznak egy sorozatot, egy képregényt, egy komplett világot, hogy azt mennyire sikerül asszimilálnod (ahogy az ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.04.08. 14:04:07

ezt inkább tedd vissza a polcra. :S

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.04.08. 14:24:19

@doggfather: Jobbat tudok, ez a film ezentúl más polcát fogja gazdagítani. :)

Amúgy az extrák miatt nem bántam meg, hogy beruháztam rá. A visszatekintő doksi szórakoztatóbb, mint maga a film.