Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Régi kontra új: Robotzsaru (1987/2014)

2014. május 18. - Lazók György

robo-1.jpg

Alig heverte ki a stúdió, nomeg az eredeti film hívei, az irdatlanul nagyot bukott Total Recallt, máris itt egy újabb remake, mely Paul Verhoeven másik közkedvelt sci-fi/akciófilmjének hírnevéből próbál meg pénzt kisajtolni. A Robotzsaru újrafeldolgozásának hírét, mint az várható volt, szintén nem fogadta kitörő lelkesedés, de az előzetesek kissé oldották a lincshangulatot. Még az se tűnt kizártnak, hogy a film megáll a saját lábán. Növelte a szimpátiát, hogy a rendezői székbe újfent egy elismert és egyéni látásmóddal rendelkező alkotót ültettek, akire az a felelősség hárult, hogy filmje kiríjon a szuperprodukciók özönéből és elkápráztassa az eredeti film szkeptikus rajongóit. Vajon José Padilha (Elit halálosztók) véghezvitte a lehetetlent és Verhoeven szatirikus felhangokkal teli művéhez méltó, sőt azt talán túl is szárnyaló újrafeldolgozást hozott tető alá? A régi és az új verzió ötmenetes mérkőzésben csap most össze, a végére pedig garantáltan kiderül, hogy így van-e.   

robo-2.bmp

 A régi verzió már becélozta az újat. 

TARTALOM

Egy akciófilmtől nem várnánk, de az 1987-es változat tartalmilag nagyon erős. Paul Verhoeven plusz rétegeket vitt a robottá alakított rendőr történetébe, aki bosszút áll gyilkosain és szembeszáll a vállalattal, mely létrehozta. A film gúnyos humorral tekint a ’80-as évek társadalmára. Az iróniával vastagon átitatott híradóbejátszások csak az egyik módját jelentik, amivel ezt kifejezi. Verhoeven egy végtelenül groteszk világot mutat be, mely rég lehúzta magát a wc-n. José Padilha 2014-es Robtozsaruja leginkább az USA külpolitikáját és a vállalatok profitorientáltságát kritizálja, ám az eredetivel ellentétben nem tud nevetni ezen a cirkuszon. Egyedül egy erősen részrehajló politikai vitaműsoron keresztül enged meg némi mosolyt, és valójában ezek jelentik azt a kivételes alkalmat, amikor gondolatmenete érdekessé válik.    

Az új film nagyon komolyan veszi magát és részletesen belemegy a felmerülő morális kérdésekbe. Arra, hogyan barátkozik meg a főszereplő Alex Murphy a robotléttel külön szálakat szentel. Az eredeti verzió feszesebb és fókuszáltabb volt. A 2014-es igyekszik a saját útját járni, ami jó lenne, ha nem döcögne rajta. A realizmus jegyében túlmagyarázzák azt az érzelmi folyamatot, amit korábban finom jelzésekkel is a tudtunkra voltak képesek adni. Amikor a ’87-es filmben Murphy kezd öntudatára ébredni és egy jelenetre ellátogat a régi családi házba, az drámailag tízszerte nagyobbat üt, mint a remake átívelő szenvelgése. Az eredeti változat tehát kevesebbel többet fejez ki, ez pedig végképp eldönti, hogy tartalmilag melyik a bajnok.

Az első menet győztese… a régi.

robo-3.jpg

 Az új modell visszalő.

LÁTVÁNY

Nincs mit szépíteni, Paul Verhoeven filmje több, mint húsz éves. Ennyi idő alatt még a legjobb speciális effektek is megkopnak, így az, ami akkoriban úttörő volt, ma már legfeljebb retró. A stop motion trükkök és a makettek miatt nincs szégyellnivalója a filmnek, de könnyű őket kiszúrni. Ha csak a robotok megjelenését vizsgálom, nehéz objektív döntést hozni. A zseniális trükkmester, Rob Bottin alkotta jelmez ikonikussá nőtte ki magát. Az új modell inkább harci ruhára emlékeztet. Láttunk ilyet máshol - nekem például a Crysis c. játék ugrott be róla -, de ettől függetlenül nagyon baba. Míg a régi tekintélyt sugallt, a felfrissített dizájn dögös és áramvonalas. Ha választanom kellene, hogy melyikbe akarok belebújni, akkor az új kellene, viszont egy részem továbbra is Bottin formabontó hacukája felé húz. A rendfenntartásban túlbuzgó lépegető, az ED-209-es, akárcsak a remake egész látványvilága, csiszolt és mutatós. A jóval fejlettebb számítógépes technika és a hatalmas költségvetés megengedte a készítőknek, hogy nagyobb léptékben gondolkozzanak. A megjelenés, ha nem is oly összetéveszthetetlen, mint annak idején, de tény, hogy a 2014-es film jobban néz ki.

A második menet győztese… az új.    

robo-4.jpg

 Peter Weller viharverten is tartja magát.

FŐSZEREPLŐ

Mindkét változatban egy kevéssé ismert színészt bújtattak a páncélba. Peter Weller, az eredeti robotzsaru bár feltűnt más filmekben is, személye örökre összeforrt ezzel a szereppel. Joel Kinnaman most kezd felkapottá válni, de, hogy az is marad-e, az még a jövő zenéje. Kettejük közül Wellernek volt a nehezebb dolga, nem csak azért, mert a ruha viselése sokkal izzasztóbb kihívást jelentett, hanem, mert a film nagyrészében az arca nem is látszódhatott. Wellernek kizárólag a mozgására és a hangjára támaszkodva kellett a szerepet hitelesen felépítenie és különösen az előbbivel brillírozott. Amikor aztán lekerült róla a sisak, a szemében ott volt a géppé változtatott ember teljes tragédiája.

Kinnaman nem volt ennyire lekorlátozva a ruha által és a készítők is bő teret adtak alakítása kiteljesedéséhez, azonban elhivatott nyomozóként se különösen figyelemreméltó, robotrendőrként pedig még ennél is kevésbé meggyőző. Nem annyira ő tehet róla, hisz tehetséges színész, inkább az elhibázott alkotói koncepció. Míg a régi robotzsaruból lassan tört elő újra az ember, az új változat arról szól, hogyan próbálja a vállalat az emberi tényezőt letompítani, hogy irányíthassák, mint terméküket. Kinnaman tehát hisztizik ahelyett, hogy tenné a dolgát. Amikor elkezd járőrözni, van pár jó pillanata, egyébként túl sok rész szól arról, hogy mennyire rossz neki. Weller nem nyavalygott ennyit. Erőteljesebb és szimpatikusabb alakítást nyújtott, robotzsaruként pedig maga volt a két lábon járó törvény és igazság.  

A harmadik menet győztese… a régi.    

robo-5b.jpg

 Joel Kinnaman máris szét van esve.

MELLÉKALAKOK

Mindkét filmben remek színészeket láthatunk, de az új verzió keményen ráfeküdt arra, hogy etéren megszorongassa a régit. Nagy neveket és népszerű karakterszínészeket vetett be, hogy a szereposztás minél látványosabb legyen. A legszórakoztatóbb a remake gárdájából Samuel L. Jackson, mint a robotok amerikai bevethetőségéért kampányoló tévés személyiség. Michael Keaton az OmniCorp vezéreként szintén hozza laza stílusát, de, amikor belőle válik a film főgonosza, a karakter szétesik és magával rántja alakítását. Az eredetiben Ronny Cox egy igazi szörnyeteg volt. Az elvetemültség és vállalati érzéketlenség pazar kombinációját nyújtotta. Nála csak Kurtwood Smith volt visszataszítóbb a Murpy meggyilkolásáért elsősorban felelős Clarence Boddicker szerepében.

A 2014-es változatban Murphy ellenfelei haloványak és a színészek se teszik őket izgalmasabbá. Furcsa mód Murphy társa most nem nő, hanem férfi, de a neve maradt Lewis. Eredetileg Nancy Allen játszotta, aki szerethető és még hihető is volt kemény zsaruként. A férfiasított Lewis az új változatban nem csak háttérbe szorul, de az őt játszó Michael K. Williams egyáltalán nem találja a helyét. Amilyen jó volt a fickó a Drótban, itt épp annyira gyenge. Teljesen új karakter a Gary Oldman által alakított Dr. Norton, aki meglepetésre nem válik Frankenstein ezredik változatává. Oldman a kellő visszafogottsággal játssza a kényelmetlen döntések meghozatalára kényszerülő férfit. A főszereplő felesége a régiben csak villanásokra tűnt fel, úgyhogy Abbie Cornishnak könnyű dolga lehetne, de jelenléte inkább terhére, mint hasznára válik a filmnek. A ’87-es verzió gárdájának mindegyik tagja a helyén volt, míg az újban sok a lézengő. Neves színészek tehát ide vagy oda, az eredeti felállás lényegesen klasszabb.    

A negyedik menet győztese… a régi.

robo-6.jpg

 Az új csapat állva hagyva.

RENDEZÉS

A hollandiából érkező Paul Verhoevennek a Robotzsaru volt a második amerikai filmje, a brazil José Padilhának az első. Verhoevennek sikerült maradéktalanul megvalósítania az elképzeléseit, míg az új változat direktorát saját bevallása szerint rövid pórázra fogták. A 100 millió felé hízott költségvetés ára az volt, hogy a filmjét alacsony korhatárra kellett szabnia. Ezt a megkötést ellensúlyozza a remake grandiózus mivolta, de a rendező emellett olyan messzire megy, amire csak lehetősége nyílik. A darabjaira szedett Alex Murphy látványa a példának okáért elég durva. Az akciójelenetekben Padilha a közvetlenség érzetét adó dokumentarista stílust keveri az elegáns és nagyívű vizuális megoldásokkal. Verhoeven mocskosan szeret játszani. Az ő kamerája nem tesz hihetetlen köröket, ellenben olyan brutalitással dolgozik, ami még a függetlenek világában is elképesztő. Egy gyengébb autósüldözést leszámítva a régi film akciói mai szemmel is odavágnak, míg a remake akciójelenetei szépen vannak kivitelezve, mégis felejthetőek.

Ami megadja a kiütést ebben a kategóriában, hogy Verhoeven jobb mesélő, mint José Padilha. Az utóbbinak is vannak jó ötletei, de ezek nem állnak össze egésszé. Mindketten azon vannak, hogy pluszt vigyenek egy alapjaiban B-kategóriás történetbe, ám Verhoeven sose engedi, hogy a felmerülő gondolatok a cselekmény útjába álljanak. Egyszerre képes szórakoztatni, kifejezni magát, és előrevinni a sztorit. Padilhának ez túl nagy falat, néhány oda nem illő zenei választása pedig már eredetieskedésként hat. Ahogy megcsúfolja Basil Poledouris fantasztikus főtémáját a korábbi filmből, azért külön büntetést érdemel. A rendező egészében értékelve láthatóan igyekszik, de az egyszerű tényállás az, hogy nem játszik Verhoevennel egy ligában.

Az ötödik menet győztese… a régi.

robo-7.jpg

 A régi verzió hűvösen fogadja a győzelmi gratulációt.

 

VÉGEREDMÉNY: 4-1

Az összecsapást az eredeti változat nyerte, méghozzá alaposan elkalapálva a trónkövetelőt. A ’87-es filmen meglátszik, hogy nem tegnap készült, de még mindig nagyszerű darab. Humora, tökössége és egyedisége hosszú időre biztosítja helyét a klasszikusok között. Az új Robotzsaru többet nyújt, mint egy átlagos remake, ám igyekezete a visszájára fordul. Ha nem görcsöl annyit és megelégszik vele, hogy szimpla akciófilmként érvényesüljön, esetleg többre vihette volna. Egyszer meg lehet nézni, azonban, aki nem allergiás a régi filmekre, annak nem kell beérnie ennyivel, hisz ott a megunhatatlan eredeti verzió.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr346177728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kpityu2 2014.05.18. 19:21:48

Az új robotzsarunak elég nyápic feje lett a sisakban. Az a vörös csík pedig... a szeméből lövellő sugarakkal öl, mint egy mutáns?

CsabiV8 2014.05.18. 19:27:31

Most tényleg csak azért lett 4:1, mert látványban sikerült lenyomni egy 20 éves produkciót?
Wow.
Ez nem valami nagy dicsőség, főleg ha azt vesszük, hogy stop motion ide vagy oda, a látványvilág hangulata, az atmoszféra jobb volt az eredetiben.
Nálam 5:0 az eredetinek.

Peter Wellert pedig érdemes megnézni a Screamersben is a scifi rajongóknak. ;)

vasgyuszi 2014.05.18. 20:03:00

Most néztem épp, tetszett.
A "moláris" kérdéseken én is elfilóztam ;)

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.05.18. 20:33:12

azért kimaradt az elemzésből a média ****kavaró és erősen véleményformáló szerepe. ebben pat novak agyoncsapja a régi verzió idétlen lopásgátló/uv-védő reklámjait. már-már társadalomkritika szintű, hogy a filmben szereplő "figyelő" technológiák már ma is a karhatalmi szervek rendelkezésére állnak, igazából csak az ed209-es és em208-as robotok kifejlesztése várat magára. és utána mi jön?... totális megfigyelés, test- és retinaszkennelés a nyílt utcán? netán még "elismeréssel adózzunk" érte? valahogy az eleje olyan, mintha a rendező megpróbált volna valami mondanivalót is csempészni az egyébként popcorn-mozinak is gyenge filmbe.

♔bаtyu♔ 2014.05.18. 20:46:27

Igen jó kritika, mintha az én élményeim nyomán íródott volna. Az új szinte minden téren csapnivaló, sőt helyenként röhejes.

A Total Recall új verziója nekem viszont nagyon tetszett. Abban is, hogy meg sem próbálta Swarzit utánozni, másolni, ugyanarra a témára egyszerűen létrehoztak mást, ami ráadásul ugyanolyan látványos, izgalmas. Ráadásul a célzások, áthallások is jók.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.05.18. 21:50:23

Ez egy olyan "elemzés" volt, hogyha pontosan az ellenkezője jött volna ki eredményül, az ugyanennyire hihető, reális lenne. Hány éves gyerekek írják ezeket a "kritikákat"?

ügyfélszolgálatos 2014.05.18. 22:17:06

Ez az új egy hulladék, mint a Total Recall remake. Jó lenne ha nem remake-elnék a régi filmeket. Szánalom.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.05.18. 22:26:11

@A munka hőse, minden kommunista őse: A lopásgátló és az UV-védő reklám a második részben volt. A tévéműsoros rész nekem is tetszett az új változatban, említést is tettem róla. Több ilyen kellett volna.

A munka hőse, minden kommunista őse (törölt) 2014.05.18. 23:19:12

@Lazók György: összefolyt :) sajnos robotzsarut a harmadik és negyedik rész teljesen "kivégezte", talán ez volt a reboot apropója is.

esoember 2014.05.19. 20:28:03

Most akarom megnézni az újat... Akkor ne tegyem? (Az első nálam abszolút alapmű!)

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.05.19. 20:53:41

@esoember: Ahogy írtam, egyszer meg lehet nézni. Valamivel jobb, mint az ember várná, de az eredetivel nagyon nincs egy súlycsoportban. Én kb. 60%-ra taksálom.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 12:54:21

nagyon bruti, hogy az újból csak az első órát láttam,mert áramszünet volt, és megszakadt a kapcsolat, de azóta se éreztem késztetést, hogy befejezzem, és ez nem a múlt héten volt. :S

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.05.21. 13:06:11

@doggfather: Heh, hasonlóképp jártam az Avatarral a Corvin moziban, csak ott pont a finálé előtt robbant le a vetítőgép. Akivel néztem tiszta ideg volt, én pusztán örültem a kárpótlásul kapott ingyenjegyeknek. :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.05.21. 14:15:36

@Lazók György: egyszer egyszer lehet szerencséje az embernek. :D

Én moziban a LoTR: két toronnyal jártam így.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.26. 17:59:30

@Lazók György: Gratulálok, nagyon jó összehasonlító írás, szellemes és éleslátó :) és nem csak azért mondom, mert kb minden szavával egyet tudok érteni, ami nagyon ritka.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.05.26. 18:22:43

@Santino89: Kösz, én is kedveltem a Bond-kritikáidat az Xpressen! Onnan sajna eltűntek, de látom, hogy átmentetted őket a blogodra.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.26. 19:27:42

@Lazók György: Persze, éppen azért tűntek el, mert volt bennük link a blogra. Még a régire. Viszont a xpress rendes, mert ha megtalálom a termék adatlapját, akkor a saját szerkesztőfelületen még őrzi a régi kritikákat, így meg lehet találni azt is, amit nem mentettem át. Pl írtam a Robotzsaru adatlapjára is jópár éve, hogy ha remake készülne belőle, az milyen lenne. Azért volt érdekes előbányászni, és feltenni a blogra, mert kb 80%-ban igaz lett a jóslat.

Jegkoko 2014.06.24. 15:48:56

Szerintem meg az eredeti robotzsarú már a 80 as évek végén irto gagyi volt a béna robotokkal illetve sütött belőle a gagyiság.

Enjolras 2014.06.28. 17:33:22

@Jegkoko: Lehet, hogy a hiba inkább benned van, nem?

Jegkoko 2014.06.29. 22:13:20

@Enjolras: Nem hiszem, mert a 80 as években készült számtalan másik film klasszikussá vált számomra, de ezért a zs kategóriás hulladékért osem tudtam rajongani.De a mostanában sokat szidott magyar szinkron is érdekes, mert ennél a filmnél kb annyi átéléssel mondják a szinkron szinészek a szövegeiket mintha papírról olvasnák.

nemecsek ernő áruló 2014.08.30. 19:33:59

Nyomába nem ér a réginek, de meglepően jól szórakoztam rajta.