Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Eredet (2010)

2014. szeptember 17. - Lazók György

inc-1.jpg

A filmiparban van egy kiemelt státusz, amelyről minden rendező ábrándozik, de a legtöbbjük sose éri el. Ehhez általában több nagy sikeren át vezet az út, viszont, ha megszerzik, akkor bármit csinálhatnak, a stúdiók szinte kérdés nélkül zöld utat adnak a tervezett produkciónak. Christopher Nolan meghatározó képregény-adaptációjával, A sötét lovaggal kiérdemelte. Ekkor szoktak mesterművek születni, de karrierek is összeomlani. Nem ritkán egyszerre a kettő. Nolan álomprojektje, az Eredet, mint azt már tudjuk, a rendező pályafutásának újabb csúcspontját hozta el magával. A film a nyári blockbuster antitézise: felnőtt és összetett, eközben mégse hiányzik belőle az ámulatba ejtő látvány és olyan minőségi szórakozást nyújt, ami ma már kiveszőben van a mozikból. 

A sokáig hét pecsétes titokként őrzött történet Cobbról (Leonardo DiCaprio) és csapatáról szól, akik az ipari kémkedés egy egészen speciális válfaját űzik. Cégvezetők álmaiba törnek be, hogy kiszedjék áldozatukból legféltettebb üzleti titkaikat. Egy nem épp a tervek szerint alakuló megbízást követően a hazájában körözött férfi visszautasíthatatlan ajánlatot kap a befolyásos Saitotól (Ken Watanabe): ültesse be cége feldarabolásának ötletét versenytársába, az apjával problémás kapcsolatban álló Robert Fischerbe (Cillian Murphy). A példátlan feladat végrehajtását nehezíti, hogy Cobbnak saját tudatalattija mélyén rejtőző elhunyt felesége (Marion Cotillard) kivetülésével is szembe kell néznie. 

inc-3.jpg

A sztori önmagában túl komplex lenne ahhoz, hogy az átlagnézőnek befogadható legyen, azonban Nolan le tudta egyszerűsíteni egy szórakoztató film szintjére. Ennek az lett az ára, hogy a film jó része az álmokba való betörés szabályainak és rendszerének elmagyarázásával megy el. A rengeteg információ leterheli az elmét, de Nolan tehetségét dicséri, hogy ahol tudja, ott ezeket a kiselőadásokat beépíti a történet folyásába. A film világához való alkalmazkodás főleg a kezdetekben nehéz, ugyanis az Eredet egyből az akció közepébe ránt. Második megnézésre ez persze nem okoz akkora problémát, sőt már jobban lehet értékelni az utalásokban és a megoldáshoz vezető nyomokban gazdag felépítést.

Az alkotás gyakran sokat elárul magáról az alkotóról is, ez pedig az Eredetre hatványozottan igaz. A filmben az álmokat szintről-szintre megtervezik és mágusként bűvészkednek velük. Valójában Christopher Nolan is éppen ezt teszi. Az Eredet az ő álma, amit ugyanazzal a hihetetlen precizitással épített fel, amellyel szereplői is sajátjukat. Bár a történetben fontos szerephez jut a tudatalatti, az álmok mégis inkább egyfajta virtuális játszótérként jelennek meg. Ha belegondolok, hogy a bizonyos ponton egyszerre négy síkon mozgó filmet micsoda kreatív munka volt megalkotni, szívem szerint Nolanhez vágnám az összes díjat, amit csak elbír. Ellenpontként azt tudnám felhozni, hogy a mű érzelmileg sokkal kevésbé megragadó, mint szerkezetileg.  

inc-2.jpg

Anélkül, hogy kétségbe vonnám itt is megmutatkozó kvalitásait, meg kell jegyeznem, hogy Leonardo DiCaprio nem az Eredetben nyújtja élete alakítását. Hasonlóképp az Oscar-díjas Marion Cotillardra se erről a szerepéről fogunk emlékezni. A köztük lévő elszakíthatatlan kötelék, akárhogy is sulykolják, nem jön át. Az se szerencsés, hogy DiCaprio korábban már eljátszotta a felesége elvesztése miatti bűntudattól őrlődő férfit a Viharszigetben, méghozzá lényegesen jobban. Martin Scorsesenek több érzelmi mélységgel sikerült érzékeltetnie a tragédiát, Nolan viszont a végső csavar felé vezető információkat adagolja ügyesebben, amivel a maga módján nagyobb hatást tud a nézőre gyakorolni. 

Bár a karakterek nem különlegesek, idővel megkedvelhetőek. Cobb például elsőre az utolsó nagy meló előtt álló tolvaj kliséjét eleveníti fel, azonban a gyerekeihez való hazajutási vágyával lehet azonosulni. A sok szereplőt mozgató történetben a színészek néhol egymás kárára kerülnek előtérbe, viszont összességében mindnyájan képesek érvényesülni. Fél óra is eltelik, mire Cobb társaként Joseph Gordon-Levitt elkezd kibontakozni, majd neki jut a film egyetlen spontánnak ható poénja, valamint az elképesztő akciójelenetek közül az egyik legjobb: a Mátrixot idéző összecsapás a projekciókkal a feje tetejére álló folyosón. Tom Hardy is sokat profitál a sármos hamisító szerepéből, a személyes kedvencem mégis Cillian Murphy, akinek a film jól előkészített katarzisa jutott. Mások csak úgy vannak anélkül, hogy különösebb feltűnést keltenének. Ide tartozik a rég látott Tom Berenger, de a rendező kabalaszínészének, Michael Cainenek is egy gesztusértékű cameóval kellett beérnie.

inc-4.jpg

A film egyrészt olyan ridegen és szárazon megtervezett, mint egy svájci óramű, más felől viszont egy grandiózus munkával létrehozott mérnöki csoda. A végeredmény persze nem egyedül Nolan munkájának gyümölcse. Az se ártott, hogy ezúttal is a legjobbakkal dolgozott, mint például Hans Zimmerrel, aki ismét bizonyságát adja, hogy az epikus zenék mestere. Bár a filmjéhez ezer helyről merített – kezdve Az olasz meló típusú rablós mozikkal, melyeknek sablonjára a sztoriját tulajdonképpen felépítette –, Nolan mégis egy sajátos, rá jellemző művet hozott létre, amely rabul ejti nézőjét. A befejezést lehetne külön elemezni, de a lényeg pont az, hogy az utolsó képsorral a néző agya is tovább pörög. Remélhetőleg a filmet látva néhány stúdiófőnök, ha csak rövid időre is, de elgondolkozott, hogy a siker titka mégse a 3D-ben és a különböző effektusokban rejlik, hanem a történetmesélésben. Christopher Nolan ehhez pedig nagyon ért. 

ÉRTÉKELÉS: 90% 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr576598329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netuddki. 2014.09.17. 12:27:34

A sztori nem egy eredeti volt. Teccik érteni, Eredet-i... Hehe!

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.09.17. 13:21:05

@IGAZI_kovi1970: Jó tudni, hogy Nyomasek Bobó szelleme tovább él.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.17. 13:26:25

nem rossz film, senki ne mondja egy percig se, de messze van attól amennyire körülrajongják szerintem.

quisum 2014.09.17. 20:43:06

Egy agyrém.
Ha nincs eredeti ötleted, bonyolítsd a sztorit annyira meg, hogy az égvilágon senki se értse, legyen nagyon látványos, hiszen a szerény eszűeknek úgyis csak az kell, mond azt, hogy aki nem szereti az lúzer és kész a siker
Szar film.
A nagy rajongóktól megkérdeztem, mi akar ez lenni,- azon kívül-, hogy isten király film, értelmes választ nem kaptam.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.09.17. 22:51:36

@quisum: Mindenkinek kell egy népszerű film, amit utálhat.

Flúgatlan 2014.09.17. 23:04:52

Nekem marhára tetszett. De csak kipihent aggyal érdemes nézni.

Igen egyedi film: az agyat is tornásztatja rendesen.

Kirby 2014.09.18. 09:05:38

IGAZI_kovi1970: :-)))

Nekem abszolut kedvencem az Eredet, zseniális alkotás. 10+ pont.

elgigante70 2014.09.18. 10:03:38

nolan-nel az a baj, hogy az egész életműve arról szól, hogy folyamatosan meghökkenteni akar, főleg a látvánnyal. és ez egy idő után nagyon kevés. kiismerhető és unalmas. és nincs mögötte semmi!

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.09.21. 22:17:06

utóbbi idők legzseniálisabb filmje, mennyi idióta fanyalgót vonzott ez az írás be, azért ez valahol szörnyű...

Pic 2014.09.23. 13:44:32

@scal: Hát igen. sajnos sokan csak néznek, de nem értenek.
Ehhez a filmhez pedig eltompult agy nem passzul. Figyelni kell nagyon és követni az eseményeket, több síkon, időben is ugrálva. Túráztatja az agyat rendesen. Ezért is imádom.
Végre egy film, ahol az amcsik be mertek vállalni egy meredekebb sztorit, nem csak látványra és bugyuta sztorira mentek.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.09.23. 22:17:44

@Pic: igen, és azóta se, kíváncsi leszek az Interstellarral mit alkot majd

RevoltED 2014.09.24. 01:39:32

Nekem nagyon tetsztett, minden szempontból zseniális, bár az igaz, hogy pl. DiCaprio-nak ez már a sokadik majdnem ugyan olyan alakítása, amit talán csak a Viharszigetben és a Wall Street farkasában sikerült felülmúlnia... viszont ami tény az tény, hogy a marketing ennél a filmnél is 100%-on teljesített és egy fokkal talán jobban is mint maga a film. Úgy tudom hogy Nolan majdnem egész életében ezt a történetet akarta elmesélni és a vászonra álmodás során sokat kellett változtatnia az eredeti elképzeléseivel kapcsolatban. Egy biztos, ha nincs a Sötét lovag, nincs az Eredet sem, de szerintem van egy korábbi filmje ami talán minden idők egyik legjobb és legbravúrosabb filmje díját kiérdemelte és ez a Tökéletes trükk. Sajna a marketing itt nem volt olyan erős, ráadásul egyszerre jelent meg egy másik, hasonló témájú filmmel az Illuzionistával (vagy Mágus címmel). Ami az Eredet mellett szól, hogy Nolan (részben) saját ötleteiből építkezik a film, a Tökéletes trükk alapját pedig egy regény adja.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.09.24. 09:55:46

@RevoltED: A tökéletes trükköt valóban még nem nyomatták annyira, de azóta ugyanolyan imádat övezi, mint a legtöbb Nolan-filmet. Most nézem, hogy a rendező 8-ból 6 filmmel szerepel az imdb top 250-es listájában! Meglepődnék, ha az Interstellar nem csatlakozna ezekhez.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.09.24. 19:35:40

@Lazók György: no jó, de abszolút megérdemelten, nekem legkevésbé az Álmatlanság tetszik meg persze a Követés, előbbit újra kell majd nézzem

RevoltED 2014.09.24. 20:28:30

Kétségtelen, hogy Nolan korunk egyik legjobb rendezője és az is érdekes, hogy az Akadémia még eddig nem jutalmazta egyik alkotását sem, pedig minimum "Joker"-nek kijutott volna egy legjobb díj 2008-ban. Az Interstellar első (vagy egyik korai) előzetese nekem nagyon nem tetszett... végig szirup, meg bőgés... aztán egy hosszabb teaser jött, Dario Marianelli zseniális zenéjével a V, mint vérbosszú-ból... az még annyira sem tetszett... erre nem olyan régen összeraktak egy igen impozáns előzetest és azt mondtam, hogy kész :D Konkrétan szerintem korunk 2001: Ürodüsszeia lesz a film :)

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2014.09.24. 22:41:17

@scal: Az Álmatlanság nekem bejött. Nem nagyszerű, de teljesen jó.

@RevoltED: Az Interstellar első előzeteseitől én se dobtam hátast. Még mindig úgy vagyok vele, hogy akármi lehet belőle, de, hogy az Akadémia díjazza-e Nolant, az speciel nem izgat. A szememben már jó ideje nincs értéke az oscarnak.