Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Öt nagy rendező, aki a saját hírnevét rombolja

2018. július 14. - Lazók György

dir-1_1.jpg

Az idő múlásával még a legnagyobb filmlegendák is megkophatnak. Nagyon kevesen őrzik meg annak a szenvedélynek akár csak a töredékét, mellyel elindultak. Elkeserítő végignézni, hogy azokból a rendezőkből is kifogy a szufla, akikről ezt utoljára feltételeznénk. Mentségükre szóljon, hogy túlzás is lenne azt elvárni, hogy az utolsó percükig ontsák magukból az instant klasszikusokat, de azt talán nem, hogy karrierjük alkonyán ne rondítsák be kimagasló életművüket középszerű, vagy még ennél is rosszabb filmekkel. A napi betevőjük miatt aligha kell aggódniuk, nem szégyen hát a nyugdíjba vonulás! Mégis erőlködnek tovább. A soron következő öt rendezőben közös, hogy hiába szereztek korábbi munkáikkal elévülhetetlen érdemeket, lassan elérik azt, hogy ne várjuk, hanem kerüljük az újabb filmjeiket.     

 

Woody Allen

dir-2a.jpg

A szellemességéről elhíresült író-rendező talán már csak azért csinál filmeket, mert nincs jobb dolga. Termékeny alkotó volt mindig is, ám a mennyiség és a minőség jó ideje nincs szinkronban nála. Nagyjából a '90-es évekkel együtt ért véget a fénykora, az ezredfordulóval pedig hamar átvette az ihletett filmkészítés helyét az automatizmus. Azóta futószalagon gyártja a hol jobb, hol rosszabb, de leginkább hamar feledésbe merülő filmeket. Néha megcsillan a régi zseni, mint történt az az Éjfélkor Párizsban esetében, ám az új alkotása, legyen szó vígjátékról vagy drámáról, többnyire halovány variáció egy számtalanszor körülrágott témájára, vagy egy klasszikus műre, amit kedvel. Nagy szövegek, érdekes lehetőségeket magukban rejtő karakterek valamint sokat ígérő gondolatkezdemények még mindig rendre előfordulnak a filmjeiben, annál bosszantóbb, hogy a kidolgozás aztán elmarad. A legmenőbb színészek hosszú ideig sorban álltak, hogy szerepelhessenek az alkotásaiban, amire kellemetlen magánéleti ügyei se voltak számottevő hatással egészen mostanáig. A hollywoodi zaklatási botrányok az ő régi (vélt vagy valós) bűneit is felszínre hozták, ám alkotóként jóval nyomósabb érv a visszavonulásra, hogy úgy tűnik kifogyott a mondanivalóból.

 

Michael Mann

dir-3_1.jpg

Egy akkora kaliberű film, mint a Szemtől szemben után csakis lefelé vezethet az út, ám Michael Mann egy ideig hathatósan elkerülte a lecsúszást. Főművének megalkotása után az Oscar-díj nyomába eredt és A bennfentessel igen közel járt ahhoz, hogy meg is kapja. Életrajzi filmje, az Ali bukásával egy korszak lezárult nála és egy végül zsákutcát jelentő kezdődött el. A nagy sikert aratott, rendkívül stílusos Collateralban már megfigyelhető volt az az ekkor még komoly kárt nem okozó tendencia, hogy a külsőségek kezdenek fontosabbá válni számára a tartalomnál. Ez a folyamat be is tetőzött mindjárt a következő alkotásában, az óriásit bukott Miami Vice-ban, mellyel hiába próbálta saját egykori tévésorozatát új személetmódja szerint átalakítani. Az ennél lényegesen összeszedettebb Közellenségek meglehet nem a Szemtől szemben utódja kívánt lenni, de az összevetést nem kerülhette el, és bizony nem jól jött ki belőle: a lenyűgöző képi világ ellenére a film csak egy-egy pillanatra volt képes megközelíteni Mann leghíresebb alkotásának színvonalát. A rendező kezdett annyira elveszni a részletekben, hogy már szinte nem is volt képes látni az egészet. Szereplői a filmjeivel együtt váltak egyre sterilebbé. A 2015-ös Blackhattel mintha Mann rendezni is elfelejtett volna. Egyszerűen halott a film. Nem valami szép hattyúdal, azonban nem hiszem, hogy ebből a mélységből, ahová nem egy elpuskázott lehetőség után került, fel fog állni.  

 

Clint Eastwood

dir-4a.jpg

Ő az akire a legkevésbé sem túlzás az a jelző, hogy élő legenda. Clint Eastwood mind színészként, mind rendezőként többet tett le az asztalra, mint, amiről a legtöbben álmodnak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sok időbe telt míg rendezőként teljesen magára talált. A magam részéről az 1992-es Nincs bocsánatot tartom a legkiforrottabb munkájának, melyet olyan ma már klasszikusnak számító filmek követtek, mint A szív hídjai és a Titokzatos folyó. A rendezéseiben megnyilvánuló humánum ugyanúgy igaz a 2008-as Gran Torinora is, mely egy hihetetlenül gazdag pályafutás méltó lezárása lehetett volna. Mert, ami utána jött, azért kár volt folytatnia a rendezést. Az Invictus óta a filmjei két kategóriára oszthatóak: a felejthetőre és a kínosra. Az Amerikai mesterlövész kasszát robbantott ugyan Amerikában, pedig Eastwood leggyengébb rendezéseinek egyike. A Sully hatásvadász mivoltát még Tom Hanks se tudta ellensúlyozni. Eastwood érzelgőssé és leegyszerűsítésre hajlamossá vált. A párizsi vonatot már a közönség és a kritikusok is egyaránt vércikiként értékelték. Csak a remény maradt meg, hogy a The Mule-t, melynek kedvéért hosszú kihagyás után újra saját magát fogja rendezni, nem az olcsó érzelmi manipuláció, hanem egykori igényessége fogja jellemezni. Őszintén szeretném, mert az előbbi Hollywoodnak Eastwood nélkül is megy.      

 

Steven Spielberg

dir-5_1.jpg

A nagy mesélőnek a pályája kezdete óta akadtak mellényúlásai, ám mindegyikre jutott legalább egy korszakalkotó film, mely átformálta a moziipart, annak készítőit és nézőit is beleértve. 1994-ben aztán megkapta a hőn áhított Oscar-díjat a Schindler listájáért, ami örökre megváltoztatta. Filmjeivel mind jobban meg akart felelni a kezébe nyomot aranyszobornak. Ezzel egy időben az arányérzéke is egyre gyakrabban hagyta cserben. Mindig is volt némi hajlama a giccsre, ami általában akkor jött elő, amikor túl komolyan vette magát, mint a Bíborszín vagy az Amistad esetében. Egészen az Indiana Jones megkésett negyedik részéig nagyobb döccenő nélkül vészelte át a hullámvölgyeket, azonban ez a film élesen megosztotta a rendező híveit. Spielberg szép csendben megszűnt a kasszák legyőzhetetlen bajnoka lenni, akinek még egy kevésbé sikerült filmje is esemény, amit vétek kihagyni. Azért akadtak jobb húzásai, például a Kémek hídja, de az utolsó két alkotásával kudarcot vallott közönségfilmesként és Oscar-díjra törekvő rendezőként egyaránt. A Ready Player One-t annyira lelketlenül csapta össze, amire még nem volt példa. A Pentagon titkai, melybe az előbbivel szemben beleadott apait-anyait, olyan egy görcsösen túltolt, mégis jelentéktelen film lett, hogy a végére önmaga paródiájává vált. A kettő együttesen egy megfáradt rendező képét mutatja, aki már nem tudja és nem is érdekli, hogyan kell meghatározó élményt nyújtani.   

 

Ridley Scott

dir-6_1.jpg

A nyolcadik x-en túl is úgy forgatja egymás után Ridley Scott a filmeket, mintha attól tartana, hogy visszakérik az engedélyét. Szigorúan véve ő is azokhoz a rendezőkhöz tartozik, akik már a pályájuk elején kiadták magukból tehetségük legjavát. Az Alien-Szárnyas fejvadász mesterpáros azóta is karrierjének a gerincét képezi. Ez a két film olyan magasra tette a lécet, hogy Scott kimondottan okosan tette, hogy sokáig meg se kísérelt visszatérni a sci-fi műfajhoz. Lenyűgöző képeit megannyi egyéb zsánerben kamatoztatta, igaz erősen ingadozó színvonalban. A '90-es években a propaganda ízű G.I. Jane-nel majdnem követte Demi Moore-t a süllyesztőbe, ám a Gladiátor nem csak kihúzta a pácból, hanem egycsapásra a történelmi eposzok mesterévé avatta. Az elkövetkező években az alulértékelt Mennyei királyság, a dicséretre már jóval kevésbé méltó Robin Hood és a totál elhibázott Exodus fokozatosan megszabadították ettől a titulustól. Visszatérése a sci-fihez szintén balul sült el: az Alien két előzményfilmjét erősödő gyűlölethullám kísérte. Scott hosszú évek óta legjobb rendezése, A jogász a legtöbb embert fejvakarásra késztette, a Mentőexpedíció meg, ami csak egy ujjgyakorlat volt tőle, kasszasiker lett. Ridley Scott munkásságát egyre inkább a tanácstalanság és a túlzott megfelelni akarás jellemzi. Lehet, hogy van még benne több jó film is, ám, ha továbbra is ennyi ballépést követ el, tartok tőle, hogy sosem fogjuk látni őket.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr9214108329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madhew 2018.07.15. 13:23:24

Szerintem nem a legjobb példák. Tény, hogy mindegyiknek vannak nagy mellényúlásai mostanság, de azért - ahogy meg is említetted - pl. Scott esetében a Mentőexpedició elég szépen kaszált, és kritikailag is szép eredmény (IMDB 8.0), ahogy pl. Mann esetében a Collateral pl. nem hogy minőségi visszaesés, hanem az egyik legjobb filmje.

mojoking77 2018.07.15. 13:36:12

En erzem magam kellemetlenul, hogy elolvastam ezt a cikket. Lehet rosszul emlekszem, de regebben nem ez a "szinvonal" jellemezte ezt a blogot. Lehet a blogszerzo kifogyott az erdekes temabol es elkezdett hulladekot gyartani hatasvadasz cimzessel, hatha minel tobb kattintast tud osszeharacsolni?
Igen, gondolom Lazok Gyorgynek kellene vegleg visszavonulnia a blogirastol

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 13:40:20

@Madhew: De a Collateral egy több, mint tíz éves film, azóta pedig Mann-t egyik kudarc érte a másik után. Ridley Scott a Mentőexpedícióval valóban szépített, viszont olyan filmek után, mint az Exodus meg az Alien: Covenant szerintem komolyan megrendült a bizalom iránta.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 14:08:38

@mojoking77: A poszt keletkezése mögött nem a klikkvadászat áll, de azt mindig csípem, amikor valaki a színvonallal jön, ha épp nem ért egyet a leírtakkal.

Feaky D 2018.07.15. 14:35:30

ettől a kritika nélküli kritikustól soha nem olvasok semmit ezentúl...a Blue Jasmin remekmű volt...Mann sose volt nagy rendező...az eastwoodozás egyenesen alaptalan...a Jogászt fejvakarással elintézni egyenesen bunkóság...proli ízlés, gyenge írás...egyes, leül....

Clyde Shelton 2018.07.15. 14:55:38

...szerintem Lazók György-nek kellene visszavonulni minden írástól és egyéb publikusnak szánt gondolatkifejezéstől....

Beowulf... 2018.07.15. 15:20:21

Ki lett hagyva a Woody Allen-es leírásnál, hogy a nevelt lányát dugta...

milanman 2018.07.15. 15:48:19

@Beowulf...: Ott voltál? Láttad, vagy csak mindent elhiszel, amit olvasol? Amúgy ez a cikk egy rakás sz*r, már bocsánat. Csak azért, hogy írjunk valamit, vagy hogy virtuális sárba tipirjunk nagy karriereket, nem kell billentyűzetet ragadni.

Clyde Shelton 2018.07.15. 15:56:36

@milanman: már bocs, de végtelen túlzás ezt az "irományt" az említett személyek karrierjének sárba tiprásaként emlegetni (egy SENKI írogat VALAKIK-ről...)

midnightcoder2 2018.07.15. 16:09:31

Mondjuk szerintem a Ready Player One kb. a legjobb film volt amit az utóbbi 10 évben a moziban láttam. talán az Avatar volt ehhez fogható. És szerintem a Prometheus sem volt rosszabb mint egy átlagos Alien. Ok, az első mindent vitt a műfajban a maga idejében, de a többi már messze nem volt olyan fényességes. Szerintem kimondottan jó volt ehhez képest a Prometheus, kár hogy a második rész a fanservice áldozatául esett, és ismét a belezésre került a hangsúly.

mojoking77 2018.07.15. 16:10:58

@Lazók György: Haat, en probaltam finoman leirni azt, amit az utanam kovetkezok valamivel direktebb es bardolatlanabb stilusban az ertesedre adtak.
Alkoss valamit elobb az eletedben, mielott ilyen jellegu - nevezzuk nagyvonaluan- kritikat fogalmazol meg a szakma egjobbjairol. Raadasul kiondottan izlestelenul, es igenytelen stilusban tetted. A blog eddigi tartalma nem ezt a stilust tukrozte (ha csak nem referencia munkarol van szo egy Smoking Barrel-es allashoz)

midnightcoder2 2018.07.15. 16:11:28

@soarvány: +1. Az amit a Csillagok Háborúja fronton műveltek a Jedi Visszatér óta, több mint szánalmas.

midnightcoder2 2018.07.15. 16:15:32

@milanman: Mondjuk az egyiket feleségül is vette és lett két gyerekük...

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 16:25:09

@mojoking77: Már ne is haragudj, de nincs semmi ráció az érvelésedben. Mindenkinek joga van véleményt megfogalmazni ezekről a rendezőkről függetlenül attól, hogy kicsoda. Azt már a címben is jeleztem, hogy tisztelem a korábbi munkásságukat, de úgy tűnik, hogy mindegy hányszor írom le az érdemeiket is, csak az számít, hogy kritizálni mertem őket.

bontottcsirke 2018.07.15. 16:56:00

Az, hogy szépen kifogy a kraft egy általános dolog, de én Spielberg és Scott kapcsán látom a legnagyobb leépülést. A Covenant közben ki is kellett mennem a kocsmába, mert a néhai Szív tv-s Power Kapitány színvonalát hozta.

Alick 2018.07.15. 17:14:26

@midnightcoder2: MIért, a Jedi visszatér-ben az Ewok invázió mennyivel volt jobb, mint Jar-jar? :)
És persze amit utána Disney művelt a franchise-zal... kivéve a Zsivány egyes-t.

Alick 2018.07.15. 17:16:37

Eastwood: szeretnék bármelyik mai futószalag-rendezőtől olyan "gyengébb" filmeket, mint az Amerikai mesterlövész és a Sully...

Imperious 2018.07.15. 19:22:23

Az Eastwood kritikát nem érzem jogosnak. De a többiek egyértelműen visszavonulhatnának. Bár nekem pont tetszett a Ready Player One(mint gamer) de az Indie 4 az egyik legrosszabb film valaha. Scott pedig nem tett le értékelhetőt az asztalra a Gladiator és a Black Hawk Down óta, bár a Body of Lies és a The Martian elment... viszont a Prometheus és a Covenant is nézhetetlenül szarok voltak. Tényleg olyan érzése van az embernek mintha erőlködne, de csak nem megy, csak nem megy....

mikkamakka74 2018.07.15. 19:34:19

Eastwood kapcsán nem merek hozzászólni. A rendezett filmjein mindíg éreztem, hogy zseniálisak de ne soha nem volt meg a kémia.
Mann filmjeit soha nem szerettem. Értem én ezt a Szemtől szemben dolgot, csak nem szeretem:)
Woody Allen-nek (a személyes véleményem szerint) évek óta brörtönben lenne a helye, és a tény, hogy szabadlábon rendez (sikeresen) pontosan mutatja az amerikai filmipar értékrendjét. Az én szóráramban a művészi nagyság mindíg messze a jogi és erkölcsi megfelelés

mikkamakka74 2018.07.15. 19:36:20

után van.
Spielberg-el kapcsolatban maximálisan egyetértek. Nagyon szerttem a Ready Player One szubkultúrális utalásait de attól még egy lélektelen iparosmunka.

dr utcai arcos 2018.07.15. 19:36:47

Öööö. Most nem sok minden jut eszembe azon kívül, hogy he? Kifutott már ez blogírás dolog...

dr utcai arcos 2018.07.15. 19:39:34

@Imperious: Ha neked az Indy 4 az egyik legrosszabb filmed, akkor csak irigyelni tudlak. Mert akkor max 3-4 filmet nézhetsz meg évente. Vagy kevesebbet.

mikkamakka74 2018.07.15. 19:41:49

@Lazók György: Úgy tűnik, hogy már a filmkritika (és a filmkritika kritikája) is vallási kérdés lett:)

exterminador 2018.07.15. 20:05:31

Szerintem Woody Allennek nem volt rossz filmje, a legalább közepes színvonalat mindig hozza. Remélem, hogy az elmeroggyant Farrownak nem sikerült kicsinálnia, és nem vonul vissza.
De igazából a többiek sem zavarnak.
Wim Wenders viszont fájóan hiányzik a listáról.

molnibalage 2018.07.15. 20:13:42

A Ready Player One-nal mi a problémája van a szerzőnek? Ha kicsit sem volt gamer, akkor számára csak idegen a film, mint nekem pl. az két F1 legendáról szóló film, ami okkal nem néztem meg, de ezért nem is fikázom le...

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 20:22:27

@molnibalage: A filmrajongás mellett mióta csak az eszemet tudom játszom valamilyen gépen/konzolon, szóval elvileg a Ready Player One kifejezetten nekem készült. A blogon van is róla kritika, ha tényleg érdekel mi nem tetszett benne.

molnibalage 2018.07.15. 20:23:49

@Lazók György: Ennyi erővel a Terrence Malick is rajta lehetne a listán. A The Thin Red Line óta semmit nem csinált, előtte meg 20 évig semmit. Az utána levő filmjeiért meg kár volt visszatérnia. A korábbiakat meg nem láttam, mert ezek után nem mertem megnézni...

A fenti rendezőkmnél talán még én is fel tudok sorolni még többet, akinél a "kár volt" játszik. Te valahol vicces, hogy a világ legjobb és stílusokat és korszakokat definiáló rendezőket leszólod, mert nem képesek a konstant no.1. szintre. Nevetséges.

molnibalage 2018.07.15. 20:27:49

@Lazók György: Elolvastam. Nem cizelláltad túl és nem is értek vele egyet. Ez is egy vélemény. Én kurvarégen nem szórakoztam jól annyira moziban, mint azon a filmen. Valójában a moziban látott filmjeimnek kb. többsége az, hogy vagy átlagos, vagy felejthető. A RPO ettől messze jobb lett. Nem egy világot megváltó film, de annál azért messze jobb, mint amik mégis kasszát robbantanak. Lásd a fast and furious nevezetű szennyet. Egyetlen részt kezdtem nézni és kb. 20 perc után sikítva kapcsoltam ki.

Ahhoz képest a RPO egy ikonikus mestermű minden hibájával.

szepipiktor 2018.07.15. 20:29:07

Érdekes a lista és a felvetés.
Sajnos a szerző az alapról feledkezik meg: a filmművészet - más ízlésalapú dolgokhoz - szubjektív!!!!
Tehát egyszerűen sem nekem, sem a szerzőnek nincs erkölcsi alapja másokat köpködni, miközben semmivel sem járulunk hozzá azok tevékenységéhez.
Van akinek tetszik X vagy Y és van akinek meg nem.
És ez így jó, és így tisztességes.
De persze a blog ettől blog, hogy bárki belekiabálhatja nála sokkal többet elérők arcába, hogy TAKARODJ!

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 21:20:19

@molnibalage: Malick? Talán. Az utolsó három, állítólag szinte élvezhetetlenül öncélú filmje nem jutott el hozzám, viszont Az élet fáját és Az új világot, amiket láttam, én értékes műveknek tartom. A poszt bevezetőjét pedig pont azzal kezdem, hogy nem az az elvárás, hogy ontsák magukból ezek a joggal elismert rendezők a mesterműveket. Abban gondolom egyetértünk, hogy a Halálos iramban-sorozat nem a filmművészet csúcsa, szóval hozzá képest bármi pluszt felmutatnia a Ready Player One-nak nem egy nagy teljesítmény.

molnibalage 2018.07.15. 21:46:33

@Lazók György: R.S esetén voltak jobbak és rosszbbak. Az új Alien filmek közül a második tényleg szar lett, nem tartott sehová, nem is látom a folytatás lehetőségét. De a Promethus igenis logikus alkotás volt a sok fikázás ellenére és a sok Alien vagy nem Alien fan totálisan nem értette szerintem, hogy miről is van szó.

W.A. az, aki tényleg a listára való. Igazán jó filmet nem is láttam tőle. A régiek közül egyet sem tudtam végignézni, az újak közül kettő is elég volt. Az éjfélkor párizsban nem volt nagy durranás, éppenhogycsak nézhető volt, a Melinda és Melindát véltelenül láttam. Lövsem sincs miről szólt. Kb. ennyire lehetett jó film. Valami Tea Leon-s filmet láttam, ahol megvakult, mint rendező. Az sem volt nagy pukkanás.

A felsorolt fenti rendezők mindegyike olyan filmet csinált, hogy ha életében csak segget vakar, akkor is emelem kalapom...

body_andras 2018.07.15. 22:19:43

Kissé fura ez a hajcihő itten. A sok idegeskedés forrása pofonegyszerű: a posztoló írása nagyrészt nem kritika, csak közönséges fanyalgás. A szerző nem kritikus, hanem fogyasztó, alkalmanként wannabe piacelemző. Most akkor minek kell rá támadni? Az ő posztja, az ő véleménye. Egy értelmesebb hozzászóló helyre tudja tenni, ha nem találja magát.
Nekem csak annyi észrevételem van: több film lett itt lesajnálva kétszavas jelzőkkel, melyek talán nézettségben, imdb számokban nem a legjobbak, mégis remekül szórakoztam rajtuk, vagy átéltem a témájukat. Sajnos nemcsak a fanyalgó, hanem világszerte sok kritikus is elveti a sulykot, amikor dörgedelem szarnak bélyegeznek olyan műveket, amikben komoly munka van. A nézők/olvasók pedig akkor tolják túl a biciklit, amikor azt hiszik, a kedvencük vagy kedvelt filmjük kapcsán bűn rosszat írni. Nem az! Fel lehet, fel is kell ismerni a különbséget a valódi, elismerhető kritika és a rosszindulatú, céltalan fikázás között.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.15. 22:43:50

@molnibalage: A Prometheus egy bátor és ambíciókkal teli próbálkozás volt, de szerintem messze nem eléggé átgondolt. A történet és a szereplők szintjén is annyi sebből vérzett, hogy sokszor egészen nevetségesbe ment át a film. A régi Woody Allen filmek többségét én rendszeresen újra elő szoktam venni úgy az Agyament Harry-ig bezárólag. Mind ő, mind a lista többi rendezője vitán felül sokat letettek korábban az asztalra, de ez nem szabad, hogy akadálya legyen annak, hogy az ember kritizálja a kevésbé sikerült munkáikat. Főleg, ha kritikus az illető.

agarik 2018.07.16. 00:24:20

Mindnek.
Btw, ki a fene az a Májkül Mann?

Sütemény1975 2018.07.16. 06:56:34

Se Eastwoodnak, se Spielbergnek nincs helye ebben a listában. Ellenben John Carpenter, John McTiernan elfért volna.

Field64 · http://archivregiidokmozija.blogspot.hu/ 2018.07.16. 08:33:42

Ami engem illet, egyik említett rendező sem tartozik a legnagyobb kedvenceim közé, bár Eastwoodot leszámítva (akit se színészként, se rendezőként nem kedvelek) mindegyiknek voltak olyan filmjei, amelyek kifejezetten tetszettek. A legegyenetlenebbnek talán Ridley Scott karrierjét mondanám: máig nem értem, hogy az ALIEN és a BLADE RUNNER alkotója hogyan volt képes egy olyan értékelhetetlen, ostoba és idegesítő filmet összehozni, mint a G. I. JANE?

Egyvalamit még hozzátennék a témához. Nyilván mindnyájan tudjuk, hogy Hollywoodban egyáltalán nem úgy készülnek a filmek (igazából máshol se), hogy a rendező kitalál valamit, formába önti és leforgatja, s kizárólag az ötlet színvonalán és a rendező pillanatnyi hangulatán múlik, hogy milyen lesz a végeredmény. Valójában azonban azt forgatja, amire felkérik, vagy amire pénzt tud szerezni, sok esetben a színészeket sem maga választhatja (főleg ha valamelyik sztár producerként is benne van a projektben), törődnie kell a sztárallűrökkel, figyelnie kell arra, nehogy megsértsen valakit a filmjével, ami miatt esetleg bojkottot hirdethetnek a mű ellen, és tudomásul kell vennie azt is, hogy amit ő szeretne, az nem biztos, hogy átmegy a stúdió szűrőjén és a cenzúrán. De ha mégis, jöhetnek még a MeToo-aktivisták, az ilyen-olyan jogvédő és érdekvédelmi szervezetek stb., stb., hogy nekik mi nem tetszik a műben, hogy miért így ábrázol bizonyos embereket, miért nem amúgy, miért nincs benne néger vagy meleg (vagy újabban transznemű) szereplő, de ha van, akkor miért nem igazi meleg vagy transznemű színész játssza, etc., etc. És akkor még egy szót sem szóltam a technikai problémákról, vagy olyan triviális, mégis lényeges tényezőkről, mint mondjuk az időjárás. Szóval ilyen előzetes paraméterek mellett én igazából inkább azon szoktam csodálkozni, hogy olykor jó filmek is készülnek az amerikai stúdiókban. :)

kommentes nikk 2018.07.16. 10:14:32

Hú, de jó kis flame :) A szerzővel én sem értek egyet, kicsit erőltetett a lista meg az indoklások is. A Ready Player One-on én szuperül szórakoztam, nem éreztem benne lélektelenséget, éppenhogy a gyermeki rajongást éreztem benne. Tépjetek szét, de nekem a Blackhat is tetszett, pörgős, érdekes filmnek láttam, jó akciókkal, feszültséggel, nem egy remekmű, de nálam nem szégyenfolt. Eastwoodnak az a mentsége, hogy már lassan száz éves :) szóval róla lepattan a kritika, meg ő egyébként is eléggé hazafiasban nyomja, az nálunk nem automatikusan bejövős. Scottnál a mentőexpedíciót hiba annyival elintézni, hogy ujjgyakorlat, annál azért jóval több, a két utsó Alien-filmes botladozást meg csak el kell felejteni és kész, de azt se felejtsük el, hogy a Prometheus hiába volt elbaszva, abban volt egy komoly szándék a megújulásra, sajna nem jött össze, a Covenant meg emiatt visszatérés lett volna a gyökerekekhez, az meg azért nem jött be. Woody Allenről nem tudok nyilatkozni, én az Annie Hall-on kívül nem tartok vele hagy haverságot :)

molnibalage 2018.07.16. 12:49:20

@Lazók György: Mi nem volt átgondolt és hol volt nevetséges? Csak, hogy lássam mire gondolsz.

molnibalage 2018.07.16. 12:50:36

@Field64: De, készülnek olyan filmek, csak ritkák, de adott esetben kurvajók lesznek. Lásd a Remény Rabjait. Darabont csak úgy volt hajlandó megcsinálni, hogy ő rendezi és évtizedes birkózás volt.

Jerryco 2018.07.16. 13:04:24

@mikkamakka74: A film kb. olyan volt, mint egy kétórás gameplay. Amit összelopkodtak... :) Egyszer nézhető, de korszakos mű maximum azért lehet, mert technikailag kifogástalan és pop-kulturálisan lehengerlő.

Jerryco 2018.07.16. 13:10:22

@molnibalage: Sosem láttam még sikítva kikapcsolni embert a dvd-t. Színpadias lehetett... :D Még horrorfilmnél sem.

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.16. 13:20:20

@molnibalage: Rég láttam, de ahogy megmaradt bennem a sci-fi és a horror része inkább ütötte egymást, mint rendes egészet alkotott. Ott volt egy sci-fi, ami hatalmas, filozófikus kérdésekkel dobálózott, de közben a végtelenül hülye karakterek olyan baromságokat műveltek benne, amiket tinik szoktak egy Péntek 13. epizódban. Gondolok itt például két szereplő hírhedt eltévedésére (az egyikük asszem ráadásul térképkészítő volt) és halálára, amikor az egyik barátkozni próbált egy idegen létformával. Átgondolatlannak hatott nekem az Alien univerzum bővítése is. A rejtélyeskedő, majd a folytatásban megmagyarázzuk Építészekkel nekem egy nagy blöffnek szaglott az egész.

molnibalage 2018.07.16. 13:34:48

@Lazók György: Ja értem. Akkor ezek szerint nincs fogalmad arról, hogy a vágóasztalon végezték ki a filmet? Az extrákban minden kiderült, hogy miért lett a film olyan, amilyen. Érdekes kritikus vagy, hogy a kritizált fimnél nem ismered, hogy a végeredmény mitől lett szar...

Érdekes, hogy egyes filmeknél belefér a 3 órás játékidő (Gyűrűk Ura), de máshol meg irtóznak tőle, ahol simán elférne.

index.hu/kultur/cinematrix/2012/12/27/baromsag_a_prometheust_cikizo_40_kinzo_kerdes/

Lazók György · http://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.07.16. 13:41:40

@molnibalage: Olvastam, hogy rengeteg jelenet végezte a vágószoba padlóján, olyanok is, amikben a háttérsztori egyes részletei derültek volna ki. Egyet meg is néztem, amiben lefeliratozzák azt miről beszélget David meg az Építész mielőtt az bepipul és letépi a fejét. Ennek tudatában tartom róla, amit írtam.

mikkamakka74 2018.07.16. 15:31:53

@Jerryco: Egyetértek. Sajnos sem a történetben, sem a színészi játékban nem emlékezetes (RPO),

Jerryco 2018.07.17. 12:02:54

@molnibalage: Ha a vágóasztalon kivégezték a filmet, akkor tényleg nem tudom, miért várható el bárkitől, hogy kedvelje azt, ha nem tetszik neki, hogy úgy darabos, ahogy van. A nézőnek nem az a dolga, hogy a film megtekintése után esszéket olvasson a moziról, meg végignézze az összes extrát, sőt, kutasson elemzések után. Az én dolgom, hogy a moziba küldött filmet megnézzem és arról alkossak véleményt.
Szép lenne, ha mondjuk egy Star Wars epizódot akarna véleményezni valaki, előbb el kellene olvasnia az összes kapcsolatos kiadványt. Hagyjuk már.

molnibalage 2018.07.17. 12:53:56

@Jerryco: Nekem a kivégzés ellenére is tetszett, mert a korábbi alien filmekben is voltak hülyeségek, de át lehetett azokat ugrani ugyanúgy. Nem kell klasszikus, mint az első két rész, de vállalható volt a Pr.

Jerryco 2018.07.17. 13:43:30

@molnibalage: Nekem az volt vele a bajom, hogyha nem reklámozzák be mindenhol, hogy ez egy Alien film, akkor csak egy hangulatos, de klisés horrorfilm az egész. Klisés annyiban, hogy egymás után halnak meg az ostoba karakterek, csak sci-fi környezetben.

David Sumner 2018.07.18. 18:23:33

Ilyenkor mindig eszembe jut az egyik örök kedvencem, a baszk Víctor Erice (ejtsd: víktor erísze), aki összesen három egész estés filmet jegyzett, az elsőt (A méhkas szelleme - örök hivatkozási alap, Guillermo és Benicio del Toro, J.A. Bayona és John Sayles imádják) a '70-es, a másodikat (Dél) a '80-as, az utolsót (A birsalmafa árnyéka) pedig a '90-es években, és a harmadikban ráadásul kvázi lefilmezte a saját artisztikus halálát, úgyhogy immár 26 éve néma csend honol körülötte. A sanghaji varázslat is az övé lett volna eredetileg, újra együtt dolgozhatott volna az otthonában legendás Fernando Fernán Gómezzel, de a Juan Marsé-regényt adaptáló forgatókönyve nem tetszett a producernek, és másra bízta a direktori teendőket. Persze Erice azóta csinált néhány rövidfilmet afféle sírfeliratként, és mára leginkább csak workshopokon aktív, de legalább nem úgy emlékszik rá az utókor, mint egy hosszú idő után visszatért, öregkorára vitatott képességű Terrence Malickre, hanem önmagára, a remeteként élő abszolútumra, a spanyol filmművészet néma katonájára, aki azért otthagyta a bélyegét az ország kulturális életén.

Sajnos az ilyen rendezőkből SOKKAL kevesebb van, most csak az Ártatlanságot és az Evolúciót 11 év különbséggel bemutató Lucile Hadzihalilovic hasonló karrierje ugrik be.

Főszerkesztő. 2018.07.30. 15:38:49

Scott és Spielberg igazi rendezők, a szakma legjobbjai, teljesen érthetetlen szerepeltetésük efféle listákon és felsorolásokban. Akkor már inkább néhány filmes elemző fontolja meg az elhallgatást (mindenki épülésére).