Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Tíz alkalom, amikor a mellékalak lenyúlta a filmet

2019. március 18. - Lazók György

steler-title.jpg

A napokban lett öt éves a blog, ami lehetőséget adott rá, hogy azokról a filmekről írjak, melyek kiállták az idő próbáját vagy épp le voltak akciózva! Meg kell, hogy mondjam, átkozottul gyorsan elteltek ezek az évek, de térjünk rá ennél is sebesebben az évforduló alkalmából született posztra! Az angol zsargonban él egy kifejezés, a "scene stealer", ami durván annyit jelent, hogy jelenetlopó. Magyarul ez csúnyábban hangzik, mint az eredeti nyelvterületen, ahol leginkább azokra az alakításokra használják, melyek annyira jók, hogy lenyúlják a figyelmet a főszereplőtől. Egyszerre elismerés és cinkos összekacsintás hát a mellékszereplőkkel, akik kevésből sokat kihoznak. A jutalma ennek nem mindig van meg, de megéri próbálkozni. Ott van mindjárt Clouseau felügyelő, aki A rózsaszín párducban még mellékalak volt, viszont Peter Sellers annyira zseniálisan hozta, hogy ugyanabban az évben megkapta a saját filmjét. Következzen tíz további alkalom, amikor a mellékszereplő a maga módján sztárrá lépett elő!   

 

Harry Lime (A harmadik ember - 1949)

steler-1.jpg

Carol Reed film noir klasszikusa a legalább annyira problémás, mint amennyire legendás Orson Welles leghíresebb szereplései közé tartozik úgy, hogy játszik kb. öt percet benne. A forgatáson alig egy hetet dolgozó Welles a pletykák szerint maga rendezte és írta a saját jeleneteit, ám ezt időközben többek közt ő is cáfolta. Harry Lime személyét sokáig csak mások elmondása alapján ismerjük meg, de ennyiből is átjön, hogy az a fajta fickó, aki nagy hatással van bárkire, akivel találkozik. Az inkább regényíróként számon tartott Graham Greene egy roppant rejtélyes és ellentmondásos figurát teremtett, aki a történet minden lényeges szereplőjének mást jelent. Kinek a legjobb barátot, kinek egy gátlástalan szörnyeteget. A meggyilkoltnak hitt Lime még holtában, akaratlanul is befolyásolja a tetteiket, senki nem tud elszakadni az emlékétől. A filmet konkrét jelenlét nélkül is meghatározza, hogy aztán tényleges színre lépésével úgy tegye le a névjegyét, hogy azzal a nézőt egyből a bűvkörébe vonja. Welles megereszt egy csibészes mosolyt és máris ő a film sztárja, Anton Karas zenéje is mintha csak neki szólna! A színész karizmatikussága is vastagon benne van, ám Greene okosan felépített forgatókönyve és Carol Reed elsőrangú rendezése együttesen avatja Harry Lime-ot a filmtörténet egyik legemlékezetesebb gazemberévé. 

 

Albert (A tizedes meg a többiek - 1965)

steler-2.jpg

A magyar film a '60-as években a virágkorát élte, részben mert a rendezők a bőség zavarával válogathattak a megannyi színészóriás közül. A stáblistán csupán a "még sokan mások" gyűjtőbe beleférő szereplők közt is rendszerint kimagasló egyéniségeket találhatunk, ezért aztán kismillió példát lehetne hozni arra, amikor egy magyar filmalkotásban, legyen az a már ekkor is elváló közönség- vagy művészfilm, a mellékszereplő mély benyomást tesz ránk. Az Aranyember kapcsán maga Latinovits Zoltán is felhozható, de most nem róla, hanem egy másik maga után óriási űrt hagyó színészünkről, a filmvásznon rendszerint csak mellékalakként érvényesülni engedett Major Tamásról szeretnék megemlékezni! Az apropót adó művet, a Keleti Márton rendezte A tizedes meg a többieket nagyon be se kell mutatni. Már 1968-ban is a legnagyobbak közé sorolták idehaza, a közönség és a kritikusok ezúttal összetalálkozó imádata azóta se csökkent. A film nem szenved hiányt fergeteges alakításokban, de az, amit Major Tamás produkál Albert, a komornyik alakjában az egy külön szint. Onnantól kezdve, hogy fanyar pofával kinyitja az ajtót Sinkovits Imrének, Major minden egyes megnyilvánulása, legyen az egy kioktató beszólás vagy egy sértett grimasz, kincset ér! A tizedes meg a többieknek rengeteg erénye és idézhető pillanata van Alberttől függetlenül, de abban azt hiszem egyetérthetünk, hogy nélküle nem lenne ugyanaz. 

 

Csodabogár (Kelly hősei - 1970)

steler-3.jpg

Egy másik örökös kedvenc Brian G. Hutton háborús filmje, melyben egy csapat katona úgy dönt, áttör a német vonalakon, hogy kiraboljon egy bankot, ahol az ellenség az aranykészletét őrzi. Az, hogy közben majdnem megnyerik a második világháborút, számukra mellékes. A Kelly hősei megint egy olyan film, ami tömve van óriási fazonokkal. Felesleges a színészek nevével dobálózni, elég, ha csak annyit mondok, hogy Vaskalap vagy Bazi Joe és az ember fejében máris megindul az idézetdömping. Csodabogár, mint azt a beceneve is elárulja, még közülük is kirí. Egy elvarázsolt hippi a háború közepén, aki kommunát csinál a hadosztályából. Csodabogár szála már szinte külön film a filmben belül. Az őt játszó Donald Sutherland mintha a M.A.S.H.-ből sétált volna át, hogy jókedvűen elbolondozzon. Csodabogár arcán állandó jelleggel ott figyel egy üdvözült mosoly, kivéve persze akkor, amikor Moriarty negatív hullámokkal bombázza. Még egy támadást is úgy vezényel le, hogy miközben felrobbantja a fél állomást azért barátságos, megnyugtató zene szóljon a tankok hangszóróiból. Sutherlandnek hatalmas jutalomjátékra nyújt lehetőséget Csodabogár, amit nem is szalaszt el. Nehéz elképzelni bárki mást, aki ennyire szerethető jellemet formált volna belőle.

 

Sam Diamond (Meghívás egy gyilkos vacsorára - 1976)

steler-4.jpg

A Mezítláb a parkban és a Furcsa pár írója, Neil Simon egyetlen filmmel bolondot csinált a krimiirodalom majd összes hírneves detektívjéből. A Robert Moore rendezte Meghívás egy gyilkos vacsorára felütésében hibátlanul leköveti az Agatha Christie és társai fémjelezte történeteket. Egy különc milliomos (Truman Capote - micsoda szereposztási fricska) összehívja a világ leghíresebb detektívjeit egy ködös, eldugott kastélyába, hogy bebizonyítsa, okosabb mindannyiuknál. Köztük megtaláljuk Poirot, Charlie Chan a nálunk kevésbé ismert Charles-házaspár megfelelőit olyan színészek alakításában, mint Peter Sellers és David Niven. Ekkora nagyágyúk mellett kicsi az esélye, hogy bárki is kiemelkedjen, azonban mikor bemutatkozik Sam Diamond, a cinikus amerikai magándetektív komikus mása, onnantól én csak arra vártam, hogy mikor jelenik meg újra! Neil Simon a többi ikonikus regényalakot is hathatósan formálja át szerencsétlen kóklerré, de, ahogy a Marlowe és Sam Spade sorába illő, a macsóságot életfilozófiaként művelő Sam Diamondot lecsupaszítja az frenetikus. Simon épp a férfiasságát teszi totálisan közröhej tárgyává. Ahogy a belé természetesen szerelmes titkárnőjével bánik, az se akármi, ám az író gonoszul megfosztja őt a felsőbbségtől, hogy feltárja a kemény külső mögötti szánalmas belsőt. Ebben méltó partnere Peter Falk, mindannyiunk Columboja, aki Diamondként újfent bizonyítja páratlan komikusi tehetségét. Alakítása olyan népszerű volt, hogy a készítőkkel megpróbálták megismételni azt a Bohókás nyomozásban, melynek hiába volt immáron ő a főszereplője, elég erőltetett lett.

 

Han Solo (Csillagok háborúja - 1977)

steler-5b.jpg

George Lucas űreposza minden várakozást felülmúlóan tarolta le a mozikat valamint a popkultúrát, de a színészei közül egyedül Harrison Ford volt az, aki ebből igazán jól tudott kijönni. Az eredeti trilógia középpontjában ugyan a Skywalker-család áll, köztük is persze leginkább a Jedivé váló Luke, azonban Han Solo és a vele összeforrt Harrison Ford karizmája a film minden más hősét elhomályosítja. Az önző és nagyszájú csempész Az új reményre átcímkézett Csillagok háborújában elvileg másodhegedűs volna, de egy pillanatra nem tűnik annak. Az se számít, hogy a Halálcsillag elleni támadásnak is csak a végére ér oda, úgy ünneplik a visszatérését, mintha ő is ugyanúgy kivette volna a részét a csatából. Nem tudom, hogy Lucas mennyire gondolta át előre a trilógiát, de nekem az az érzésem, hogy a Csillagok háborújában Leia hercegnőt még Luke esetleges szerelmének, nem pedig a testvérének szánta, azonban a Ford és Carrie Fisher közti kölcsönhatás annyira erős lett, ami egy szerelmi háromszögnek a lehetőségét is azonnal kilőtte. Akárhogy volt, Han Solo a trilógiával együtt jóval közkedveltebbé vált, mint azt előzetesen hitték volna. Ford később azért megtapasztalta milyen a másik oldalon lenni, mikor hiába volt ő A szökevény címszereplője, a legfőbb dicshimnuszok az üldözőjét alakító Tommy Lee Jonesról szóltak! 

 

Wulfgar (Fantom az éjszakában - 1981)

steler-6a.jpg

Nem egyedi eset, hogy a gyilkos érdekesebb a nyomozónál - ide kívánkozó példa A bárányok hallgatnak -, de egyszer sem okozott ez annyi feszültséget, mint a Fantom az éjszakában készítése során. Sylvester Stallone még nem alapozta meg a státuszát akcióhősként, sőt a Rocky-filmeket leszámítva erősen bukdácsolt a karrierje. Nagy volt hát rajta a nyomás, amikor megannyi ajánlat közül azt a produkciót választotta, amit eredetileg A francia kapcsolat 3. részének szántak. A forgatás amúgy sem volt egy leányálom. A rendezőt félúton lecserélték, a versengő Stallone pedig elkezdett irigykedni a film gazemberét, a terrorista Wulfgart alakító Rutger Hauerre. Az egy, hogy Hauer jobb formában volt, mint ő, de, ami ennél is idegesítőbb volt számára, hogy lényegesen jobb színész is volt. A Fantom az éjszakábannak az ő sztárságát kellett volna erősítenie, ehelyett az Amerikában ismeretlen hollandra irányította rá a figyelmet. Nem meglepő ez Rutger Hauer színészi tehetségét figyelmen kívül hagyva is, Wulfgar ugyanis egy rendkívül hálás szerep volt. A Carlosról, a Sakálról mintázott férfi egyszerre félelmetes és vonzó jelenség, ez a kettősség pedig Hauer egyéniségével több, mint ütőképes elegyet alkotott. Stallone is felismerte, hogy Hauer uralja a filmet és megpróbált tenni ellene: kivágatta a színész több jelenetét, ám pechjére a stúdió ugyanezt tette az ő magánéleti szálával. Az összetűzés nyertese végülis a közönség lett, mely kapott egy feszes és izgalmas thrillert. Az évek múlásával Stallone egója lenyugodott és interjúiban már Hauer intenzív alakítását méltatva szokott visszaemlékezni a film készítésére.

 

Oda Mae Brown (Ghost - 1990)

steler-7.jpg

Ahhoz, hogy egy film gárdája olyan jól összeálljon, mint történt az Jerry Zucker alkotásának esetében is, kell némi szerencse. A forgatókönyvet író Bruce Joel Rubin eleve Patrick Swayzenek szánta Demi Moore meggyilkolt szerelmének a szerepét, de a rendező nem hitte, hogy alkalmas rá. Miután mindenki, egyebek mellett Moore akkori férje, Bruce Willis is visszautasította az eljátszását, kapta meg a lehetőséget Swayze, aki aztán meggyőzte az alkotókat, hogy a svindler spiritiszta, Oda Mae Brown megformálására Whoopi Goldberg a legalkalmasabb. A Ghost egy lenyűgöző műfaji elegy, mely anélkül vált romantikus történetről természetfeletti mesére vagy krimire, hogy egy percre is csapongásnak tűnne, amit csinál. Goldberg megjelenésével a film erőlködés nélkül csúszik át vígjátékba és válik ezzel még a korábbinál is szerethetőbb alkotássá. Oda Mae Brown karakterén érezhető, hogy írója nagy élvezettel vetette papírra, Whoopi Goldberg pedig ugyanezzel a lelkességgel kelti életre. Közte és a Patrick Swayze közt annyira jól működik a komikus dinamika, hogy minden közös jelenetük felvillanyozza a filmet. Goldbergnek méltán hozta meg alakítása a mellékszereplői Oscar-díjat. Akárcsak Patrick Swayze, úgy ő se tudott mit kezdeni azokkal a kapukkal, amiket a Ghost körüli őrületes hype kinyitott előtte. Ebben igaz benne van, hogy nem kapott többé ehhez fogható szerepet, ezért hát nem is tudott olyan fantasztikus lenni, mint amilyen itt volt.

 

Muerte (Két és fél kém - 1993)

steler-8a.jpg

Ótvarul időzített egy film volt a veterán Herbert Ross (Játszd újra, Sam!) utolsó vígjátéka. A két főszereplő, Dennis Quaid és Kathleen Turner karrierje épp halódott, első és utolsó közös szereplésük, a Két és fél kém stílusában pedig inkább illett a '80-as évekbe, mint a saját idejébe. Szigorúan nézve a film valóban nem több egy jópofán bugyutácska kémvígjátéknál. Quaid és Turner bár egyformán bevetik a vonzerejüket és a humorérzéküket, ám az, amire a történet építkezik - szuperkémek babával - ettől még idejekorán kifújna. Be is ütne a baj, ha nem volnának a nagyszerű mellékszereplők. Larry Miller infantilis detektívként is sokat tesz a filmért, de, aki azzá a borzasztóan alulértékelt vígjátékká avatja, amit akárhányszor szívesen újranézek, az Stanley Tucci! Szerepét először Antonio Banderasnak ajánlották fel, de kész áldás, hogy neki nem kellett, mert, amit az akkor még nála is kevésbé ismert Tucci művel Muerteként, az hatalmas! Adva van egy rablógyilkos, aki valójában nem akar mást, mint sértett büszkeségből lemészárolni egy teljes családot, de, ahogy ez a filmben megjelenik az ahhoz hasonlatos, mint mikor a prérifarkas újra és újra pórul jár a Bolondos dallamokban. Már szint együttérzünk vele, amiért megint nem sikerült neki, mégis ismét próbálkozik. Ennek a poénnak is el kellene kopnia, ám Stanley Tucci olyan hülye fejeket tud vágni, hogy olykor a legváratlanabb pillanatokban való feltűnéseit egyszerűen nem lehet megunni.

 

Ian Malcolm (Jurassic Park - 1993)

steler-9a.jpg

Az összeállítás bajnoka bizonyos szempontból Steven Spielberg őrületes dínómániát kiváltó blockbusterének káoszkutatója. Ian Malcolm már Michael Crichtonnak a film alapjául szolgáló könyvében belopta magát az emberek szívébe, Jeff Goldblum alakításában pedig csak mégjobban odáig voltak érte. Ehhez mondjuk nem ártott, hogy míg a könyvben gyáván megfutamodik a T-Rex első támadásakor, addig a filmben egy hősies figyelemelterelés vezet ugyanahhoz a lesérüléshez. Ez a változtatás egyébként az utolsó pillanatban történt meg Goldblum javaslatára, aki nem hitte el, hogy Malcolm cserben hagyná a bajba jutott gyerekeket. Innentől az se gátolja az érvényesülésben, hogy a történet maradékát fekve kénytelen eltölteni. Még így is szórakoztatóbb ürge, mint a kissé sótlan Alan Grant, akit Sam Neill játszik. Malcolm a regényben belehalt a sérüléseibe, ám a filmben azt is kiérdemelte, hogy életben maradhasson. Ez nem kevés gondot okozott Crichtonnak, amikor megírta regénye folytatását. A közönség annyira megszerette Ian Malcolmot, hogy kénytelen volt visszahozni őt a halálból és megtenni az új főszereplőnek. Az elveszett világ eme nekünk tett gesztussal együtt is csalódásként lett elkönyvelve regényként, mozira adaptálva pedig még inkább. A tanulság, hogy nem elég egy jó karakter, egy jó történet is kell köré.

 

Les Grossman (Trópusi vihar - 2008)

steler-10.jpg

Tom Cruise-ra rájárt a rúd a Trópusi vihar előtt. Az utolsó Mission: Impossible-film alulteljesített, az MGM-stúdió átvétele se hozta meg a várt elismeréseket, a személyes megnyilvánulásai pedig, mint elhíresült ugrándozása az Oprah-showban, egyre cikibbé tették személyét. Ekkor jött egy hívás barátjától, Ben Stillertől, hogy ránézne-e az új filmje forgatókönyvére, amiből úgy érezte, hogy hiányzik valami. Cruise javaslatára került bele a szabadszájú stúdiófőnök. Mikor beleolvasott az új változatba, úgy érezte, hogy a figura neki lett kitalálva. Stiller elmondása szerint Grossman megjelenése majd teljes egészében Cruise fejéből pattant ki. A színész bizonyára meg szerette volna lepni a közönségét, ami sikerült is: kopaszon, szőrösen, túlméretezett műkezekkel színre lépve a döbbenet úgy is megvolt, hogy néhány lesifotó előzetesen kiszivárgott róla. Cruise felszabadult örömmel, merész ötletekkel tele vetette bele magát a bizarr figura eljátszásába. Azt tehetett, amit csak akart! Lehetett bunkó, káromkodhatott, mint a kocsis, sőt akár táncra is perdülhetett, amiből aztán a film zseniális zárójelenete lett. Les Grossman önálló jelenséggé nőtte ki magát, Cruise  pedig még a legélesebb kritikusai előtt is újra jó arccá vált. Egy időben azt beszélték, hogy a karakter saját filmet kaphat, de be kellett érnünk azzal, hogy Cruise egyszer az MTV filmes díjkiosztójának a házigazdája lett, amit Les Grossmanként nyomott le.  

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr4714693738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Sumner 2019.03.18. 22:05:15

Paul - Arno Frisch (Furcsa játék, 1997)

Mai napig teljesen érdemtelenül ismeretlen osztrák karakterszínész, aki már Haneke kettővel korábbi nagyjátékfilmjében, a Benny videójában is elképesztő ridegséggel játszott egy valóságot a médiával helyettesítő gyilkos tinit 16-17 évesen, majd 21-22 évesen kvázi átírta a film formanyelvét és cselekményét, amiben játszik, sőt, egyenesen ő uralta azt. (Távkapcsolós jelenet, negyedik falat áttörő fogadás, kezeket le!) Kaján mosolya, leereszkedő hanghordozása mögött egy perverz játékmester bújik meg, aki pusztán saját szórakoztatására, az értelmetlen erőszak megfoghatatlan kiváltójaként-agresszoraként űz gúnyt lemészárolt áldozataiból (kutya, gyerek, apa, anya) és magából a nézőből is. Christoph Waltz - valljuk be - teátrális Landa ezredese helyett őt, a földijét ajánlom.

2019.03.19. 08:58:09

Hans Landa - Becstelen Brigantik..

(Egyébként nem hinném, hogy Major lenyúlta volna a filmet. A Tizedes meg a többieket a mai napig mindenki elsősorban Sinkovitshoz köti..Maga mesélte, hogy többször tizedesnek szólítva kiáltottak utána az utcán..)

Nyomek 2019.03.19. 09:32:41

Bronson Pinchot (Serge) - Beverly Hills-i zsaru

A galériában játszódó nyúlfarknyi jelenetnél egyértelműen ellopta a show-t Eddie Murphytől, amit a kiváló magyar szinkron és fordítás még meg is dobott.
A karaktert felturbózva visszarakták a BH-i zsaru III-ban, de elég erőltetett lett, amit az egész filmre is el lehet mondani.

spinat 2019.03.19. 09:33:13

Stanley Tucci már jó pár filmben alakított óriásit mellékszereplöként. Az meg az én személyes véleményem, hogy Tom Cruise karrierjének legjopbb alakítása a trópusi vihat.

Négyes_ 2019.03.19. 09:33:30

Hogy Tom Cruise lenyúlta volna a show -t a Trópusi viharban mint Les Grossman, enyhén szólva botorság. A karakter égő, gagyi, ultragáz, de az igaz, hogy mindenkit meglepet, amikor Cruse mégis bevállalta. Égett vele, mint az olajkút (mondjuk lehet, hogy egyesek ezért vagánynak tartották). A Trópusi viharban a show -t inkább Robert Downey Jr nyúlt le mint kemény dumás nigró. Az tényleg ütős volt.

zeros 2019.03.19. 10:13:26

"A karakter égő, gagyi, ultragáz" vagyis remek szerep volt. Figyi, amikor a színész eljátszik valamit, akkor az nem igazi ám, csak szólok. RDJ semmi újat nem mutatott magából, unalmasan hozta a saját karakterét, ami egyeseket szórakoztat.

2019.03.19. 10:25:47

Vagy mikor Will Smith-et a Legenda vagyok-ban lejátszotta a kutya! :)

plüsskooglee 2019.03.19. 10:40:10

A Tizedes meg a többiekben és a Kelly hőseiben sem egyetlen főszereplő van (szerintem). Major és Southerland ugyanúgy főszereplői a filmnek, mint Sinkovits vagy Eastwood. Ha már a Kelly hőseiben mellékszereplőt kellene említeni, akkor Vaskalapot és Moriartyt lehetne említeni nagy dumákkal és jó jelenetekkel.

gigabursch 2019.03.19. 10:54:03

Kimaradt a Ponyvaregény.
Igazában egyedi a film, mert ha jobban végiggondolja az ember, csak mellékszereplő van benne - mind főszerepben.

Im just here for the comments 2019.03.19. 10:56:23

Az első, ami ilyenkor eszembe jut, az Alan Rickman a Robin Hood, a tolvajok fejedelmében. Bár mondjuk Rickman a Die Hardban is igazi scene stealer volt.

Anyád a baráthal 2019.03.19. 10:56:56

Egyetértek, hogy D.Sutherland volt a legerősebb alakja a Kelly hőseinek, de nem gondolom, hogy ez mellékszereplői lenyúlás lenne. Nem volt sem ő, sem TS igazán mellékszereplő, noha Clint E. vitte a fő szálat. Ezt megerősíti az is, hogy együtt mentek hárman (CE, TS és ő) a német tank elé.

@Szóra kész Szókratész: Egyetértek. Major nagyon erős szerepet hozott, de Sinkovitstól nem vette el a filmet.

2019.03.19. 10:57:35

Nagyon jó poszt, három filmet is (újra) fogok nézni belőle az írás hatására. Az a szó azonban, hogy "leuralni", egy merénylet a nyelv ellen.

szepi79 2019.03.19. 10:59:05

@Equalizer.: akkor "lopja el a show-t" egy karakter, ha nem tudsz másra figyelni, amikor ő is a vásznon van, csak őrá. ezt simán hozza TC.

@spinat: jaja, Stanley Tucci egy méltatlanul alulértékelt színész. Az Amerikai bérgyilkosnő-ben (eredeti címe: Montana, szuper fordítás) szintén ő volt a film csúcspontja.

de amit én nagyon hiányoltam a fenti listából, az a Karib Tenger kalózai - Jack Sparrow. Ő egy vicces sidekick lett volna eredetileg - ahogy ezt már számtalanszor lenyilatkozták - csak főszereplővé nőtte ki magát, és a folytatásokban már ő volt a középpontban.

Anyád a baráthal 2019.03.19. 10:59:16

@gigabursch: Épp ezért ebben nem volt lenyúlás. Egyébként szerintem a Ponyvaregényben nem mellékszereplők vannak főszerepben, hanem folyamatosan változott a főszereplő.
És mindegyik nagyon erős volt.

Fellegjáró Marci 2019.03.19. 11:04:35

Joe Pesci - Halálos fegyver 2-3 talán még a 4 is, ha a képben van a pali Gibsonék a színen sincsenek
Joe Pesci - Casino szintén
Bill murray - Golfőrültek - A Dalai láma személyesen
Rick Moranis - Szelemírtók 1
Joaquin Phoenix - Gladiátor

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.03.19. 11:17:58

Steve Buscemi szinte minden filmjében lejátszik mindenkit maga körül. :)

Drago Brutic1 2019.03.19. 11:27:58

Kérdés, ezekből a filmekből melyikben van klasszikusan egy protagonista. A Jurassic Park, a Kelly, a Csillagok Háborúja vagy a Tizedes sem igazán egy one man show, nem mondjuk egy Forrest Gump. Így az említett karakterek sem igazán mellékszereplők.

Akkor már inkább az olyan zseniális ellenlábasok, mint Willem Dafoe a Veszett a világban, ő tényleg lejátszotta Nicolas Caget. Vagy Dennis Hopper a Kék bársonyban, aki mindenkit lejátszott.

És bocs a további kötözködésért, de azt soha nem éreztem, hogy Major lenyúlta volna a Tizedest, Sinkovits felejthetetlen szerepe ez legendás jelenetekkel (spájzban vannak az oroszok) , ilyen alapon Darvas is "lenyúlhatta" volna, vagy Márkus, ők is óriásit alakítottak.

Gazz 2019.03.19. 11:39:51

Jaja, Cruise óriásit alakított. A mindig macsó hőst játszó filmsztár itt végre egy igazi vérbeli gecit tol, és hihetetlen jól. Olyan rohadék dög a karakter, élvezet nézni. Valóban megért volna egy külön filmet.

Fredddy 2019.03.19. 11:48:20

Virág elvtárs az A tanúban?

Egyébként miért írja mindenki (sokadik helyen látom), hogy a Jurassic Park teremtette meg a dínóőrületet? Mikor kijött, már javában tombolt a dínóőrület, inkább csak meglovagolta a hullámot.

dunántúli gyerek 2019.03.19. 12:20:32

Eleg durvan fajtiszta fejuek az uriemberek.

dunántúli gyerek 2019.03.19. 12:24:43

@Anyád a baráthal: "Egyetértek, hogy D.Sutherland volt a legerősebb alakja a Kelly hőseinek"

Azzal egyutt is ritka szar film.

Obszerváló 2019.03.19. 12:34:01

@Fellegjáró Marci: Szerintem Joaquin Phoenix legnagyobb lopása a 8 mm. Megérdemelte volna érte a legjobb férfi mellékszerelőnek járó Oscart.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2019.03.19. 12:44:43

Thost Gordbaum - Fehér kalapács

:)

2019.03.19. 12:50:10

Kihagytátok a legkézenfekvőbbet: Robin Hood.
Kevin Costnert észre se lehetett venni Alan Rickman mellett.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.19. 13:06:59

Miért kell állandóan azt mondogatni, hogy XY "ellopta a show-t", itt meg "lenyúlta a flmet"? Tényleg kell ez a bombasztikus cím? A felsorolt filmek egy részét nem ismerem, amit viszont igen, ott csupán annyiról van szó, hogy nem egyetlen főszereplőre van építve a film, vagy a mellékszerep – amit angolul kifejezőbben és a szerep rangját jobban megadó módon "támogató" szerepnek hívnak – elég erős lett, és az azt játszó színész is jó formáját hozta. Ha a Ghostban Swayze volt a főszereplő, akkor mi volt Demi Moore, Whoopy Goldberg és Tony Goldwyn? Mellékszereplők? Szerintem mellékszereplő a gyilkos volt, vagy a metrószellem, én ezt hívom mellékszerepnek.

Vidám dal 2019.03.19. 13:20:39

A pop, csajok, satobbi nincs a listaban Jack Black-kel???? Enelkul ez a lista hitvany. Senkihaziak kezeben a top 10-es listak.

2019.03.19. 14:36:20

@dunántúli gyerek: azt mondhatod, hogy neked nem jön be, de ha leszarozod, azzal a saját dilettantizmusodat teszed nyilvánossá. Semmilyen tekintetben nem lehet észérvekkel, objektíven megindokolni, hogy szar (rossz) film lenne.

Willkommenskultur 2019.03.19. 14:51:51

@Eugene Horse: Hat ha a dirtydozen egy kozepes film nagy sztarokkal, marpedig az, akkor a kelly egy rakas szar. Es mind2 inkabb viccfilm, a haborus kategoria azert eros picit.

satie · http://321.hu/sas 2019.03.19. 14:55:45

Volt pár jó példa a kommentekben, nekem több szubjektív dolog is eszembe jutott, az Mifune-Bronson a 7-ben, vagy, ha már Bronson, akkor Bronson A vörös napban, az Aideu l'amie-ban.

Aztán van, amikor még akár a címszerep ellenére sem egyértelmű, hogy ki az abszolút főszereplő: kiváló példa erre Kuroszava adaptációjában a Derszu Uzala címszereplőjének alakítója Makszim Munzuk: www.imdb.com/name/nm0613364/

Magyar vonatkozás: Korda Zoltán A bagdadi tolvajában valószínűleg már közép távon is Konrad Veidt zseniális alakítása marad meg, Kubrick 2001-ében ki a főszereplő, Dave vagy HAL? :-))

Billy Hill 2019.03.19. 14:57:12

Milton a Hivatali patkányokban...

The Critic 2019.03.19. 15:13:00

@szepi79: Nem, nem "akkor jatssza le valaki" a többi színészt, ha "csak rá tudsz figyelni" hanem akkor, ha rá emlékszel utána legjobban (és legszivesebben). Cruise "alakítására" egyik sem igaz.

teéjesenmindegy 2019.03.19. 15:37:58

@Fredddy: Na, mesélj már a Jurassic Park előtti dínóőrület miben is nyilvánult meg.
93 előttről hány dínós filmet tudsz felsorolni? Milyen játékokat, ajándéktárgyakat, mindendéle szirszart lehetett venni?

Nincs közöttünk csicska 2019.03.19. 16:10:07

@Fredddy: Nem, ez konkretan fassag, a JP teremtette meg a dinooruletet, legalabbis itthon. Elotte ninjaorulet volt.

Fredddy 2019.03.19. 16:16:07

@teéjesenmindegy: én akkor voltam gyerek, és voltak játék dínóim, dínós könyveim. Gerald Durrell Léghajóval a dinoszauruszok földjén könyv pl? 1989-ben jelent meg. Dino Riders játékok a 80-as évekből? Nagy szó volt, mikor Magyarországon is megjelentek, és kaptam egyet valamilyen napra. Frédit és Bénit nem is említem :) Szóval legfeljebb neked maradt ki.

Amúgy külön emlékszem, milyen sokkoló volt, mikor a minden normális ember által Tyrannosaurusként tisztelt jószágot hirtelen az összes gyökér Tírexnek kezdte hívni, mert látták a filmet. Persze lehetnek olyanok, akiknek ez a film hívta fel a figyelmét a dinoszauruszok létezésére, de ők ugyanazok, akiknek a Harcosok napja jelentette a fogyasztói társadalom visszásságaira való rádöbbenést, elhiszik Dan Brownnak, hogy a Vatikán kajakra rejtegeti Jézus unokahúgát és a Terminátor óta félnek a kenyérpirítótól.

Fredddy 2019.03.19. 16:20:10

@Fredddy: Harcosok napja*
Harcosok klubja, természetesen :)

_Wasp_ 2019.03.19. 16:50:11

@Fredddy: Nana. A harcosok klubja egy tök jó film, személyes kedvencem, bár azt is megértem, miért divat ekézni. Hasonló okból nyilván, mint sörhasú-csámpás-szotyiköpködőként a focistákat teli tüdőből anyázni.

Indriq 2019.03.19. 16:59:54

@dunántúli gyerek: ""Egyetértek, hogy D.Sutherland volt a legerősebb alakja a Kelly hőseinek"

Azzal egyutt is ritka szar film"

Tény, hogy nem egy kövér laca ovi seggét nyalja eposz, de azért jó film. :)

Fredddy 2019.03.19. 17:09:02

@_Wasp_: jó film, nekem is tetszett, annyi csak, hogy a mondanivalója nem volt annyira újdonság. Egy csomó ember, ismerőseim közül is néhányan, ilyen nagy relevációként élte meg, tényleg, milyen ez a társadalom, pedig azért 1970 óta ezekkel a gondolatokkal jópár helyen találkozni lehetett.

Larry Silverstein 2019.03.19. 17:19:22

@Fredddy: "Egy csomó ember, ismerőseim közül is néhányan, ilyen nagy relevációként élte meg, tényleg, milyen ez a társadalom, pedig azért 1970 óta ezekkel a gondolatokkal jópár helyen találkozni lehetett."

De azota mar sok helyen vannak kulon WC-k a transzbuziknak.

szepi79 2019.03.19. 17:50:35

@Critic.: " Nem, nem "akkor jatssza le valaki" a többi színészt, ha "csak rá tudsz figyelni" hanem akkor, ha rá emlékszel utána legjobban (és legszivesebben)."

szerintem ez a kettő kéz a kézben jár.

"Cruise "alakítására" egyik sem igaz."

ebben nem értünk egyet. de ha megnézed, ebben azért van némi megosztottság a kommentelők többi részénél is.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2019.03.19. 18:59:36

@Equalizer.: @zeros: Egyikőtökkel se értek egyet, mind a ketten kurva jók voltak. Cruise nem igazán tudta lenyúlni a show-t, mivel hiába volt nagyon markáns a jelenléte, nem szerepelt túl sokat, és nem is biztos, hogy működött volna a karekter hosszabban. Viszont én nem is tudtam, hogy ő az, csak a végén esett le, amikor kiírták a nevét, így aztán duplán ütött. A film legmaradandóbb része számomra mégis a "Ólomföldem van, sárga gekkó!" benyögés maradt meg legerősebben és RDJ szerepe/alakítása zseniális.

zaturek 2019.03.19. 19:27:48

Bánhidi László az első két Ötvös Csöpi filmben. :)

A Két és fél kémet valamikor a kilencvenes években láttam moziban, és tényleg, ha most belegondolok, semmilyen emlékem nem maradt a filmből, csak az, hogy Tucci vicces volt benne.

"Ford és Carrie Fisher közti kölcsönhatás annyira erős lett"
"Közte és Patrick Swayze közt annyira jól működik a komikus dinamika"

Jé, ezt így is meg lehet fogalmazni? Azt hittem, manapság már csak a kémia működhet két ember között. ;)

teéjesenmindegy 2019.03.19. 20:53:48

@Fredddy:
Az, hogy voltak könyvek, mint Veszedelem az ősvilágból, meg Utazás plútóniába, azt egy dolog, de azért azt ne nevezzük már őrületnek.
"Dino Riders játékok a 80-as évekből? Nagy szó volt, mikor Magyarországon is megjelentek, és kaptam egyet valamilyen napra. "
A büdös életben nem hallottam róluk. Szóval GI joe, meg jedi, sőt még a he-man ról is hallottunk, de ezekről nem.
"Frédit és Bénit nem is említem" Hát azt tényleg ne említsük. Annak aztán semmi köze nem volt a dínókhoz,

Fredddy 2019.03.19. 21:20:19

@teéjesenmindegy: Ez volt a Dino Riders:
www.slashfilm.com/dino-riders-movie/
Meg tényleg, volt még a Denver, az utolsó dinoszaurusz rajzfilm, talán szerdánként. Az is 1988-as. Nem hiszem, hogy nagycsoportos-kisiskolás koromban valami őrült nagy hipszter voltam, aki azelőtt szerette a dínókat, mielőtt cool lett, se internet nem volt még, hogy a fura szubkultúrák a 6 éveseket is elérjék. Az igaz, hogy otthon elég sok könyv volt, és a szüleim elvittek pl a mongol dinoszauruszcsontvázas kiállításra a Várba (nem emlékszem, melyik évben, de nagy szenzáció volt, hosszú sort kellett végigállni a Palota udvarán az esőben). Szerintem itt inkább neked maradtak ki dolgok.

teéjesenmindegy 2019.03.19. 22:06:56

@Fredddy: Meg ahogy elnézem másnak is.
"The show aired in 1988 as a way to launch the toy line, and only 14 episodes were ever produced (three of which were released direct to VHS)."

Te azt hiszem, hogy a szavak jelentésével nem vagy teljesen tisztában. Dinoszaurusz-őrület amikor a csapból is ezek folynak. Az, hogy volt pár könyv meg rajzfilmsorozat az nem őrület
Ezzel az erővel beszélgethetünk a Kockásfülű nyúl lázról, a Kisvakond kultuszról meg a Lolkabolka hisztériáról is.
Te úgy emlékszel, hogy a tolltartóktól a hátizsákokon át a focilabdáig minden szarra dinókat nyomtattak volna?

Valahogy nem rémlik, hogy tematikus parkok, tematikus csatornák tucatjai, filmek, könyvek százai lettek volna. Hozzáteszem leginkább azért, mert technikailag nem tudták megvalósítani. Voltak próbálkozások, de a Jurassic Park volt az áttörés. Hol van a Nemzeti Múzeumban kirakott 2 nyomorult papírmasé dínó a 3D-s AR-es virtuális sétás színes/szagos bemutatókhoz?

Az egy dolog, hogy érdekelt téged. Meg másokat is, mer mekkora böhöm nagy állatok.

Fredddy 2019.03.19. 22:36:09

@teéjesenmindegy: akkor az őrület szót nem ugyanúgy értjük. Szerintem ez csak olyan marketingduma, kell valami nagyot mondani a JP-ről, hátha elfelejti a nép, hogy azért előtte is elég jó popkulturális beágyazottsága volt a témának(,,Óceánia mindig is Keletázsia ellen viselt háborút"). Ellenpéldának ott van a Mátrix, vagy a Harry Potter (a könyv), azok se előzmény nélkül valók, de sokkal jobban passzol hozzájuk az ,,őrület elindítása" fogalom, mert tényleg eléggé szubkult dolgokat hoztak be a mainstreambe.

HaCS 2019.03.20. 00:09:47

John Turturro - Transformers

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2019.03.20. 07:58:14

Az Aranyemberben szerintem inkább Bárány Frigyes.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.03.20. 09:47:18

Norma Desmond

Enzo Molinari

Mr. Pink

David Sumner 2019.03.20. 13:22:12

@Szóra kész Szókratész: Nálam többet ér, ha valaki ritkán, de annál zseniálisabban teszi oda magát (Frisch), mint az, aki végigégeti magát arra az egyetlen szerepre hivatkozva, amit híressé tette (Waltz).

David Sumner 2019.03.20. 13:54:46

@David Sumner: Úgyhogy természetesen nem értek egyet, de az ilyesmi előfordul.

David Sumner 2019.03.20. 13:55:45

@Szóra kész Szókratész: (disclaimer) Úgyhogy természetesen nem értek egyet, de az ilyesmi előfordul.

2019.03.23. 11:26:46

@David Sumner: Lehet, viszont Waltz elvitte a show-t Pit elől ebben a filmben.Azóta is ugyanezt a karaktert hozza más filmekben. Gondolom ezt várják tőle. (Egyébként Landát eredetileg Di Caprio játszotta volna, de Tarantino végül úgy döntött, hogy a fő karaktereket , a karakterrel azonos nációjú színésznek kell játszania..)

Csaba Turbucz 2019.04.09. 19:20:38

Gyuri Heath Ledger Jokere mellékszerepnek számit? Nagyon jó kis írás.

Csaba Turbucz 2019.04.21. 21:22:39

@Lazók György: jogos :D de lejátszott mindenkit abban a filmben. Bale, Eckhart csak aszisztáltak.
süti beállítások módosítása