Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Játékok a moziban: Max Payne (2008)

2014. augusztus 05. - Lazók György

max-6.jpg

Úgy érzem, a Remedy film noir beütésű lövöldözés játékának moziváltozatával kissé igazságtalanul bántak el a rajongók, bár a haragjuk nem nélkülözött minden alapot. John Moore adaptációja lényegi részekben tér el az eredetitől. Az időközben trilógiává terebélyesedett Max Payne alaptörténetét kibővítették egy misztikus vonallal, feltehetőleg azért, mert a kemény zsaru bosszút áll a családja gyilkosain sztori annyira elkoptatott, hogy a sokadik mozgóképes felmondásának nem sok értelmét látták. A drogos látomások, melyekben valkűrök jönnek el az áldozatokért, elsőre nagyon kiríttak a filmből, az újranézések során viszont egyre jobban sikerült befogadnom őket, sőt most már ezeket a részeket a feldolgozás erősségei között tartom számon.

Max Payne nem egy tempógyilkos film. Első órájában szinte alig látható akció, annál több nyomozás. A készítők ejtették a maffiás vonalat, mely a játékban kulcsfontosságú volt. Az ő verziójukban Max (Mark Wahlberg) a karriertemetőnek számító döglött ügyek osztályán dolgozik, ahol még mindig a családja megölését próbálja felgöngyölíteni. Amikor aztán volt társát, Alexet (Donal Logue) is meggyilkolják, új nyomra bukkan, mely ahhoz a gyógyszercéghez vezeti, ahol felesége dolgozott. A történet a kisebb-nagyobb módosítások dacára még mindig elég sablonos és kiszámítható. A mozaikdarabkák bár szépen, egyesével a helyükre kerülnek, ám az összkép hézagos marad. Ennek részben az az oka, hogy a készítők egy folytatást terveztek, melyről a stáblista utáni meglepetésjelenet is árulkodik.

max-3.jpg

A Max Payne-ben a hangsúly nem annyira a történeten, mint inkább az atmoszféra megteremtésén van. A filmet rendező John Moore egy rendkívül stilizált képi világot alkotott állandó operatőrével, mely fantasztikusan adja vissza a játék egyes helyszíneit. A neonok, a sötét sikátorok, az állandó hóvihar mind oly gazdag vizualitással jelennek meg, mely az első pillanattól az utolsóig szemkápráztató élménnyé varázsolja a filmet. A szavak szinte feleslegessé válnak, a képek önmagukban elmesélik a történetet. A sokat szidott, enyhén zagyva, de kifejező misztikus vonal is rendkívüli látványként jelenik meg. Az a rész, amelyben Max beszedi a drogot, a világ pedig az arcára ülő dühvel szinkronban izzó pokollá változik, felejthetetlen. Amikor aztán felpörög az akció, az alacsony korhatár okozta kötöttségek ellenére sincs ok panaszra. Hullik a férgese rendesen. 

max-4.jpg

A filmnek viszonylag szűkös, 35 milliós költségvetése volt, de ennek legalább a duplája látszik. Mark Wahlberget elsőre fura választásnak tartottam Max Payne-nek, mivel az eredeti kinézetétől távol áll az ő fizimiskája. Másrészről többször láttam már, hogy milyen jó zsaruszerepben. Megvan hozzá a fellépése, amit ezúttal is hoz. Mila Kunis (Ted), mint a kőkemény Mona Sax, hát nem kevésbé érdekes döntés volt a szereposztók részéről, de meg lehet szokni. Olga Kurylenko rövid feltűnésében ledob magára annyi ruhát, amennyit csak lehet, a legjobb mégis, hogy végre megteszik vele azt, amit már a Hitman elején meg kellett volna. Aki jelenlétével tényleg emeli a minőségi szintet az Beau Bridges, akinek sikerül többet kihoznia az ellentmondásos BB-ből, mint amire a karakter alapból módot adna. 

Max Payne még mindig nem az a mintaértékű játékadaptáció, amire évtizedek óta áhítozunk, a kapott földbedöngölő visszajelzéseknél viszont egy lényegesen többet érdemlő film. Képeivel az eredeti játék hangulatát sokkalta jobban visszaadja, mint a korábbi videójátékokból készült filmek túlnyomó többsége, sőt bizonyos pillanatokban sikerül egy az egyben. Ha a történetével nem rugaszkodik el annyira a valóság talajáról, a megítélése lényegesen jobb lehetett volna. Bennem összességében pozitív benyomást hagyott maga után a film, melynek vitán felül álló vizuális erényeihez méltó zene párosul. Lehet rajta kattogni, hogy a valkűrös látomások mennyire vitték félre, de, akinek ezen sikerül túllépnie, annak egy erős hangulatú akció-thriller a jutalma.

ÉRTÉKELÉS: 70%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr646528763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oszt jónapot 2014.08.05. 19:26:51

Jól indult, de a végét elnagyolták, pedig a hangulat nekem bejött.

Zsíros Bunci 2014.08.05. 19:35:04

szerintem egy méltó adaptáció lett, óriási fanja voltam a pc-s első résznek. A másodiknak a történetét talán 2-3 végigjátszás után szoktam meg, a hangulata is más volt, de óriási az is. A harmadik meg... gecisablonos szar történet, ellenben minőségi megvalósítás. Az, mint játék, óriási, max payne-nek szar.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2014.08.05. 20:48:58

A játékot nem ismerem, a film tetszett. Szeretem ezt a képi világot.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.05. 21:18:58

a játékot nem ismerem, de a film se tetszett.

gizmo26 2014.08.06. 02:36:35

Az eredetije egy 3d person shooter, azaz külső nézetes lövöldözős játék volt.

Különlegessége a bullet time, ami akkor nagyon menő volt. Lényege annyi, hogy belassítja a lövöldözős jeleneteket, és lehet látni a golyó útját. Pont mint a Mátrixban, csak ott Neo meg is tudta állítani őket.

De emlékeim a játék története nagyon depis volt

Viszont a Rockstar csinálta, ami a GTA sorozatot is, abból pedig még senki nem mert filmet csinálni, és talán jobb is ez így.

gizmo26 2014.08.06. 02:41:01

A Bioshock Infinite-ből kellene filmet csinálni, az kellően elvont sztorival rendelkezik.

Scagnetti 2014.08.06. 08:09:59

Az elsőt, de főleg a másodikat sokszor végigvittem annak idején. Hangulatát tekintve a legjobb játékok között van. A harmadik sem rossz, csak az már valahogy nem az igazi.

A filmre szerintem sok a 70%. Sajnos a szereplők kiválasztásával már el is bukott a dolog, mert Wahlberg nem Max Payne. Nincs vele színészként semmi bajom, de ez a karakter egyszerűen nem neki való. Mila Kunis is súlytalan Mona volt, de még így is inkább ő hasonlított az eredeti karakterre. A sztorit kiherélték, alig maradt belőle valami.

A képi világ az, ami bár szintén kissé elütött a játéktól, mégis jól sikerült. Passzolt hozzá a zene is. És tetszett James McCaffrey megjelenése is. De ez kevés ahhoz, hogy a film jó legyen.

Számomra csalódás volt. Nem akkora, mint pl. a Doom-film volt, vagy Uwe Boll szörnyűségei, de csalódás.

Void Bunkoid 2014.08.06. 09:37:25

@gizmo26: a Bioshock Infinite tényleg jó filmalap lenne, ámbár a világ, ahol játszódik, kicsit emlékeztet a Demolition Man San Angelesére, igaz Lenina Huxley nem a doktor koktó lánya :)

gizmo26 2014.08.06. 11:55:17

@Void Bunkoid: na de a Bioshock Infinite kettő darab(illetve a végén kiderül hogy ennél is több) párhuzmos dimenzióban játszódik, valamint az 1950-60 közötti években, és nem a jövőben. Az építészeti stílus is art deco (ami nálunk kb. a szecesszió), aminek a látványátától meg a hangulatától dobtam egy hátast már az elején. Ezeket meg ugye nem tudja a Demolition man.

Void Bunkoid 2014.08.06. 12:49:31

@gizmo26: igen, de nem is azt mondtam hogy egy Pusztító-majmolás, csak az egész alternatív valóságképe néha pont olyan humoros fricskázása a kora huszadik századnak, mint amennyire a Pusztítóban lehet hatalmasakat kacagni a csakugyan "hollywoodi nyáltenger" hülye jövőképen.

gizmo26 2014.08.06. 16:12:57

@Void Bunkoid: OK, most már világos hogy értetted.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.08.11. 16:13:30

lényegében csak a torka véres a filmnek, és hiányzik belőle legalább 90 percnyi bullet time
süti beállítások módosítása