Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Christine (1983)

2015. április 29. - Lazók György

christine-title.jpg

John Carpenter bevallottan nagy rajongója Stephen King munkásságának, mégis eddig csupán egyetlen regényét vitte filmre, akkor mikor az író könyveinek adaptációi elárasztották a mozikat. King annyira népszerű volt, hogy a Christine jogaira a producerek még azelőtt lecsaptak, hogy egyáltalán a boltok polcaira került volna. Carpenter nevéhez a '80-as évekre már szintén nem egy kultikus mű kötődött, viszont a karrierje eljutott első hullámvölgyéhez. A dolog akármilyen fantasztikus lett, anyagilag nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, aminek okán a Universal eltávolította a rendezőt a Tűzgyújtó mellől, ami az első King-adaptációja lehetett volna. A helyére Mark L. Lestert ültették, aki az akciójelenetekhez értett, máshoz nem, és ez meg is látszott a végeredményen. Carpenter a Christinenel vigasztalódhatott, amivel újra megmutathatta, hogy a feszültségkeltés nagymestere. 

Míg a regényben az előző tulajdonos szelleme szállja meg a címszereplő vörös Plymouth Furyt, addig a filmben a Christinenek becézett gépkocsi maga válik a veszedelem forrásává. A főszereplő Arnie (Keith Gordon), a suli vesztese, első látásra beleszeret az autóba. Saját kezűleg hozza rendbe és hatására egyre magabiztosabbá válik. Még az iskola legszebb lányával (Alexandra Paul) is összejön, akire régi barátja, Dennis (John Stockwell) is szemet vetett. A kocsi iránti imádata hamarosan kizár minden mást Arnie életéből. Arról még Dennisnek sincs sejtése, hogy a saját akarattal rendelkező kocsi mennyire eluralkodott felette. Christine nem tűr el senkit, aki közéjük állhat. Bosszúálló természete eddig se kímélte Arnie környezetét, közös ellenségeik pedig nemsokára egymás után hullani kezdenek.

christine-3.jpg

Nem egyedülálló, hogy egy férfi a babájaként szereti a kocsiját. Félti, becézgeti, ha nem indul, gyengéden kérleli. Stephen King világában a kifejezés, hogy ennek a kocsinak lelke van, magától értetődően válik eleven rémálommá. Christine pont olyan, mintha Herbie betegesen féltékeny nővére lenne. Egy hiperérzékeny pszichopata, aki nem enged akárkit közel magához, ha viszont egyszer elkezd szeretni, akkor teljesen kisajátít. Carpenter nagyszerűen ért ahhoz, hogy a jelenlétét hangsúlyossá tegye. Láthatóan remekül elszórakozott azzal, hogy külön személyiséggel ruházza fel az önmagában is markáns járművet. A főcím alatt a motorja indulásra készen berreg, a gyárszalagon pedig Christine az egyetlen kocsi, mely máris vörös színben pompázik. A hatást fokozva szól a háttérben a Bad to the Bone c. szám, amit a legtöbbünk a Terminátor 2 elejéről ismerhet, de innentől már nem csak a motorra pattanó Schwarzenegger fog egyből beugrani róla.

christine-1.jpg

A Christine soundtrackje elsőosztályú nosztalgiabomba. A dalok meghatározó szerepet töltenek be a filmben, ennek megfelelően igen kreatívan és szellemesen lettek összeválogatva. Csak gratulálni tudok az ötlethez, hogy az ’50-es évekbeli autó korabeli rockszámokkal kommunikál. A régi szerelmesdalok az ő rádiójából máshogy szólnak, hajlamos groteszk módon felhasználni őket. Figyelmeztet vagy épp gúnyolódik velük. Egyik áldozatát például egy lapos csajról szóló nótára passzírozza össze. Carpenter a legegyszerűbb trükkökkel képes Christine-t még azelőtt szép, de életveszélyes perszónaként ábrázolni, hogy nekikezdene bosszúhadjáratának. Amikor csendben áll az éppolyan fenyegető, mint mikor természetellenes módon életre kel. Carpenter folyamatosan azt sugallja, hogy a kocsi figyel és egyből megtorolja a legapróbb sérelmet is. A film elején nyilvánvalóvá teszi, hogy igazából indokra sincs szüksége, egyszerűen a velejéig gonosz.

christine-2.jpg

Az alkotók azzal kissé gondban vannak, hogy kire is helyezzék a fókuszt. Sokáig úgy tűnik, hogy Dennis lesz a főhős, azonban a történet közepén szó szerint padlóra küldik, ahonnan fel se kel az utolsó felvonásig. Ha nem lennének azok a kórházi látogatások, teljesen el is tűnne a filmből. Arnie lúzerből mániákussá alakulását sokkal jobban oldották meg. Érezni a fokozatosságot, Keith Gordon pedig olyan jól játssza el a szerepét, hogy végig képes megőrizni egy darabot a szimpátiánkból. Kinget dicséri, hogy a kevésbé fontos karakterek is élőek, Carpentert pedig, hogy ismét remek érzékkel válogatta ki hozzájuk a színészeket. Különösen Robert Prosky, Az utolsó akcióhős kedves mozigépésze telitalálat a szerelőműhely folyton morgó tulajdonosaként, de emlékezetes marad Kelly Preston is, mint a pomponlány, aki azt szeretné, ha Dennis észrevenné. 

John Carpenter inkább bízza magát az atmoszférára, mint a vérbő kaszabolásokra. A film első óráját lassan és megfontoltan építgeti. Abban a kevés, de ragyogóan kivitelezett jelenetben, melyben a pokoli verda végre elszabadul, érezni a rendező erejét, azonban még ezek se nevezhetőek annyira brutálisnak. A készítők aggódtak is, hogy lecsúsznak a keményebb korhatár-besorolásról – látszik, hogy más időket éltünk –, ezért a nyelvezetet tették durvábbá. Ennek a szerencsés velejárója, hogy a srácok kivételesen pont úgy beszélnek, ahogy a valóságban egymás közt szoktak. Különös egybeesés, hogy mind Keith Gordon, mind a barátját játszó John Stockwell rendezőként folytatták a pályájukat, sőt későbbi munkáik mintha itteni karakterük személyiségét tükröznék. Gordon filmjei elég zizik, míg Stockwellé populárisak, de mély nyomot maguk után nem hagyók. 

christine-4.jpg

Carpenter alkotása bár elkerülte A dolog szerencsétlen sorsát, ám így is meglehetősen langyos fogadtatásban részesült. A közönség feltehetően nem díjazta a rendező visszafogottságát, intenzívebb élményre vágytak. Ahogy sok filmjénél, ennél is évekre volt szükség, hogy felfedezzék és értékelni tudják. Mostanra már a jobb King-adaptációk közé sorolják, és kétségtelen, hogy ezek közé tartozik. Megőrizte a szerző stílusát, ugyanakkor összetéveszthetetlenül magán viseli Carpenter alkotói kézjegyét. Nem kell lemondanunk jellegzetes szintetizátoros zenéjéről, miképp rém egyszerű, mégis jól működő ijesztéseiről se. A speciális effektek, képi megoldások rácáfolnak a film korára. A befejezés az, ami kissé elhamarkodott. Christine a horror két nagyágyújának találkozásában a mozi egy felejthetetlen, négy keréken guruló szörnyetege lett. Riasztó jelképe, hogy a szerelem és az őrület még egy kocsi esetében is vészesen összemosódhatnak.

ÉRTÉKELÉS: 80%      

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr237388840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vékony Gábor 2015.04.30. 21:26:47

Tényleg a jobb King-adaptációk közé tartozik a film, és ezt úgy éri el, hogy bátran változtat rajta.
Csak a színészek dicsérésével nem értek egyet, a casting elég gyenge, leszámítva Proskyt és a nyomozó szerepében Harry Dean Stantont. Carpenter itt sem bizonyul markáns színészvezetőnek, de a trükkökben és a hangulatkeltésben remekel.

GERI87 2015.09.06. 00:59:41

@Vékony Gábor:

"a casting elég gyenge,"

Miben? A főszereplő jó, van jellemváltozás rendesen.....a mellékszereplők sem rosszak, és keveset szerepelnek, többet nem kell tudniuk.
A John Travolta utánzat bicskás főgeci srác is remek!
Dennis karaktere semmilyen, de nem is írtak neki jobbat...
A 'barátnőnek' meg nincs is más dolga amúgy sem mint tágra nyílt szemekkel érzelmeket eltúlzóan megjeleníteni és szépnek lenni, ezt tudta.

Vékony Gábor 2015.09.06. 12:17:40

@GERI87:

Szerintem viszont épp a főszereplő a legproblémásabb, a lúzer Arnie szerepében csak a szemüveg játszik Keith Gordon helyett. Carpenter előtt két lehetőség mutatkozhatott: választ egy előnytelenebb külsejű fiatalt, aki aztán egyre arrogánsabbá, de a lányok számára is vonzóvá válik, vagy elcsúfít egy egyébként jóképű tinit. Ő az utóbbit választotta, ami nem baj, ha tehetségesebb fiatalokat választ. Ráadásul 22 éves fiúkkal játszat középiskolásokat. Gordon a keményfiú szerepében is csak görcsös műmájernek hat, sajnos.
Dennis és Leigh tényleg szürke karakter, de a két színész között annyira nincs meg a kémia, hogy az Arnie-t teljesen feldühítő kulcsfontosságú románcukból semmit sem éreztet meg a film. A regényben mindketten árnyaltabb figurák, itt viszont már a forgatókönyv is kidolgozatlanabb, és ahogy írtam, Carpenter sem instruálhatta őket túl meggyőzően.
Az a csuda, hogy a film így is jó :)

GERI87 2015.09.06. 14:44:31

@Vékony Gábor:

"vagy elcsúfít egy egyébként jóképű tinit. "

Én nem így látom, egyszerűen az arca tökéletes a sunyi, gonosz, alattomos szerepre. Emellett a szokásos módszerrel csúfították el, de ezen fennakadni nem kell...
A "jóképű gyerek" a filmbeli a haverja.

"Ráadásul 22 éves fiúkkal játszat középiskolásokat."

Valamelyik Sikolyban meg még jó pár vígjátékban, horrorban is volt hogy 30 évesen játszanak tizenévest, na bumm...
Egyébként jobb is hogy kora 20-on évesek játsszák el a tizenéveseket (persze ha nagyon látszik hogy közelebb van a 30-hoz mint a 10-hez az nem jó), senki nem akar pattanásos, mutáló hangú, a színészkedéshez sem értő nyegle kis tiniket látni a képernyőn....arról nem is beszélve hogy egy 20 éves csajon "már van mit nézni!"
Nem is ragozom ezt tovább, szerintem érted...

"Gordon a keményfiú szerepében is csak görcsös műmájernek hat, sajnos."
"de a lányok számára is vonzóvá válik...."

Mivel, eleve ő nem egy 'keménykedő alfahím', nem a suli menő csávója, azért lett ilyen mert begőzölt a többiek csesztetése miatt és mikor végre talált valamit amit szeret, ami leköti és önbizalmat ad neki...(a kocsit) akkor ebből így tört ki, lázad! Mit nem értesz?
Egyébként sincs sehol arról szó a filmben hogy hirtelen menőcsávó lett, a lányok imádják és mindenki szereti meg a "menők" bandájában van....
Eleve őket nyírják ki!
Annyit látunk hogy járni kezd a csajjal, de ettől még ugyanúgy "kívülálló" maradt!
Szóval az hogy műmájer lett, hát istenem, ennek a bemutatása volt a cél: meghülyült, nem önmaga többé...erről szól a sztori többek közt.

"A regényben mindketten árnyaltabb figurák,"

A filmnek nem feladata hogy a szolgain regényt másolja!
A regény közönsége és a mozinézők közönsége nem feltétlen esik egybe, sőt...

Mindegy, én így látom, szerintem jó film, nem a legjobb, de azért jó...nem egyszer néztem már meg.
A vége lehetett volna drámaibb, és ennyi.
süti beállítások módosítása