Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Villámkritika: A lé meg a Lola (1998)

2015. július 20. - Lazók György

lola-2.jpg

A '90-es években rengeteg kezdő filmes szeretett volna Tarantino nyomdokaiba lépni, a szimpla epigonok között viszont feltűntek valódi tehetségek is. Az amerikai Doug Liman és az angol Guy Ritchie is ennek a hullámnak a hátán értek révbe. Az öreg kontinens más szegleteiben, így Németországban se akartak kimaradni a jóból. Tom Tykwer egyike volt azoknak, akik kihasználták az aktuális trendet. Kísérletező kedvű alkotása, A lé meg a Lola így kerülhetett a figyelem középpontjába. A film egyetlen nagy rohanás, mely háromféleképpen meséli el, hogyan próbálja Lola (Franka Potente) megmenteni bajba került barátját. Manni (Moritz Bleibtreu) ugyanis elveszített egy táskát, amiben egy gengszternek leszállítandó száz ezer márka lapult, a lánynak pedig mindössze húsz perce van arra, hogy pénzt szerezzen, mielőtt a fiú végzetes lépésre szánná el magát. A lé meg a Lola rendesen meglódította a rendező karrierjét. Hazájában az év filmjének választották és egy sor egyéb díjat besöpört, ami persze nem jelenti azt, hogy ne járhatott volna el felette az idő. 

A lé meg a Lola erényeiről mostanra tényleg csak múlt időben lehet beszélni. Oda az újdonság varázsa. A pillangó-effektussal is eljátszó, laza ötletkavalkád jelentős része - például a három fejezetet elindító animációs betét vagy, hogy a mellékszereplőknek a vizuális megjelenítést illetően is csak a szürke valóság jut - inkább elidegenít, mint bevon. Az oké, hogy felrúgják a szabályokat, de legalább a film hangulatában fellelhető lehetne valamiféle egység. Ennek híján gyakran csúszik hatásvadász szélsőségekbe. Tom Tykwer mintha csak random hányná elénk a fura pillanatokat, amik közül a legidegesítőbb Lola hisztérikus üvöltése, melynek hatására az üveg is megreped. Egyszer fogjuk rá, hogy poén, de harmadszorra már erőltetett. Az ötletes képi megoldások mutatják, hogy a rendező tele van energiával, az mégis gondot jelent neki, hogy a történet dinamikáját végig megőrizze. Némely jelenettel elég ügyetlenül próbálja kitölteni az időt, ha pedig egy picit a száguldó események mögé gondolunk, máris feltűnik, hogy a sallangokkal feldúsított sovány sztorit milyen kevés tartja egyben. A könnyed lezárás garantál egy kis mosolyt, de azt nem, hogy a filmet a Tarantino-hullám máig emlékezetes filmjei közé soroljuk. A lé meg a Lola bizony mára bőven lefutott.

ÉRTÉKELÉS: 50%   

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr657609512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.07.20. 09:09:52

szerintem 50% erre a filmre nagyon kevés, Tarantino neve szerencsére nézésekor és azóta sem merült fel számomra, Nálad olvasom ezt amúgy is először, nyilván közrejátszik az is abban, hogy nem tudok rá haragudni, hogy ez volt életem első filmje, amire eljött velem egy lány, aki nem az anyám volt :D

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2015.07.20. 09:12:28

@scal: Csak kíváncsiságból, mikor láttad utoljára?

BiaBia 2015.07.20. 14:42:19

Egyetértek scallal, meglepődtem én is ezen az 50 százalékon. A film remek, filmográfiai szempontból eredeti (én sem olvastam még Tarantino-s kapcsolatról) és katartikus. Nálam biografikus elfogultság sem játszik. :-)

Pic 2015.07.20. 14:49:59

Hát kedves Györgyöm így ismeretlenül...

Nem értek egyet. Ez egy szenzációs film.
Egy egyszerű és nem is hosszú sztori, de a végetekig felpörgetve, kifacsarva, megdarálva, kiköpve, aztán újra.

A ritmus nagyon jó, feszes, pörgős, aztán megáll és hagy kicsit pihenni. Ez csak az amerikaiak hülyesége: NEM tudsz 90 percen át 120%-on pörögni....
Nagyon jó benne az, hogy a váltásoknál amikor már már belefáradtál a rohanásba, akkor hirtelen jön egy szinte mozdulatlan, banális közjáték, egy klasszikus férfi-női közötti beszélgetés, amibe bizony mindannyian belefutunk és tudjuk, hogy nehéz jól kijönni belőle... mint például a szeretsz? De mennyire szeretsz? Mit tennél ha én meghalnék? típusú szövegelések, amire az agyadnak is muszáj lefékezni, hogy "Most mi van??? Ez most, hogy jön ide??? " Elsőre nekem is idegen volt a dolog, kiakadtam rajta, nem tudtam, hova tenni, másodjára már vártam és szakadtam a röhögéstől, aztán kapartam magamat.

A mellékszereplők klisések, mert a rohanásban nincs is rá idő, hogy nagyon kibontsák őket, ezért nagyon finoman árnyalva egy-egy apró jól megragadható szituációval, pár mondattal mutatja be őket és mi már "vágjuk is mi a szitu", tudunk mindent! És pontosan ennyi kell ide.

Aztán ott vannak a fekete fehér flash forwardok, azok ötletesek és ütősek.

És végül ami a mai amerikai filmekből nagyon hiányzik: A jól felépített és átgondolt sztori. Minden a helyén van. Amikor újraindul a sztori és más irányt vesz, akkor mindig hozzátesz valamit az előző szálhoz is azzal, hogy más nézőpontokból láttatja az előzményeket, így egyre jobban átlátjuk mi is az egész képet, annak részleteit, komplexitását... aztán persze csavart vesz a történet és minden alkalommal más végkifejlet irányba megy el...

Poén nem sok van benne, de az mind mind a nagy klasszikusokat idézi. Például nekem belém égett a jelenet, és a mai napig jól emlékszem rá, amikor a csaj kirabolja a bankot és kilép az ajtón... ott áll 30 kommandós állig fegyverben, célra tartva... megfagy a levegő... minden áll.... és akkor a kommandósok elkezdenek integetni a csajnak, hogy "húzzál már a francba kisanyám, mi itt a rossz fiúkat várjuk, hogy kijöjjenek" és a lányt szabályosan elzavarják onnan. : )))

Szerintem a film nagy hibája, amiért nem lett igazán kult, az az, hogy német, és német nyelvű... ez a mai angolszász mániás világban hátrány. persze ez a magánvéleményem.

Azt hiszem, hogy nekem is meg kell néznem újra....

Artudetu · http://filmforum.hungarianforum.com/ 2015.07.20. 14:59:54

Nocsak! Csak nem én hoztam meg a kedved hozzá?? :P

Nem értünk egyet, de ezzel semmi baj nincs.

Kopi3.14 2015.07.20. 16:25:51

Ahogy mondani szokták kedves poszter: menj, nézz Transformerst!

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2015.07.20. 18:19:33

@Artudetu: Igazából teljesen véletlenül került újra a látóterembe a film sok év után, de látom, hogy neked nagyon bejött. Nem sűrűn szoktál 100%-ot osztogatni.

Artudetu · http://filmforum.hungarianforum.com/ 2015.07.20. 18:53:23

@Lazók György: :) Azt hittem, én inspiráltalak.

Valamiért nagyon szeretem ezt a filmet, mindig is szerettem. Pörgős, kicsit elmélkedős - mármint időhurok, társadalmi tanulság, stb... - ráadásul Moritz Bleitreut ez óta bírom. Van ilyen. Sok régi mozi akad, amit annyira megszerettem anno, hogy képtelen vagyok objektívan ítélni.

De ezt tudod Te jól. :)
süti beállítások módosítása