Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Moziajánló: Sicario - A bérgyilkos (2015)

2015. október 22. - Lazók György

sicario-title.jpg

A filmkészítés képlékeny folyamat, akár egyetlen döntésen is múlhat, hogy a végeredmény klasszikus lesz vagy középszerű. Változtatni tudni kell akkor is, amikor már elvileg minden eldőlt. A Vissza a jövőbe első részét például több héten át forgatták Eric Stoltz főszereplésével, amikor Robert Zemeckisnek be kellett látnia, hogy vele a film nem működik, és nincs más választása, mint egy új színésszel elölről kezdeni a munkát. Talán ennél is hihetetlenebb, hogy az Annie Hall eredetileg krimi lett volna, de Woody Allen ráébredt, hogy a szerelmi mellékszál sokkal erősebb a gyilkosságénál és köréje kezdte építeni a sztorit, így jött létre az a mű, ami ma már a filmtörténet megkerülhetetlen része. De mi lett volna, ha Zemeckis vagy Allen nem hallgatnak az ösztönükre? Nos, akkor egy olyasmi film került volna ki a kezükből, mint a Sicario - A bérgyilkos, ami annak a Denis Villeneuve-nek a nevéhez köthető, aki a közelmúltban rendezett két teljesen eltérő, de egyaránt figyelemreméltó alkotást - a Fogságbant illetve az Ellenséget -, mostanság pedig épp arra készül, hogy folytatást csináljon a Szárnyas fejvadászhoz.  

A Sicario története a drogháború legmélyebb bugyraiba kalauzol el, ahová úgy dobják be az FBI-ügynök Kate Macert (Emily Blunt), mint kezdő spártai harcost a farkasverembe. A nő idáig leginkább ajtókat rúgott be rajtaütéseken, tehát van sejtelme arról, hogy mi az az éles helyzet, de, amibe csöppen az komolyabb bárminél, mint, amivel eddig dolga volt. Az akciót irányító, homályos beosztású Matt Graver (Josh Brolin) éppen csak annyit közöl vele, amennyit feltétlen szükséges, vagyis leginkább semmit, és akkor is hajlamos félrevezetni. Macer csak azt tudja, hogy egy mexikói drogkartellre készülnek lecsapni, de azt már nem, hogyan, hol és mikor. Idegen földön jár, ahol az utcákat megcsonkított hullák díszítik és a rendőrre is tüzelni kell. A káoszban a szabályokba és a törvényes eljárás rendjébe kapaszkodik, pedig, amivel dolga van az egy háború. Rajta kívül a csapatban ezzel mindenki tisztában van, leginkább Graver rejtélyes összekötője, Alejandro (Benicio Del Toro). A hidegfejű, profi gyilkos annak a pokolnak a végterméke, ami ellen küzdenek. Morális elvek és emberség nélkül dolgozik, egyedül az érdekli, hogy kiiktassák a célpontot.

sicario-3.jpg

A Sicario egy kissé száraz, viszont erős pillanatokkal bíró film, amit Roger Deakins magas színvonalú operatőri munkával tesz stílusossá akkor is, amikor egy szimpla hőkamerát adnak a kezébe. Akár remekmű is lehetett volna belőle, de nem ezzel a főszereplővel. A gond még csak nem is Emily Blunttal van, hisz már A holnap határában bebizonyította, hogy a törékenynek tűnő alkat és a finom vonások ellenére, ha kell, teljesen hiteles keménycsaj tud lenni. A szerep az, ami el van barmolva. Amikor megismerjük, Kate Macer egy erős, határozott nő, de minél több időt töltünk vele, annál inkább alkalmatlannak tűnik a feladatára, pedig nem agysebészet, amire kérik: oda kell menni, ahová mondják, nem kérdezősködni, csak lőni azokra, akik lőhetnek. Persze nem kellemes, ha az embert össze-vissza ráncigálják és mellé még balekra is veszik, de mikor Macer régi társával kikövetel magának néhány választ, azzal se megy sokra. Azt, hogy képben akar lenni még meg lehet érteni, azonban mikor már háromféleképpen is a tudtára adták, hogy egy nem teljesen legális pörölycsapásra készülnek, hogy a vezér előbújjon a barlangjából, és még mindig nem fogta fel, hogy mi a helyzet, akkor végképp elveszítette azt a kevés szimpátiámat is.

sicario-1.jpg

Kétélű fegyver, hogy az alkotók csak annyit közölnek velünk, amit Macerrel, mert ezzel ugyan átélhetővé teszik kényelmetlen helyzetét, ám egyúttal megnehezítik, hogy követni tudjuk a cselekményt. Azért, hogy biztosan megutáljuk az aggodalmaskodó FBI-ügynököt, elkezd baromságokat csinálni. Többek közt elrohan a főnökéhez panaszkodni, hogy az akció nem szabályszerűen zajlik. A nő tovább fokozza a hülyeség emberileg elérhető tetőfokát, amikor hiába szólítják fel, hogy ne menjen be a bankba. Én ugyan kizárólag a józan paraszti eszemre hagyatkozhattam, nem kaptam az FBI-tól kiképzést, de így is egyből rájöttem, hogy miért nem tanácsos bemenni egy bekamerázott épületbe, ha kartellfőnökökre vadászunk. Macerrel a film középtájt egyre inkább leül, mivel ahelyett, hogy azzal foglalkozna, amivel kellene, ott tart minket egy az eseményekre valódi befolyással nem bíró szereplő mellett, aki még csak nem is érdekes. Hiába akadnak tökéletesen eltalált részek, mint az átkelés a határon, melynek során a távolból leső életveszély hátborzongatóan tapinthatóvá válik, ha egyszer eljön a perc, amikor nem csak a csapat, hanem mi is koloncnak érzezzük a főszereplőt. Még a kezdetben összefüggéstelenül mutogatott mexikói családot is jobb nézni ebéd közben. Ők végül elfoglalják helyüket a történetben, míg Macer szó szerint alibiből van benne. 

sicario-2.jpg

A nő a végjátékban is csak fárasztóan pattog, ragaszkodik az elveihez, amivel az adott körülmények között egyedül magának árt. Nem mintha a joviális Graver, akit Josh Brolin játszik nagyon laza stílusban, jobb ember lenne nála, de azt teszi, amit kell, hogy legalább részleges győzelmet érjen el egy megnyerhetetlen játszmában. A készítők nagy szívességet tesznek nekünk és maguknak is azzal, hogy az akciót Benicio Del Toro gyilkosának a kezébe adják. A szabadúszó problémamegoldó a Sicario legérdekesebb szereplője, ami annyira egyértelmű, hogy már a bemutató előtt arról kezdett a filmet forgalmazó Lionsgate stúdió vezetője beszélni, hogy szívesen látna egy folytatást vele a középpontban. A karakterre menet közben érzett rá a rendező Denis Villeneuve, aki belátta, hogy a fickónak nem kell elmesélnie rögtön az egész életét, ezért kihúzatta a szövegeinek nem kevesebb, mint a kilencven százalékát. Talán nem meglepő egy ilyen radikális lépés ismerete után, hogy a filmnek nem a forgatókönyve a legfőbb erőssége. A színészek - élükön a szuggesztív Benicio Del Toroval -, valamint a rendezés teszi lebilincselővé, de csak helyenként, mivel a sallangok ólomként húzzák le. Ha időben felismerik, hogy pont a főszereplő a leggyengébb láncszem és áthelyezik róla a hangsúlyt másra, a Sicario mérföldekkel jobb filmmé válhatott volna. A farkasok háborúja a farkas szemszögéből a legizgalmasabb, Kate Macer pedig nem farkas. 

ÉRTÉKELÉS: 60%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr818006725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.10.29. 11:03:52

Tegnap néztem meg, sajnos tök nagy csalódás volt, kb mindenben egyetértek :( Pedig úgy tűnt, minden adott egy jó filmhez: érdekes téma, jó színészek, kiváló rendező, erre van összesen néhány jó jelenet, meg egy nagyon, nagyon hülye picsa. Kár volt a mozijegyért.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.01.23. 16:54:31

én soknak tartom a 60%-ot erre, pláne, hogy tavaly szinte minden filmet 60%-ra értékeltél és a többségük ennél jobb :D

K.Leslee 2016.05.09. 01:17:28

Szerintem ez sallangokkal egyutt is egy kiemelkedo film volt, ellenben peldaul az Enemy-vel.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.05.09. 08:23:31

@K.Leslee: Az Enemy egy érdekes film volt, habár nem az a fajta, amit egyhamar kedve támad az embernek újranézni.

K.Leslee 2016.05.09. 14:37:05

@Lazók György: nem volt rossz es erdekes is volt, de tulsagosan is kiemelkedo akart lenni, ahhoz viszont nem volt eleg intelligens. A szimbolika onmagaban nem volt eleg szamomra. Szerintem Villeneuve-nek a Sicario a legjobb filmje, mert ebben forrt ki a rendezo stilusa. Az Incendies is jo volt amugy.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.05.09. 15:04:50

@K.Leslee: A Felperzselt földet nem láttam, de a Fogságban szerintem jobban egyben van, mint a Sicario.

K.Leslee 2016.05.11. 00:04:15

@Lazók György: hmm erdekes, nekem a Fogsagban meg pont reszleteiben tetszett, de mint egesz mar nem annyira. A vegso jelenet sokat rontott rajta, ertelmetlenul tulmisztifikalt egy egyszeru tortenest. Most azon kellene gondolkodnom hogy SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vajon meghallotta-e a sipszot? Nem volt annak akkora tetje hogy ezzel zarodjon a film sem pedig a karakter nem volt annyira szimpatikus hogy aggodjak erte. Egyebkent meg az a film sokkal klisesebb volt mint a Sicario. Gyllenhaal sokat emelt a film erteken szamomra, meg ugy altalaban eleg szorakoztato volt.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.05.11. 08:52:50

@K.Leslee: A sípszós zárómomentum lágyított a befejezésen, de más baj szerintem nem volt vele. A két filmben így belegondolva közös, hogy a főszereplőjük alkalmatlannak bizonyul arra, hogy a hőse legyen a történetnek, de a Sicarioval ellentétben a Fogságban jó okkal foglalkozik mégis egy ilyen emberrel. Itt éppen az amerikai thrillerek egyik régi klisés karaktere, a tehetetlennek tűnő hatóság miatt a helyzet irányítását a maga kezébe vevő átlagember bukik meg. Az amerikai hős, aki magában és a keresztény értékekben hisz, mindkét részről csődöt mond, és ezt szerintem nagyon jól végigviszi a film.

David Sumner 2018.05.29. 14:11:40

Talán azért kérdezősködik és próbál megérteni a főszereplőnő, mert, mint ahogy utalsz is rá, vannak elvei, értékei és nem egy birka. Nem tudom, ez megfordult-e a fejedben. Ezzel függ össze az, hogy egyre jobban elveszíti a domináns szerepkört a nyitó akciótól a végső fegyveres, papíros kényszerítésig, vagyis karakterívvel bír a szereplő, ennek az ívnek pedig, ahogy megint csak megjegyzed, nincs helye ott, ahová ő megy, mert az egy Alejandro Gillick-féle amoriális világ. Koloncnak nevezni minimum szűklátókörűség, sőt, megkockáztatom, érzéketlenség. (Ha akarom, még a nőgyűlöletet is kihozhatnám a dologból.) Legalább annyira, mint a forgatókönyvet karóba húzni, amiért a Del Toro által játszott antihős (?) szövegkönyvének zöme hiányzik. Tudni kellene, hogy a jó forgatókönyv nem didaktikus, és nemcsak a szócséplésről szól. Írod a figurák jellemzőit, de a mélyebb összefüggéseiket már nem látod át. Semmi érzéked a nüanszokhoz.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2018.05.29. 16:50:54

@David Sumner: Legközelebb akár személyeskedés nélkül is kifejthetnéd a véleményedet.
süti beállítások módosítása