Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Villámkritika: Jól áll neki a halál (1992)

2016. augusztus 16. - Lazók György

death-1_1.jpg

Spielberg legsikeresebb protezsáltja, Robert Zemeckis nem a fekete humoráról híres, pedig a Vissza a jövőbe alkotója olyannyira nagy rajongója volt az EC Comics groteszk képregény-szériájának, a Mesék a kriptábólnak, hogy tévésorozatként élesztette fel. A horrorisztikus, jellemzően gonosz csavarral végződő epizódok közé tökéletesen beleillik David Koepp és Martin Donovan forgatókönyve, mely Zemeckis érdeklődését is felkeltette. Így lett a Mesék a kriptából nem hivatalos első mozifilmje a Jól áll neki a halál. A rendező nagyban gondolkozott. Sztárokat szerződtetett és szokásához híven telerakta a jeleneteket lenyűgöző speciális effektekkel. A stúdióval együtt abban bízott, a film aratni fog, ám a kritikusok elégedetlenek voltak vele és az amerikai közönség is gyorsan elpártolt a bevételi listák élén nyitott produkciótól. Ez volt Zemeckis első bukása mióta befutott, ami nyomott hagyott benne. A Forrest Gump után a drámaibb történetek felé fordult és többé vissza se nézett. Nagy kár érte, mert a Jól áll neki a halál könnyedebb időszakának egyik legjobb rendezése. A sztori szerint a hiú, de már öregedő díva, Madeline Ashton (Meryl Streep) elcsábítja barátnője vőlegényét, Ernestet (Bruce Willis), aki micsoda véletlen, plasztikai sebész. Az elhagyott Helen (Goldie Hawn) 14 évvel később teljesen kicserélve bukkan fel és azon nyomban ráveszi a boldogtalan férjet, hogy végezzenek Madeline-nel, azt azonban nem tudja, hogy riválisa örök ifjúságot biztosító bájitalt ivott, melynek az a mellékhatása, hogy nem tud meghalni.

A főszereplők a Mesék a kriptából szellemiségéhez hűen erkölcsileg nincsenek épp a topon. Még a szánalmas Ernest áll a legközelebb ahhoz, hogy rendes embernek lehessen nevezni. Nehéz hát bárkinek is szurkolni. Nem könnyíti meg a dolgunkat, hogy a történet jól elkülöníthető szakaszaiban mindig más kerül a középpontba. Az elején még Helen megérdemelt visszavágása kínál azonosulást, majd Madeline kétségbeesése az ifjúsága visszaszerzéséért, de kiderül, hogy egyikük se jobb a másiknál. Ekképp lesz a történet valódi hőse Ernest. Az egyetlen, aki végül felismeri, hogy az örök élet nem áldás, hanem lidércnyomás. A film tanulságát Zemeckis eredetileg túlhangsúlyozta, ezért az utolsó pillanatban újra kellett vágni, mely magával hozta egy teljes mellékszál elhagyását és a befejezés megváltoztatását. A különleges effektekre kihegyezett forgatást Meryl Streep nehezen viselte, viszont ez a játékán egyáltalán nem látszik. Fantasztikusan karikírozza ki a női hiúságot. Goldie Hawn született komikaként mondhatni hazai pályán mozog, Bruce Willis azonban tutyimutyi alakként messzire került a komfortzónájától, és ebben láthatóan örömét leli. Zemeckis amellett, hogy mást hoz ki színészeiből, mint, amit várnánk tőlük, jó érzékkel csepegtet a történetbe egy kis film noir-hatást annak stílusjegyeit humorosan felnagyítva. A képi megoldásokkal is bravúrosan játszadozik. A kezdésben például Streep fergetegesen egoista musical számáról egy elegáns, hosszú snittel tér át a távozó vagy épp horkoló nézőkre. Állandó zeneszerzője, Alan Silvestri szintén csúcsformában van. Dallamaiban egy kaján nevetést lehet felfedezni. A Jól áll neki a halál remekül mulat az emberi gyarlóságon, és arra csábít, hogy mi is tegyük ugyanezt.

ÉRTÉKELÉS: 80%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr5610411224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SarahConnor 2016.08.17. 10:21:48

Szenzációs film, régóta az egyik kedvencem. Meryl rossz színésznőt játszik úgy, hogy közben nem ripacs, Goldie túllép a saját árnyékán, Bruce Willis meg egy teljesen más oldalát mutatja, mint amit mindenki ismer tőle. Érdekes, fordulatos, poénos film, mégis van mondanivalója és kemény csattanója. Igazi remekmű. Szerintem bőven többet ér, mint 80%.
Ha valaki jó filmet akar látni, és tippekért nyúz, ezt szoktam mondani: az emberek nem ismerik, nem látták, majd miután megnézték, úgy jeleznek vissza, hogy ez igen, ez ütős volt :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.08.17. 11:36:50

@Lenina Huxley: Ha ez megnyugtat, ez olyan 80%, amiből majdnem 90 lett. :)
Streep pedig tényleg zseniálisan játssza a rossz színésznőt. Amit még hozzátennék, hogy a filmnek bitang jó a szinkronja is.

RevoltED 2016.08.17. 12:10:19

Imádom!!!! Zemeckis zseniális ahogyan a színészei is azok. Ez egy mestermű! Köszi a cikket :)

jewdi76 2016.08.18. 12:13:28

Ez egy kiváló film, párszor már elém hozta a sors, és mindannyiszor meg is néztem újra.

Terézágyú 2016.08.25. 07:33:41

"ezért az utolsó pillanatban újra kellett vágni, mely magával hozta egy teljes mellékszál elhagyását és a befejezés megváltoztatását."

Jó lett volna, ha ezt kifejted. Bár akkor nem lenne villámkritika...

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.08.25. 19:32:52

@Terézágyú: Ha érdekel, szegény Tracey Ullmant vágták ki a filmből, aki egy bár csaposát játszotta, akinek Bruce Willis rendszeresen kiönti a szívét. Az eredeti befejezés szerint Willisre élve, de már öregemberként találtak volna rá az élőhalott hölgyek, akiket maga világosít fel az örök ifjúság valódi rejtelméről. A jelenetből a filmbe csak egy kép került be végül, ez látható Willis temetésén.
süti beállítások módosítása