Mikor a Sony felvásárolta a Columbia Picturest, Az utolsó akcióhős volt az a projekt, melyben a legjobban bíztak. A stúdió karácsonyi buliján a Hummeren érkező Arnold Schwarzenegger még náluk is magabiztosabban hirdette, rekordbevétel van kilátásban. A főszerepben ő, vagyis a világ legnagyobb akciósztárja. A rendezői poszton a Die Hard alkotója, a forgatókönyvet pedig az egy varázsjeggyel egy Schwarzenegger-filmbe csöppenő srácról a Halálos fegyver írója szállítja. Hogyan is lehet ilyen nyerő pozícióból veszíteni? Hát nem is olyan nehezen. Az utolsó akcióhős amerikai bemutatóját 1993. június 18-ra jelölték ki, amihez annyira makacsul ragaszkodtak, hogy készek voltak a teljes produkciót ennek alárendelni. Az, hogy a Universal június 11-re rakta Spielberg új filmje, a Jurassic Park bemutatóját csak növelte a nyomást. Nem lehetett megfutamodni előle, a forgatókönyv viszont csiszolásra szorult, ezért egymillió dollárért felkérték az Oscar-díjas William Goldmant, hogy név nélkül javítsa fel. Ugyanezt megtette vagy fél tucat egyéb író. Közben az irdatlan reklámkampányra is elköltötték majd 30 milcsit. 500 000 dollárt csak arra, hogy a NASA rárakja egy kilőni készült rakétára a film logóját. A sajtó megszimatolta, hogy a forgatás nem megy simán és keményen rászállt a produkcióra. A túlköltekezés meg, hogy japán tökéből készül, még nagyobb célkeresztet rajzolt rá. Mikor kiszivárgott, hogy az első tesztvetítés olyan rosszul sikerült, hogy a stúdió megsemmisítette a kitöltött kérdőíveket, már temették a 120 milliót felemésztő filmet. Az utolsó akcióhős végül 26 milliós veszteséggel zárta mozis pályafutását. Schwarzenegger szerint Spielberg dinói nyírták ki, nem a kapkodás. Utóbb egyre erősebb lett a film kultusza, ma már sokan fergeteges műfaj-paródiaként értékelik, ami megtépázott hírnevű alkotói számára sovány vigasz. De mi lett velük azóta?
Jon Peters & Peter Guber (stúdiófőnökök) - Ez a pozíció ritkán szokott említésre kerülni, azonban Jon Peters és Peter Guber voltak, akik zöld utat adtak Az utolsó akcióhősnek és személyüket nagyban tükrözi a produkció. Jon Peters, az egykori sztárfodrász, barátnőjévé vált ügyfele, Barbra Streisand révén került a szakmába. Peters lett a producere a díva nagy sikert aratott filmjének, a Csillag születik 1976-os feldolgozásának. Nem sokkal később a társául szegődött Peter Guber, aki épp a Columbia Picturesnél kezdte a pályáját, ahol igen hamar felküzdötte magát a vezetők közé. A két ambiciózus úriember, akik a rossz nyelvek szerint a filmek eladásához értettek, a készítésükhöz nem, együtt olyan jelentős sikereket könyveltek el, mint Az eastwicki boszorkányok és a Batman. Az utóbbi miatt a Warner Bros. hét évre leszerződtette őket, ám a Sony is ajánlatot tett nekik: irányítsák együtt a megvásárolni készült Columbia stúdiót. Csillagászati összegek repkedtek az üzlet megkötésekor, így még a nyakukba akasztott milliárdos szerződésszegési per mellett is megérte nekik az átpártolás. Peters és Guber nagyban szerettek játszani, A-listás alkotók sorát csábították a stúdióhoz, ami drága és nem mindig kifizetődő mulatság volt. Jellemző, hogy Spielberg is náluk készítette el legdrágább munkáját, a Hookot. Százmilliók repültek ki az ablakon miközben azok a filmek, melyektől azt remélték, hogy ez a pénz visszajön gyakran csalódást okoztak. A helyzet odáig fajult, hogy Guber kirúgta régi társát, hogy mentse a saját helyét, amivel csak egy kis időt nyert. 1994-ben, mikor a Columbia/Tri Star veszteségei elérték a 2.7 milliárd dollárt, ő is távozott a stúdiótól és sajátot alapított, a Mandalayt. Volt pár sikere a független filmkészítésben, professzor lett a Kaliforniai Egyetemen, átnyergelve a sport világába pedig többek közt a Los Angeles Dodgers baseballcsapat tulajdonosává vált. Az elhajtott Jon Peters kevésbé esett a talpára. Bár visszafogadta őt a Warner, a nevét gigantikus csődök öregbítették csupán (pl. a hírhedt Wild Wild West), valamint az, hogy 2006 óta több egykori alkalmazottja beperelte szexuális zaklatásért. Egyetlen jó húzása, a Csillag születik új verziója hiába talált kedvező fogadtatására, személyétől elhatárolódtak a film alkotói és a Producerek Céhe, ezért semmiféle elismerésben nem részesülhet abból, amit a remake a jövőben kap.
John McTiernan (rendező) - Az ő története nem sokkal vidámabb, mint Jon Petersé. John McTiernan az akciófilmek istene volt a '80-as és a '90-es években, hogy aztán akkora mélyrepülésbe kezdjen, aminek nincs párja. Első filmje, a kissé elvont A horda nem sokak tetszését nyerte el, ám a kevesek között volt Schwarzenegger, aki szerette volna, ha ő rendezi meg új filmjét, a Ragadozót. Innen nem volt megállás. McTiernan innovatív, dinamikus stílusával átformálta a kor akciófilmjeit. A klasszikussá vált Die Hardot követte a még nagyobb volumenű, szintén mintaértékű Vadászat a Vörös Októberre. Eközben igaz megégette magát egy drámai próbálkozással, a Medicine Mannel, amit követett Az utolsó akcióhős nagy publicitást kapott lebőgése. McTiernan hírnevét rövid, önkéntes elvonulás után a Die Hard harmadik részével és a Thomas Crown-ügy újrafeldolgozásával állította helyre. Ugyanebben az időben vállalta el A 13. harcos rendezését, melynek készítése még Az utolsó akcióhősénél is problémásabb volt. A költségek iszonyatosan elszabadultak, egy rémesen alakult tesztvetítést követően pedig McTiernant az alapul szolgáló regényt író Michael Crichton váltotta a rendezői székben. A véleményem szerint alulértékelt film hozzájárult Antonio Banderas hollywoodi karrierjének tönkretételéhez és minden idők egyik legnagyobb anyagi fiaskójává vált, melyből hazánkfia, Andy Vajna is kivette a részét. Akármilyen hihetetlen, nem ez volt McTiernan pályafutásának a mélypontja, hanem az ezt követő Rollerball. A szintén újraforgatásra küldött akciófilm minden szempontból kész katasztrófa lett. Készítése közben McTiernan bepoloskáztatta a film egyik producerének telefonját, majd hazudott erről az FBI-nak. Ennek következményeként később börtönbe csukták. Bár nem töltött sok időt a rácsok mögött, renoméját és személyes vagyonát felemésztette a jogi procedúra. Utolsó filmje a 2003-as, keveseket megmozgató Kiképzőtábor volt. Adósságai teljesen ellehetetlenítették őt, ezért hiába merült fel néhányszor, hogy újabb filmet rendez, aligha lesz belőlük bármi.
Shane Black & David Arnott (írók) - A páros előbbi tagját felesleges bemutatni az akciófilmek rajongóinak, az utóbbi viszont már kevésbé ismert. Shane Black és David Arnott egyazon írói körnek voltak a tagjai, ám míg Black hatalmas karriert futott be, addig Arnott rövidke írói pályája Az utolsó akcióhős bukásával véget is ért. Egyetlen másik kreditje korábbról a mozikasszáknál szintén csődöt mondott Ford Fairlane kalandjai, ami, akárcsak Az utolsó akcióhős scriptje, jelentős átdolgozásokon esett át. Arnott a szinkronszakmában kapott ezek után csupán munkát, ahol azóta feltűnésmentesen karistol el. A nagydumás Shane Black a Halálos fegyver első két része és Az utolsó cserkész révén Hollywood egyik legjobban fizetett forgatókönyvírójává vált, melynek aztán a neki sok pénzt, de a stúdiónak annál kevesebbet hozó Utánunk a tűzözön vetett véget. Black rendezői bemutatkozásával, a kultikus Durr, durr és csókkal jött ki a krízisből. Itt kötött barátsága a film főszerepét játszó Robert Downey Jr-ral besegítette őt a Vasember 3 rendezői székébe, ami hivatalossá tette visszatérését a nagyok közé. Pozíciója egy bukással vált hamar bizonytalanná: a Durr, durr és csók nyomvonalán haladó Rendes fickóknak lett egy kis kultja, ám a producereknek megmutatta, hogy Black nem a legbiztosabb kezű alkotó, ha rendezésről van szó. Régi népszerűségének köszönhetően kapott egy újabb esélyt, rábízták a Ragadozó rebootját. A filmnek már a forgatása se úgy alakult, ahogy azt ő szerette volna. A film majd teljes utolsó harmadát újra kellett venni. Black elképzelései, de még a védjegyének számító laza szövegek se akartak működni. A szimplán A ragadozóra keresztelt művet még a leghűségesebb rajongói is erős csalódással fogadták. Nagyon úgy néz ki, hogy a film hazavágja Shane Black felélesztett karrierjét. Az előkészületben lévő Doc Savage-ról azóta mélyen hallgatnak.
Arnold Schwarzenegger (Jack Slater) - Osztrák testépítőből amerikai mozisztár. Schwarzenegger története igazi hollywoodi álom, ami nem ért véget a beteljesülésnél. Mindig egyre feljebb küzdötte magát, nem csak kitartóan, de okosan is egész odáig, hogy a '90-es években egy ideig nem létezett nála nagyobb akcióhős. A változó igények szele és kisebb-nagyobb mellényúlásai miatt az évtized végére már korántsem jelentettek a filmjei eseményeket. Az 1994-es Két tűz között volt az utolsó olyan dobása, mely megfelelt a hírnevének. Mikor szívműtétje után, korosodva próbálkozott meg azzal, hogy egy újabb speciális effektekkel telezsúfolt, nagyszabású akciófilmmel köszörülje ki a Batman & Robin okozta malőrt, ahogy mondani szokás, már nem ment úgy neki, mint régen. Hasonlóan a korszak sok más megkopott akciósztárjának filmjeihez, Schwarzenegger Ítéletnapját is csak a nemzetközi bevételek mentették meg a bukástól. Miután leghíresebb szerepe, a terminátor újabb felmelegítésével legalább A hatodik naponhoz és Az igazság nevébenhez képest szépített, továbblépett a politikai pálya felé, ahová korábban is kacsintgatott. Hét évig volt Kalifornia kormányzója, mely idő alatt 28 milliárdos hiányt halmozott fel. Schwarzenegger egész életében igyekezett kitörölni a szótárából a kudarc fogalmát. Azt hitte hát, hogy gond nélkül folytathatja ott, ahol korábban abbahagyta, mintha csak valóban ő volna az elpusztíthatatlan terminátor, akinek elég bejelentenie, hogy visszatért. Csakhogy a régi akcióhősöket egybegyűjtő A feláldozhatók-franchise idő előtt félresiklott, magában Schwarzenegger pedig még kevesebbeket mozgatott meg, mint Stallone és kompániája oldalán. Hiába voltak nagy tervei, például egy újabb Conan-film meg Ikrek-folytatás, csupán akkor kapott komoly hívást, ha valaki megint bele akart rúgni a Terminátor-szériába. Sajnos nem lehet mindenki Clint Eastwood. Vannak akcióhősök, akik felett egyszerűen eljár az idő.
Austin O'Brien (Danny Madigan) - Ugyan rengeteg jelentkező közül választották ki arra, hogy Schwarzenegger oldalán szerepelhessen, az addig leginkább reklámokban szereplő kölyök nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az utolsó akcióhőst érő kritikák őt sem kímélték, nem egy újságíró találta úgy, hogy az ifjú Austin O'Brien tenyérbemászó jelenléttel bír, amivel csak tovább rontott a szerintük amúgy is elhibázott alkotáson. Csillagzata a film bukása után gyorsuló iramban áldozott le. Ügynöke még elcsípett neki egy komolyabb melót a meglepetésszerű sikert aratott My Girl folytatásában, amit azonban közel se szerettek annyira a nézők, mint az első részt. Anélkül, hogy bárki észrevette volna, feltűnt Ron Howard Oscar-jelölt filmjében, az Apollo 13-ban és a Vészhelyzet egyik epizódjában. Mozis karrierje utolsó koporsószögét A fűnyíró ember 2 verte be, melynél az általános vélekedés szerint kevés rosszabb folytatás készült. O'Brient a tévé mentette meg a süllyesztőtől. Konkrétan Az ígéret földje című családsorozat, melynek három évadjában játszotta a legidősebb fiút. A sorozat elkaszálása nagyjából az ő karrierjének is a végét jelentette. Miután évekig csak apróbb szerepeket kapott többnyire jelentéktelen produkciókban, 2011-ben hivatalosan is hátat fordított a filmiparnak és azóta fotózásból él. Van egy saját kis cége, megnősült és született két gyereke is, szóval nem alakult túl rosszul az élete a showbizniszen kívül.
Charles Dance; F. Murray Abraham; Anthony Quinn; Tom Noonan (a gonoszok) - Az utolsó akcióhős színes rosszfiú gárdát vonultatott fel. Önirónikus szereposztási fricskaként a készítők a túlhajtott és szándékosan klisés karakterekhez a legnyilvánvalóbb színészeket választották ki. A főnökét megvető, arrogáns modorú, üvegszemű bérgyilkost természetes hát, hogy egy angol színész játssza. Mivel Alan Rickman túl sokat kért, Benedictet Charles Dance keltette életre, akit Az aranygyermek óta előszeretettel skatulyáztak be az amerikai szereposztók. A szigorú tekintetű karakterszínész nem is számíthatott sok jóra tőlük egészen addig, míg 2011-ben meg nem kapta a Trónok harca egy fontos szerepét, mely új lendületet adott a karrierjének. Ha nem is mindig a legminőségibb produkciókba hívják, de azóta rendszeresen csörög a telefonja. F. Murray Abraham felbukkanása, mint a főszereplő áruló barátja, is egyértelmű gúny az átlátszó szereposztásra, hisz egy gyerek is tudja, hogy ő az, aki megölte Mozartot! A színész bár Oscar-díjat nyert az Amadeusért, barátságtalan külseje hamar margóra szorította, ahonnan egy idő után kitörni se nagyon próbált. A válogatás nélkül elvállalt, olykor igen nívótlan filmek között néhanapján becsúszik egy kisebb, de rangos munka, mint A Grand Budapest Hotel, a Llewyn Davis világa vagy egy visszatérő szerep a közkedvelt Homeland c. sorozatban. Tony Vivaldi, a nem túl éles eszű maffiózó volt a filmlegenda Anthony Quinn kései éveinek egyik utolsó gyümölcse. Még feltűnt a Pár lépés a mennyországban, Keanu Reeves romantikus filmjében, utána már kizárólag kisebb volumenű alkotásokban volt látható 2001-ben bekövetkezett haláláig. A nyúlánk Tom Noonan egész pályáját meghatározta bizarr megjelenése. Az utolsó akcióhős Hasfelmetszője előtt és után is játszott sorozatgyilkost, mégis ez maradt a leghíresebb filmje, melyben alig felismerhető. Legutóbb a 12 majom tévére adaptált változatában lehetett elcsípni őt.
Mercedes Ruehl; Bridgette Wilson; Frank McRae; Robert Prosky (a mellékalakok) - Vannak színészek, akik annak ellenére se tudnak igazán befutni, hogy a kezükbe nyomják a legnagyobbnak tartott filmes díjat, az Oscart. A new yorki Mercedes Ruehl is közéjük tartozott. Benne egyetlen karaktert láttak a filmkészítők. A kissé lökött nőszemélyt, aki csak épp addig van a színen, hogy mókás maradhasson. Ezt vitte tökélyre Ruehl A halászkirály legendájában, melyért mellékszereplői Oscarját megkapta és nem kívántak tőle mást Az utolsó akcióhős alkotói se, amikor felkérték, hogy játssza el Danny Madigan megözvegyült édesanyját. Ruehl néhány év alatt felélte azt a 15 perc hírnevet a mozivásznon, melyet az Oscar hozott neki. Epizódszerepek sorozatokban, gyorsan elfeledett tévéfilmek vártak rá csupán, ezért energiáit inkább a színpadra fordította, ahol alakításait rendre egy-egy újabb díjjal jutalmazták. Az egykori modellnek, Bridgette Wilsonnak valóban Az utolsó akcióhős volt az első filmszerepe, akárcsak alteregójának, Meredith Caprice-nek, aki a történet szerint Jack Slater vagány lányát játssza. Wilsont egy darabig nagyon nyomták, ám az anyagilag szépen teljesítő Mortal Kombat után egyre kevesebb eredménnyel. 2000-ben hozzáment a teniszcsillag Pete Samprashez, akinek a nevét is felvette. Megtorpant színészkarrierjét nyolc évvel később adta fel. Frank McRae nem egyedülálló módon az amerikai fociról váltott színészetre. Megtalálták őt a tipikus nehézfiú szerepek és a komikusak egyaránt, de leginkább mégis Az utolsó akcióhős üvöltözős rendőrkapitányaként jegyezték meg az arcát. Egy az egyben ugyanezt a karaktert eljátszotta korábban a 48 órában és a Haláli fegyverben is, Az utolsó akcióhős után viszont nem kapott más említésre méltó szerepet. A kanadai írónő, Janette Oke könyvsorozatából 2005 és 2006 között készült Hallmark-tévéfilmek voltak az utolsó munkái. Schwarzenegger akció-vígjátékának egyik emlékezetes mellékszereplője volt még Robert Prosky, aki elmúlt már 50 éves is, mire elkezdték rendszeresen filmes szerepekkel bombázni. Gyakran játszott papokat és morcos öregurakat, de rá gondolva a legtöbbünknek Az utolsó akcióhős kedves, szórakozott mozigépésze villan be. Rengeteg színházi szereplése mellett Prosky mindig elvállalt egy-egy filmet, melyek közül a '90-es évek végéhez közeledve egyre kevesebb lett maradandó. Az ezredforduló után már neki is csak aprócska babérok jutottak. 2008-ban hunyt el szívproblémák következtében.