Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Francia csók (1995)

2019. augusztus 07. - Lazók György

french-1.jpg

A romantikus vígjátékok bajnoka egykor Meg Ryan volt, ám ez legalább annyira jelentett átkot a számára, mint áldást. Az 1989-es Harry és Sally megszerettette őt a nagyvilággal, egyben egy életre beskatulyázta ugyanabba a szerepkörbe. A műfaj a fénykorát élte ebben az időben, azonban Ryan törzsközönsége se bírta már azt a sűrűséget, mellyel ontotta magából a romantikus vígjátékokat. Azt még kevésbé tolerálták, amikor Ryan mással próbálkozott, mint a Hús és vér vagy A bátrak igazsága. A negatív reakciók visszaüldözték őt az előírt formula szerint készülő romkomokhoz, melyek egyre ritkábban tudtak megfelelni mind az anyagi, mind a tartalmi elvárásoknak. Ebben az ördögi körben készült el Lawrence Kasdan alkotása, a Francia csók is, ami pedig komoly lépcsőfok lehetett volna Ryan karrierjében. Ez volt az első filmje, amiből producerként is kivette a részét, ám a független gyártásban készült produkció csupán nemzetközileg keltett némi visszafogott feltűnést. A Francia csók hamar beleszürkült Meg Ryan habkönnyű semmiségeinek sorába - jobbára csak egy régi slágert feldolgozó betétdalára szoktak emlékezni -, most viszont, hogy a romantikus vígjáték is egy lett a haldokló zsánerek között, Kasdan rendezését is érdemes újra mérlegre tenni.

A filmmel Meg Ryan biztosra akart menni, így hát ugyanazt a kissé habókos, de a lelke mélyén szerelemre vágyó szomszéd lányt játssza, akit az esetek túlnyomó többségében szokott. Kate előre eltervezte az egész közös életét jövendőbelijével (Timothy Hutton - Átlagemberek), ám a repüléstől való félelmét képtelen legyőzni, ezért barátja egyedül utazik el a szerelem városába, Párizsba. Itt aztán megtörténik, amitől igazából tartania kellett volna: Charlie összejön egy bombázóval. Kate a hír hallatán erőt vesz magán és repülőre száll, hogy visszaszerezze a vőlegényét. Pechjére a gépen mellé ültetik Lucöt (Kevin Kline), aki pont olyan pimasz és gátlástalan amilyennek Kate a franciákat elképzelte. A sumák tolvaj úgy felhúzza, hogy még a fóbiájáról is megfeledkezik egy időre. Luc arra használja Kate-et, hogy a tudomása nélkül átcsempésszen a vámon egy értékes nyakláncot, ám mikor a nőt kirabolják, együtt erednek a zsákmány, később pedig a hűtlen vőlegény nyomába.

french-6.jpg

A Francia csókot rendező Lawrence Kasdan ekkor már túl volt a legjobb évein. Ahogy kortársa, Rob Reiner, korábban egymás után jött ki a klasszikusokkal a legkülönbözőbb műfajokban. Előző filmje, a nagyot bukott Wyatt Earp kimerítő forgatása után afféle fizetett szabadságként vállalta el Meg Ryan újabb romkomjának a levezénylését. Annak ellenére, hogy kivételesen nem ő írta a forgatókönyvét, a keze nyoma ott van a Francia csókon. Kasdan alkotásaiban közös, hogy a karakterek rendkívül élőek. Előttünk tárul fel és formálódik a személyiségük hol drámain, hol humorral. Kasdan bravúrja az a természetesség, ahogy vegyíteni tudja a kettőt. Mélyre ás, közben pedig még szórakoztat is, ám ebben az esetben inkább az utóbbi mellett teszi le a voksát. A Francia csókot író Adam Brooks ugyan partnere abban, hogy jól megjegyezhető figurákkal töltsék meg a történetet, a hangsúly a bevált recepten van a másikat először ki nem állható, majd mégis fokozatosan egymásba szerető párosról. Mindkét főszereplőnek megvannak a maga jellembéli hiányosságai, de Brooks és Kasdan elérik, hogy hozzájuk egy szerethető, emberi arc társuljon.  

Jogosan merül fel, hogy Lucöt miért nem egy francia játssza? Nos, a terv az volt. A szerepet Gérard Depardieu-nek szánták, ám miután Kasdan beszállt a projektbe, rövid úton átpasszolta azt kedvenc színészének, Kevin Kline-nak. A vígjátékok terén igencsak jártas Kline-nak elég néhány másodpercet a vásznon töltenie, hogy meggyőzön, Kasdan jobban nem is dönthetett volna. A gesztikulálása, a járása és az akcentusa oly mértékben tökéletes, hogy már szinte franciább egy született franciánál! Kline eltalálta azt a határmezsgyét, ahol egyes jellemvonásokat és sztereotípiákat komikusan felnagyíthat, de nem esik bele abba a csapdába, hogy egy francia karikatúrája váljék belőle. Kasdan nem könnyítette meg a dolgát és olyan nagyágyúkat rakott mellé, mint Jean Reno és Francois Cluzet. A két színész rajongói lehetnek egyedül kissé csalódottak. Megvannak ugyan a pillanataik, de akár csak Timothy Hutton, háttértáncosok csupán a film elsőszámú sztárjainak árnyékában.

french-2.jpg

Meg Ryan tüneményes, mint rendesen. Kiszúrhatóak a manírok a játékában, ám olyan bájosan képes előadni őket, hogy nincs okunk a panaszra! Adam Brooks bőséggel adagolja az adok-kapokot közte és Kline között, ezért veszít is a film a lendületéből, amikor egy időre szétválasztja őket. Nem lehet nem észrevenni, hogy a nyaklánc csak egy közönséges MacGuffin, ami egyedül arra van, hogy együtt tartsa a két főszereplőt! Mint a legtöbb romkomban, a történet hamar véget érhetne, ha akár a férfi, akár a nő bevallaná, hogy mit érez a másik iránt. A szükséges időhúzó játékból az alkotók egy ideig képesek előnyt faragni. A film legromantikusabb pillanatai fakadnak abból, ahogy Kline és Ryan kerülgetik egymást. A zsonglőrködés azzal a nyilvánvaló ténnyel, hogy szerelmesek, mégse mondják el csak mert még nincs itt az ideje, a végkifejletben válik túlzottan átlátszóvá. Cserébe Kasdan megkímél minket a kötelező nagyjelenettől és szimpatikus egyszerűséggel varrja el a szálakat.

A magyar szinkronról szólva, az egyedüli, amit mondani tudok róla, hogy nem szabad vele nézni a filmet! Rontja az élményt. A Francia csók abból az időből való, amikor még a rutintempóban készült alkotások között is gyakorta akadtak minőségi, jól megcsinált filmek. Érdemes megjegyezni, hogy ez volt Az ördögűző hírneves operatőrének, Owen Roizmannak az utolsó mozija. Nem véletlen, hogy a filmre öröm ránézni, a képeiről egy régimódi profi gondoskodott. Miután a leghíresebb tájakon, Párizstól Cannes-ig forgatták, egy komplett francia nyaralásban van részünk! A film a turisztikai ajánló jellegébe csempész némi iróniát. A Kate figyelme elöl folyton elszökő Eiffel-torony, Luc fintorgása az elbűvölő borvidékre humorral dicséri az ország szépségeit. Ha a Francia csóknak van előnye Meg Ryan népszerűbb romantikus vígjátékaival szemben, hogy nincs úgy ronggyá nézve. Fel lehet fedezni, miképp kisebb hibáit, egyenetlenségeit is könnyen meg lehet bocsájtani! Nem egy Szerelem hullámhosszán, de Meg Ryan és Kevin Kline remek párosának, valamint Lawrence Kasdan hozzáértő rendezésének köszönhetően megvan a maga varázsa.

ÉRTÉKELÉS: 80%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6214989744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Sumner 2019.08.07. 16:37:56

Lesz cikk Az alkalmi turistáról is? Csak, hogy erősödjön az "Ilyen filmek ma már nincsenek!" tábor. Mondjuk az elég jól rezonál velem (beszélj majd a szinkronjáról, amit az 1997. április 16., szerdai, Kisvárost követő tévépremierhez gyártottak), és még annál is izgibb lehet írni A nagy borzongásról, megvizsgálva az osztálytalálkozós mozik hagyományát, lévén a modernista, elégikus Jónás, aki 2000-ben lesz 25 éves-től az Amerikai pite: A találkozó című mainstream szexkomédiáig óriási a merítés.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.07. 18:14:53

@David Sumner: Kasdan régi filmjeit rendszeresen elő szoktam venni, úgyhogy könnyen előfordulhat. A Silveradoval is szemezek már egy ideje.

Csaba Turbucz 2019.08.07. 21:28:40

Meg Ryan szinonimája lehetne az "egykor, hogy néztünk ki"kifejezésnek. Gyönyörű A listás szinésznő volt. mára meg kb felismerhetetlen. Kár érte.

Argus_ 2019.08.08. 12:32:20

Örültem, hogy nem húztad le és értékelted ezt a filmet, mert szerintem is nagyon jó. Régi nagy kedvencem a 90-es évek filmterméséből. Egyetértek mindennel, amit írsz a szinkronra tett megjegyzésedet leszámítva. A Francia csókot akárhányszor meg lehet nézni Meg Ryan és Kevin Kline játéka miatt. Valóban erős 80% -ot ér.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.08. 12:57:43

@Athos_73: Számomra a Gáti Oszkár - Kevin Kline párosítás nagyon mellément. Először szinkronnal láttam a filmet és már akkor is az volt a benyomásom, hogy Kline-hoz sehogy se passzol ez a reszelős, öreges hang. Amikor aztán DVD-n, eredeti hanggal néztem meg, a figura és vele a film akkor kelt igazán életre! Szinkronpárti vagyok az esetek többségében, Gáti Oszkárt is nagyra tartom, de ezúttal sokat veszít az szerintem, aki nem eredeti nyelven nézi a filmet!

Csaba Turbucz 2019.08.08. 22:17:01

@Lazók György: Kline-Gáti páros valóban mellényúlás.

Csaba Turbucz 2019.08.08. 22:18:21

@David Sumner: Hetedikről is olvasnák már egy kritikát itt.

David Sumner 2019.08.09. 08:48:17

@Csaba Turbucz: A Hetedik olyan, mint A keresztapa, és akkora klasszikussá vált a saját alműfaján belül, hogy nem tudsz már semmi újat írni róla (fel lehet túrni érte a neten magyarul, angolul is), szemben egy ritkán emlegetett Francia csókkal.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.09. 09:09:19

@David Sumner: Te is egy "hozzászólás szerkesztése" gombról álmodozol? :)
Amúgy a Hetedik valóban egy agyonbeszélt film, de, ha van rá igény, írok róla, ha legközelebb megnézem.

David Sumner 2019.08.09. 09:38:28

@Lazók György: Nem, igazából így is ki tudom javítani magam, ha mást nem zavar.

Persze, jöhet róla cikk, kérdés, hogy akár a hozzászólásban is tudnék-e magáról a filmről valami fontosat mondani (nem mintha bárkinek is kellene), ezért a legjobb tendencia, amit az oldal pl. most is elég jól képvisel, ha kult vagy elfeledett filmek kerülnek terítékre egy-egy klasszikus mellett, előbbiekről ugyanis nemcsak azt mondhatod el, ami kevésbé ismert vagy ritkán hallatott, de még a saját értelmezésedet is beleviheted. Onnantól pedig élőbb a cikk.

mojoking77 2019.08.09. 11:47:26

Pedig lattam a filmet, de nem tudok 3 jelenetnel tobbet felidezni. A repulon szenved Meg Ryan, meg valami etterembe fellok egy pincert, es a vege happy end. Nem akarom degradalni, tok jo, meg minden, de akkor mar inkabb a Meglesni es megszeretni (ami gyakorlatilag ugyanerre a vazra gond nelkul felhuzhato), vagy persze a Doors, ami lenyegesen jobban allt neki. De meg Tim Robbins/Walter Matthau mellett is nezheto volt (bocs annak sem emlekszem a cimere)

Csaba Turbucz 2019.08.10. 17:55:47

@David Sumner: jogos csak kiváncsi lennék Lázok úr gondolataira is. Meg hát imádok olvasni. Nálam a Hetedik mindenidők legjobb 5 filmje között van.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.10. 19:27:49

@Csaba Turbucz: Semmi gond. A Hetedik szerintem is ott van a '90-es évek legjobb filmjei között, de, ha már Fincher, nálam a Harcosok klubja beelőzi.

Csaba Turbucz 2019.08.11. 11:38:28

@Lazók György: Ő egy zseni. Gone Girl is sokkolóan hat.
süti beállítások módosítása