Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Hollywood rombolja a gyerekkorunkat?

2019. augusztus 24. - Lazók György

holly-4_5.jpg

Vannak filmek, amik annyira közel állnak a szívünkhöz, hogy már-már személyes sértésnek tűnik, ha hozzájuk nyúlnak, pláne, ha még rosszul is csinálják! Az elszabott folytatás nem újkeletű, de Hollywood viszonylag sokáig tiszteletben tartott egy határt. Mikor az 1970-es évekkel a blockbusterek korszaka elkezdődött, az is, ami odáig szent és sérthetetlen volt brandé vált, melyből további dollárhegyeket lehetett kiszivattyúzni. Oscar-díjas filmekhez is nagyüzemben kezdtek el újabb részeket csinálni. Ha be is vált többé-kevésbé anyagilag a számításuk, működött egyfajta természetes kiválasztódás és azok a filmek, melyek nem nyerték el a publikum kegyét, egyszerűen eltűntek a süllyesztőben. Sokan azt se tudják, hogy az American Graffitihez valamint a Butch Cassidy és a Sundance kölyökhöz készült egyáltalán folytatás. A majmok bolygója megannyi részének a létezése bár ismert, vajmi kevesen veszik a fáradtságot, hogy újranézzék őket. Annak ellenére, hogy tíz kísérletből jó, ha egy bejön, Hollywood lelkiismeretlen turkálása a múlt szentségeiben soha nem látott méreteket kezdett ölteni. Lassan nem marad a '80-as évek popkultúrájának olyan darabja, amit ne akarnának maguknak kisajtolni, ám az internettel a sarkukban érdemes volna kétszer is meggondolniuk, hogy gyerekkorunk mely részéből akarnak hasznot húzni!  

Azt, hogy milyen rosszul tolerálják az emberek, ha egy nagy becsben tartott alkotás folytatása csalódást okoz, Az ördögűző 2 kapcsán történt esetnél kevés példázza találóbban. A hírhedten elbarmolt film elővetítésére érkező producerek gondolták harapnak valamit mielőtt bemennek a moziba. Mikor aztán egy dühös néző kiszúrta őket és bekiabálta, hogy "Itt vannak azok, akik ezt a rakás szart csinálták!" az öltönyösöknek úgy kellett elmenekülniük a helyszínről nehogy meglincseljék őket. Annál keményebb kritika, hogy végigüldöznek az utcán, hogy megverjenek, aligha érheti az embert, mégis a hashtagek és youtube-videók korában a hiszti sokkal hangosabbnak tűnik, mint valaha! Ma már egy előzetes nem jöhet ki anélkül, hogy ne ugorjanak rá azonnal ezrével véleményt alkotni. A befektetésüket féltő stúdiók reszketése a visszajelzésektől csak tovább nagyítja az internet hatalmát, ami aztán olykor átragad a készítőkre is. Elég a Prometheusra gondolni, mely régen még simán megúszta volna, de a pozitív hangokat egyre jobban elnyomó mémek, paródia videók és általános utálkozást sejtető negatív komment-cunamik után Ridley Scott nem merte leforgatni hozzá azt a folytatást, amit szándékozott. Nem mintha mindenről a túlérzékeny közönség tehetne, hisz nem ők csinálják a filmeket! Hollywood az, mely szinte soha nem tanul, és ha igen, akkor se feltétlen a megfelelő következtetést vonja le. Rád nézek Alien: Covenant!

holly-4_2.jpg

De mégis mi az, ami annyira fáj ezekben a filmekben? Emlékszem, gyerekkoromban engem egy dolog akasztott ki, de nagyon: ha a folytatás megölte az előző rész egy kedvelt szereplőjét. Az Alien-franchisenál maradva, a harmadik résznek emiatt sokáig nem bocsájtottam meg, pedig önmagában az nem is egy rossz film! Az iránta érzett haraggal nem voltam egyedül. Erre utal legalábbis, hogy rövid kutatással találni olyan képregényt illetve könyvet, mely az Alien 3-at nem veszi figyelembe. A zsákutcába jutott filmsorozatok kétségbeesésükben ugyanezt szokták tenni. A Hegylakó 3 is ignorálta az előző részt, a Terminátor éppen aktuális folytatása pedig kb. mindent, ami James Cameron távozása óta történt. Próbálkozások a hibák korrigálására tehát akadnak, csak épp arra nem hajlandóak, hogy leálljanak a próbálkozással! Van, amit pedig jobb békén hagyni! Érthető, hogy a legjobb formájukban akarunk emlékezni hőseinkre, és az utolsó, amit látni kívánunk, hogy ők is megöregednek és meghalnak. Ezért is rizikós újra előszedni a régi kedvenceket, ám az új ötletek sikerében nem igazán bízó filmipar mégis egyre többször kockáztatja meg. Sajnos még, ha az eredeti alkotók közreműködésével is készül el a várt folytatás, abból is gyakran egy olyan mellélövés lesz, mint az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága. Az, hogy milyen jó volt az eredeti trilógia legalább annyira a negyedik rész ellen dolgozott, amennyire garantálta az óriási érdeklődést! Minden hiba, amit ilyenkor az alkotók elkövetnek tízszeresen számít. Itt egy ciki jelenet, ott egy irritáló szereplő és máris kétségessé válik, hogy volt-e értelme hozzákölteni valamihez, amit szép emlékként őriztünk.

holly-4_3.jpg

Nem lehet elmenni az utóbbi idők egyik leghangosabban utált rebootja, a 2016-os Szellemirtók mellett. Ez akár az állatorvosi lova is lehetne annak a kérdésnek, melyet vizsgálunk. A filmnek már a puszta léte is kiakasztotta azokat, akiknek egy kicsit is számított az 1984-es eredeti. Az, hogy női komikusokkal helyettesítették be a régi szereplőgárdát adott egy szexista színezetet a rebootot övező gyűlölethullámnak. Abban azt hiszem egyetérthetünk, hogy a többség nem azért nem szerette a filmet, mert nők játszották a főszerepet, hanem mert bűnrossz volt! Gyilkos egy kombinációt jelent, ha egy produkció a nosztalgiára épít, de nem képes kellő tisztelettel és minőséggel hozzányúlni az alapanyaghoz. Ha az alkotók ráadásul a kapott kritikákra sértettséggel és arroganciával reagálnak, na akkor robban a bomba! A túlzásba vitt fan service ugyanígy végzetes következményekkel járhat. A jól fogadott Star Trek-reboot is keményen megfizette az árát, hogy J.J. Abrams a második résszel a filmsorozat legkedveltebb epizódját, a Khan haragját használta újra arcátlanul. Abramsék azt hitték, hogy csak azt adják újra meg a közönségüknek, amit annyira szerettek, pedig valójában kesztyűt dobtak eléjük! Az új, akcióközpontú Star Trek még inkább összemérésre került a régivel, és a rajongók ítélete szerint könnyűnek találtatott. 

A Disney fémjelezte Star Wars-trilógia első darabjáról, Az ébredő erőről írtam, hogy olyan embereknek készült, akik nem új élményeket keresnek, hanem a régieket akarják újraélni. J.J. Abrams hiába követte el vele tulajdonképpen ugyanazt a vétket, amit Star Trek - Sötétségbennel, a rajongók nagyobbik része ezúttal pozitívumként értékelte a sorozat egy korábbi epizódján, Az új reményen való élősködést, mert úgy érezték, hogy Abrams visszaadta nekik azt, amit az előzménytrilógia elvett tőlük. Még azt is elnézték, amit Han Soloval műveltek, akkora öröm volt őt viszontlátni annyi év után! Csak Az utolsó Jedikkel borult ki a bili, amiben az Abramstől a stafétát átvevő Rian Johnson több vitát kavaró húzás mellett a lovagként magára hagyott Luke Skywalkerből egy megkeseredett vénembert csinált. A döntéshozók újfent megtanulták a rossz leckét: az a tuti, ha szimplán újracsomagolják a szeretett filmeket. A legszomorúbb, hogy igazuk van. Bár rengetegen fanyalognak a Disney "élőszereplős" újrafeldolgozásai miatt, mégis milliók nézik meg őket és a legjobb visszajelzéseket azok kapják, melyek beállításról-beállításra követik az alapfilmet.

holly-4_4.jpg

Egyre kedveltebb frázis a poszt címében használt "rombolja a gyerekkorunkat", de, amit Hollywood valójában tesz az az, hogy megpróbálja újra eladni nekünk. A nosztalgia egy olyan üzlet nekik, melyhez nem szükséges kreativitás, pusztán annak a felismerése, hogy mi a tömegek legfőbb igénye. Sokaknak az iparágon belül ez is meghaladja a képességeiket, ebből lesznek aztán azok a folytatások, amik totálisan kihúzzák a gyufát a rajongóknál. Bármilyen rossz volt a Hegylakó 2 vagy a Halloween akárhányadik része, még mindig kevésbé károsak, mint a Jurassic World, amely szolgaian imitál és elkötelezi magát a biztos középszer mellett. Gyors halál helyett ezek a saját identitással nem rendelkező, kiszámítottan semmilyen filmek lassú agóniába kergetik a féltett kedvenceket. A folytatások és újrafeldolgozások az én gyerekkoromban is gyakorta egyet jelentettek a bőrlehúzással, ami most, hogy a legfőbb sztár nem a színész, hanem maga a franchise, csak nagyobb probléma lett. A '80-as évek kizsákmányolása után már egy ideje tart a következő évtizedé is. Csak idő kérdése, hogy a filmipar mikor éli fel a '90-es éveket is, de mi történik, ha ezzel is végeztek? Másolni fogják a másolatokat? Hát, még eljöhet a napja, hogy a Halálos iramban remake-je kerül a mozik műsorára mialatt a Netflix az Avatar sorozatváltozatát hirdeti. A jó hír az, hogy ez még elkerülhető! Nincs más dolgunk, mint nem megnézni azt a sok szemetet, amit csinálnak.        

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr4415022374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.08.24. 15:36:10

Érdekes cikk, köszönet érte.

Az én gyerekkoromat Hollywood nem rombolja, mert az egykori élményt már nem tudja elvenni tőlem, de sajnos megismételni se. (Saját legnagyobb gigacsalódásaim: Terminátor 2, A Sakál és A három testőr 1993-as és 2011-es remake-je.)

Inkább annak a generációnak a gyerekkoráért fáj a szívem, amelynek ezek a remake-ek, rebootok meg tököm tudja, hogy mik készülnek. Persze lehet, hogy ők már ebbe nőnek bele, számukra ezek a teljes értékű „nagy” filmek. A mai gyerekek például leszarják az én gyerek- és ifjúkorom kedvenceit (Keménykalap és krumpliorr, Égig érő fű stb.), nekik már az anime, a szuperhősös filmek meg hasonlók az alap, a „valami”.

Egyre gyakrabban hallom azt is, hogy a régi filmek túlnyomó többségét akár a vécén is le lehetne húzni, mert az új generáció nem néz régi filmeket, Terminátor, Rambo, Star Wars meg a hasonló klasszikusok kezdő részei is csak azért menők, mert ezek máig élő sorozatok, időről időre vannak újabb részeik. :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.24. 16:11:22

@Field64: A Sakálból előbb láttam a remake-et, de így is az eredeti lett a kedvenc. A '93-as A három testőrt én szerettem, a 2011-es viszont tényleg rémes. A Terminator 2... hát ezzel azt hiszem kisebbségben vagy.

Egyébként egy jó ideje már én se veszem úgy a szívemre, amit Hollywood művel. Persze nem kellemes látni, de most, ha kijön egy Gyerekjáték-remake vagy egy lelketlen Disney-élőszereplős feldolgozás csak szimplán megnézem az eredetit, és örülök neki, hogy még mindig élvezem.

A friss generáció azt vettem észre, hogy már tíz éve is így viszonyult a régi filmekhez. Emlékszem a chat.hu horrorrajongóknak szánt szobájában a látogatók 95 százalékának a Fűrész volt a legrégebbi horror, amit hajlandó volt megnézni. A Sikoly már túl régi volt nekik, Carpenterről meg azt se tudták, hogy eszik-e vagy isszák.

David Sumner 2019.08.24. 20:30:29

Az utolsó Jedik kapcsán mindig mondom, hogy ma már lehetetlen új Vad bandát csinálni. Teljesen következetes Luke amortizálása, hiszen ez egy átlagembernél is bekövetkezik, de amit írni szeretnék, az, hogy ha kapsz egy szerzői rendezőt, aki meri a saját útját járni és deheroizál, olyannyira plázára, romantikára, legyőzhetetlen hősökre van kondicionálva a mai tiniközönség, hogy ismeretlen számukra a revízió, így aztán utálkozni kezdenek.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.24. 22:38:07

@David Sumner: Az utolsó Jedik Luke-jával azért korántsem csupán a tiniközönségnek volt problémája. Azok közül is meglehetősen sokan emeltek kifogást az ellen, amilyennek Johnson átformálta őt, akik az eredeti trilógián nőttek fel. Úgy tudom Mark Hamill se értett igazán egyet vele Luke-ot illetően.

David Sumner 2019.08.25. 09:53:30

@Lazók György: Erről nem kaptam memót. Arról igen (miként a cikk egy jelentős része is említi), hogy Johnson netes trollokat vert vissza és blokkolt, míg az idősebb rajongók csendben maradtak. Vagy csak én tájékozódom máshonnan, nemcsak itthoni forrásokból, pl. az Indiewire-ről, ami szintén a szubverziójáért dicséri a TLJ-t. Nálunk persze megy a fanyalgás, de jobbára - ismét helyes megállapítás - neten, fiataloktól, olyanoktól is, akik fiatalok, hiába látták akár hangalámondással az Egy új reményt ('70-es évek közepén, végén, '80-as évek elején születhettek - szerintem még így sincsenek benne annyira a korban, ahhoz az USA-ban kellett volna születned 1963 körül, hogy időben, jó minőségben lásd a negyedik részt), hiába akkor voltak 10-15 évesek, amikor a Baljós árnyak kijött. Utóbbiak között nagy meglepetésemre találtam olyanokat, akik értékelték Luke 30 éves jellemváltozását, meg persze a szokásos fanyalgókat, de kicsire meg nem adok. Variálódik az életkor az elvárásokkal együtt. Hamill részben ellenkezett, mintha azt mondta volna, hogy oké, én nem így látom, de ha te igen, megcsinálom, szóval ez némileg árnyaltabb szitu. Pláne, hogy a filmet látva ritkán látok ilyen méltóságteljes, a karakter ívéhez abszolút hűen realizált, önmagát soha le nem járató öreg hőst. (A folyadékivós izé számomra oké volt, azon a bolygón ilyen emlősök élnek, Luke meg kb. a csapot nyitotta meg.)

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.08.25. 12:11:45

Értem, miért fáj, de engem valahogy hidegen hagy a dolog. Halkan megjegyzem, egy csomó gyerekkori kedvenc rosszul öregszik, pl. nekem az eredeti Szellemirtók is csalódás volt nemrég újranézve.

Csaba Turbucz 2019.08.25. 12:17:00

@Liberális Artúr: előfordul, hogy jót tesz egy remake is. Pl Cape Fear.

body_andras 2019.08.25. 12:56:06

@David Sumner: Abban a filmben egy jelenetnek van értelme, mégpedig Yodáénak. Amikor majd újra végignézem az egész Skywalker-krónikát (1-9.rész) akkor a Baljós Árnyakból és az Utolsó Jediből csak 1-1- jelenetet fogok lejátszani. Az Árnyakból csak a Dart Maul bunyó, a Jediből pedig csak a Yoda szellemkedése azok a pillanatok, melyek beleillenek a sztoriba. Na jó, a Klónokból Anakin romantikázását is ki fogom hagyni.

steery 2019.08.25. 13:33:28

Azért rimékelnek, mert azt hazudják, hogy már nincsenek új ötletek, már mindent leforgattak. De ez egyáltalán nem igaz. Nem készült film még számos dologról.

Amin nagyon meglepődtem például nemrég, hogy nem csináltak még filmet Joseph Medicine Crow varjú indián törzsfőnökről, aki a második világháborúban elképesztő hőstetteket vitt véghez, majd később történész lett belőle.

És persze Magyarországon is folytak olyan csaták bőven, amikről nem készült még film, pedig lehetne. Az Otranto-i szorosért folytatott első világháborús tengeri csatákról például miért nem készült még film? Horthy Miklósból ott lett híres háborús hős, annak köszönheti a későbbi kormányzóságát.

Talán emlékeztek még rá, hogy régen sorra jelentek meg olyan könyvek nálunk, amikre rá volt írva, hogy hivatalos film folytatás, azaz majd valamilyen terminátor vagy alien film készül belőle. Aztán sosem készült belőlük film. Most ugyanezt játszák el a filmekkel is. Hivatalos filmeket adnak el nekünk, amiket aztán pár évvel később nem hivatalosnak nyilvánítanak, anullálnak. Lényegében szisztematikusan becsapják és kihasználják a közönséget, a haszon maximalizálása érdekében. A minőségbiztosításról - úgy tűnik - a szórakoztatóiparban még nem hallottak.

enrikokaruszo 2019.08.25. 13:38:53

őszintén sajnálom, ha valakinek ilyen ingatag és gyökértelen az élete
jártam moziba, néztem tévét, de az én gyerekkorom legmeghatározóbb emlékei a barátaimmal, sporttársaimmal, osztálytársaimmal töltött időhöz kapcsolódnak

victor vacendak 2019.08.25. 13:40:38

Ha nekem arra van hangulatom, hogy újraéljem a régi élményeket, akkor megnézem a régi SW-ket. Eszembe nem jutna a Disney-féle szenny, mint nosztalgia forrása (főleg, hogy számomra a Jedi visszatérrel szép, kerek befejezést is kapott a saga, semmi szükségét nem éreztem a folytatásnak).

A nagyobb baj, hogy annak a korszaknak vége, hogy egy forgatókönyvíró csak úgy leírja, ami kikívánkozik belőle. Ma muszáj fiegyelembe venni sok egyéb szempontot, ami miatt a 99%-a klisé panelek gyűjteményének tűnik tele PC/token karakterekkel (és a rebootok jó része nem csak az eredetit filmezi újra, de kapásból nemeket, bőrszínt is vált, mert muszáj). Az új SW-k is így készültek, ráadásként a régi filmek dramaturgiai fordulatait is felhasználták. Amiatt meg külön gyűlölöm őket, ahogy a régi karakterekkel elbántak. #boycottdisney :-)))))

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy miért van szükség - a pénzen kívül - a klasszikus rajzfilmek CGI-s újraforgatására?

ezneménvagyok 2019.08.25. 14:17:08

Sajnos nem csak Hollywood. Sok évig ellenálltam neki, de a héten végül megnéztem az új Tüskevárat. Nem vártam tőle sokat, de így is nagy csalódás volt. Egyszerűen nem értem, hogy gondolhatták a készítők, hogy az működni fog, ha a keretet a mába helyezik, a vidék meg marad a 60-as években. A szereplők nagy része ezzel teljesen hiteltelenné vált, ahogy a történet maga is.

Kár érte, mert Kovács Lajos amúgy remek Matula lehetett volna, még úgy is, hogy Bánhidi Laci bácsihoz nehéz felérni...

Dzsano 2019.08.25. 14:31:58

Egyetlen jó remake-t láttam a Harrison Ford-Julia Ormond féle Sabrinát. Az sokkal jobb volt, mint az eredeti Humprey Bogarttal.
A magyar Meseautóba szörnyű volt látni Ónodi Esztert pedig szép nő, de a végletekig elcsúfították a rossz ruhákkal, dramaturgiával, a póri/surmó családdal (a régi verzióban a család csak szegény volt, de nem sötét, a lány gyönyörű és korhűen szende, naív) stb.stb.
A Hippolit is itt vérzett el. Ki szeretne bele egy strandpapucsos, 500 Ft-os slafrokot viselő Huszárik Katába?
Jajj, könyörgöm, a Rejtő könyveket adják hozzáértő kezeibe!!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.08.25. 15:05:25

Nem a gyermekkorunkat rombolják, hanem a mai gyerekekét teszik tönkre az ötlettelen egyenfilmekkel, amikor a moziban 10-ből 9 film folytatás vagy remake, így a követendő példa a látványos ötlettelenség lett, szélsőségesen liberális politikai korrektséggel a kreativitás helyett.

very holyshit 2019.08.25. 15:06:16

Múmia remake? Az első rész még csak csak elment , de a többi iszonyat gáz lett.

arncht 2019.08.25. 15:11:52

En csak arra leszek kivancsi mit dolgoznak fel 30 ev mulva... en aktualisan alig jarok moziba, mert az xedik feldolgozasra, a kepregenyfilmekre es a franchise filmekre nem vagyok kivancsi. Igy ki is esett a mai filmek 98%a.

kolompar lole 1116 2019.08.25. 16:42:30

Mostanában az "elidegenedett gyerek hazatér" filmek is nagy divat, kb. 0 Ft egymást búvalbaszott arccal bámuló embereket filmezni, meg közhelyeket pufogtatni. Minden 2. "dráma" erről szól. Ezen a minőségi szinten már az is valami ha egyáltalán megpróbálnak egy Uwe Bollt berángatni egy "csinálj egy rókabőrt"-re. Valahogy így nézhetett ki pl. az Oldboy meggyalázása. De régen se csak minőség volt, horrorban pl. a 80-as években minden 2. film végén ott volt hogy "H.P. Lovecraft alapján", szegény ha megérte volna hogy mire ragasztják rá a nevét, tuti szeppukut követ el.

kolompar lole 1116 2019.08.25. 16:46:15

@Online Távmunkás: Attól még hogy remake, lehetne épp jó is, csak nem lesz. Nem elvárás a minőség, sőt, lehetőleg minél kevesebb pénzből tákolgassanak valamit, hogy nagy legyen a haszonkulcs. Majd a név behozza a nézőt, hisz már bejáratott, ismerik. Kevés az olyan mestermunka feldolgozás, mint pl. a Gyűrűk Ura (kb. 1:1-ben a 80-as évekbeli rajzfilm, persze mivel a regény az alap, nehéz is lett volna máshogy, de elbaszni mindent lehet).

kolompar lole 1116 2019.08.25. 16:47:28

@arncht: Akkor is a nagy klasszikusokat fogják, hiszen egy Barátok Köztnek nincs értelme remaket csinálni, de még az elfogyasztott áramért is kár.

kolompar lole 1116 2019.08.25. 16:49:11

Jodorowsky féle Dune feldolgozásért viszont nagy kár. Aki ennyire küzdött érte, és rajnogóként is szerette amit csinál, az biztos nem adott volna ki Ron Pearlmanes Oldboy szintű meggyalázást a kezei közül.

kolompar lole 1116 2019.08.25. 16:49:45

@kolompar lole 1116: Ja, Josh Brolin volt, nem Pearlman, de mind1.

Csaba Turbucz 2019.08.25. 17:03:23

@enrikokaruszo: és ezek mellett amit felsoroltál nem jelenthetik a filmek a gyerekkorunk egy részét?? De, hogy nem!! Hidd el volt, hogy este tizenegyig kint voltunk mi is a haverokkal a városban, foci pályán és ökörködtünk. Volt, hogy anyám jött értem mert nem mentünk még haza. És ugyan úgy néztem filmeket is. Szóval amit írtál baromság!!

MEDVE1978 2019.08.25. 17:14:47

@David Sumner: bocs, de ez nem így van. A Last Jediben pont, hogy van tökéletes, jellemváltozás és jellemfejlődés nélküli karakter: Rey. De mondjuk Poe Dameron se változik. Ami sokakat irritált az, hogy a LJ gyakorlatilag mindent szembe köp, amit a korábbi epizódok képviselnek, mégha az teljesen logikátlan, irreális karakteren kívüli is.
Anakin Skywalker 10+ évet tanul és tréningezik, hogy érdemi Jedi lehessen. Luke is hosszú ideig gyakorol, hogy egyáltalán kiálhasson Vader ellen. De Rey, nos ő már az első meccsen simán felveszi a harcot Kylo Rennel, a LJben pedig egy hét tréning után már kiírtja Snoke testőrségét. VAGY A saját apja ellen nem harcoló és az életét feláldozó Luke hirtelen gyereket akar ölni álmában.

2019.08.25. 17:28:49

Bár nem remake, a Balde Runner (Szárnyas fejvadászként magyarítva) új epizódját többször meg kellett néznem, hogy megkedveljem. Az első verzió hangulatát még nyomokban sem sikerült visszadni és ha valaki azt mondja, hogy ez egy különálló film, jobb lett volna. Ja és biztosan nem volt a legjobb ötlet Olmost egy nyugdjíasotthonban ücsörgő, a régi énéjre nyomokban sem emlékeztető figurára alakítani. A klón pedig egyáltalán nem hasonlított a nőre, csak úgy nézett ki.

2019.08.25. 18:19:17

Én sem értem, miért fosnak annyira a hálivúdi stúdiók az új filmötletektől.
Talán az lehet, hogy nem akarnak semmi üzleti kockázatot válallni.
Régebben leforgattak 100 filmet egy évben, mindegyiket eredeti ötlet alapján, filmenként mondjuk 20 milliós büdzséből, abból megbukott 50, és óriási siker lett mondjuk tíz, és ez így szépen működött.
Most egy film büdzséje sokszor 150-200 milló, végül is emberieg érthető, hogy nem akarnak ráfizetni, de emiatt csupa dögunalmas filmet gyártanak le. Vagy azért, mert annyira görcsölnek azon, jaj, csak meg se sértsünk senikt, hogy teljesen kilúgozzák a sztorit, vagy azért, mert annyi pénz és energia megy a látványba, hogy nem marad energia a történetre.
És annyira biztosra alarnak menni, hogy új ötletekhez alig mernek már nyúlni, inkább negcsinäják a hatvanadik képregény filmet, mert arra majd úgyis elmennek a rajongók, és sokszor az év legjobb filmjei kicsi független filmek, amik kb. a rendező zsebpénzéből készültek.
Furcsa.

agarik 2019.08.25. 19:00:45

Az Alien 3 egy szar és húgy film, bár a legkisebb mértékben sem rontja hogy Ripley rajtavesztett. A főszereplő abban a franchise-ban ugyanis NEM Ripley, hanem a xenomorf.
A Prometheus/Covenant meg akkor úszhatta volna meg, ha nem hazudják magukat Alien-filmnek.
Az Őr-Dög-Űző 2 egyetlen hibája pedig, hogy bigott közönség elé rakták. Gyöngyöt a disznók elé...

De legalább a konklúzió a bloggertől helyes.

Fredddy 2019.08.25. 21:24:10

Lehet jó remake-t csinálni, az ,,új" Holtak hajnala pl szerintem a legjobb zombis film, az A dolog-ból is jól tették, hogy a nyolcvanas években új filmet forgattak.

A Star Warsban nekem mindig az tetszett, hogy nem csak a filmet nézted, hanem tulajdonképpen egy teljes idegen világot, a hatalmas panorámákkal, meg a milliónyi kis ezzel-azzal. Ez megvolt az előzménytrilógiában is, az új folytatásokban viszont teljesen hiányzik: hárman karatéjoznak a János-hegy oldalában, miközben fölöttük a lázadók mind a két vadászgépe repül, ez olyan, mintha a saját Asylum-remake-je lenne. A Rogue One viszont pl szerintem jó volt.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.08.29. 08:04:47

@Fredddy:

Igen, ebben (Holtak hajnala) tulajdonképpen igazad van, és ezt úgy mondom, hogy a legkevésbé se tartom magam horrorrajongónak, de baráti unszolásra néha megnézek egy-egy darabot. (Például ezt is.) És tényleg tetszett, jó szórakozás volt.

Az eredeti védelmében viszont meg kell jegyeznem, hogy ha a maga idejében láttuk volna, amikor a filmtechnika, a filmdivatok, a szocialista filmforgalmazás stb. ott tartott, ahol éppen volt, akkor valószínűleg azt is ütős darabnak értékeltük volna.

A Star Wars! Fiatalkoromban rajongtam a klasszikus trilógiáért, ámbár a harmadik rész a motorozó tévémacikkal nekem kicsit már túlságosan mese volt, de még az elfogadhatóság határán jócskán belül. Az új filmekkel az volt a legnagyobb bajom, hogy leginkább a „mindent bele!”-érzés jött át: minden legyen még nagyobb, még több, még furcsább stb., stb. Az alkotók észrevehetően majd' megszakadtak az igyekezetben, hogy minél több furcsa „űrfigurát” teremtsenek, mintha ez lenne a legfontosabb. Viszont a sztorik olyanok voltak, hogy nem igazán tudott magával ragadni egyik film se.

Emlékszem, szegény Carrie Fishert mennyit cikizték a kakaóscsiga-frizurája miatt! Pedig akit igazán röhejesre sminkeltek, az az újabb részekben szerintem Natalie Portman volt. Egyes újabb részeknél az volt az érzésem, hogy tíz perc alatt több minden történik, mint a klasszikus trilógiában összesen, csak éppen teljesen hidegen hagyott az egész. Én öregedtem meg ennyire? Vagy az új részek alkotói nem láttak többet az egészben, mint a pénzgyár lehetőségét?

Fredddy 2019.08.29. 22:15:23

@Field64: Holtak hajnalában az volt a jó, hogy megtartotta a régi legjobb vonását: hogy a komolyság álcája alól néha elővillan kicsit a groteszk magát se komolyan vevés anélkül, hogy saját paródiájává válna a film. Emellett viszont sokkal szerethetőbbek a karakterek, a régiben valahogy olyan személytelenek voltak nekem.

Star Wars: hát, erről külön blogot lehetne indítani :) Nekem éppenséggel tetszett az előzménytrilógiában a mindent bele-hangulat, számomra ez adja az igazi SW-varázslatot, és Lucas nagyon értett ehhez, az új trilógia készítői viszont nagyon nem. A legnagyobb hibája talán, hogy valamiért Anakin figurája nagyon antipatikus volt. Ha már sw, megnéztem a klónok háborújás sorozatot egyszer, szinte megdöbbentett, hogy ott mennyivel jobb és szerethetőbb karakter. Pedig nem más- csak egyszerűen a szimpatikus, normális oldala is kellő súllyal be van mutatva, nem csak instabil rinyagépként láthatjuk.
+A Baljós árnyak szerintem is nagyon rossz volt.

Hogy a SW pénzgyár lenne? Hát persze, hogy az, nagyüzemi pénzgyár volt már jóval az előzménytrilógia előtt. A filmekre épülő merchandise-birodalomból való hülyére gazdagodást konkrétan Lucas találta ki a Star warssal, és azóta is ő a legnagyobb benne. De erre azt mondom, jól van, így működik a világ- viszont akkor legalább a film tényleg legyen jó. Hát, van, hogy az, van, hogy nem :)

pizsama 2019.08.30. 11:19:59

Azért vannak kivételek is:
Az 1982-es The Thing lényegesen jobb mint az 1951-es.
Ahogy az 1986-os The Fly is sokkal jobb az 1958-as verziónál.

Bár imádom az eredeti Star Wars trilógiát, azért felnőttként képes vagyok kritikus szemmel is néznem azt. És bizony ha nem gyerekként láttam volna, és nem lenne erőteljes a nosztalgiafaktor a megtekintésekor, akkor bizony masszívan bele tudnék kötni.

Ha most 37 éves fejjel először látnám az Új Remény-t, akkor bizony lehet hogy nem tetszene.

Az Utolsó Jedikkel meg nem önmagában van a legnagyobb gond, hanem hogy a közvetlen előzményével, az Ébredő erővel nem tud kohézióban létezni. Abrams nosztalgiafaktora után nagyon éles volt a váltás Johnson részéről, és kvázi kiherélte, nevetségessé tette a VII. részt (valamelyest jogosan).
Bármennyire is szerettem a VII. részt, idővel én is "becsapva" éreztem magam valamelyest, hogy kvázi Abrams eladta nekem az Új Reményt újracsomagolva, ahelyett hogy valami újat, egyedit tett volna hozzá az SW univerzumhoz.
Ehhez képest az Utolsó Jedik-nek pont azok voltak az erényei, ahol merészen próbált szembemenni a konvenciókkal és nem a rajongók prekoncepciót akarta kielégíteni (Rey származása, Luke jelleme, Snoke-Palpatine párhuzam elvágása).
Csakhogy Johnson húzásai annyira, de annyira gyomorbavágóan merészek voltak, hogy egyértelmű volt, hogy nem fogja könnyen bevenni a régi és új rajongók gyomra (Leia űrrepülése már-már jumptheshark/nukethefridge "magasságokba" került).
Ennek ellenére tele van az a film emlékezetes és szerethető jelenetekkel, csak hát kár hogy összességében (és az Ébredő erővel párba állítva) felemásra sikeredett, és hát nem meglepő módon mindenki a biztosítékkicsapós részekre emlékezik és emiatt tekintenek rá egyfajta "szentségtörésként" sokan a mai napig.

Ha valamiért haragszom az Utolsó Jedik-re, az pont az, hogy mennyire nem lett érdemi folytatása az Ébredő erőnek, de emiatt az Ébredő erőt is hibáztatnom kell, mert elszalasztott egy esélyt, hogy nosztalgiára építő egyenstarwars-film helyett valami újdonságon alapuló trilóga legyen a VII-VIII-IX. rész.

Az egyetlen reményem, hogy ahogy a Sith-ek bosszúja kicsit helyretette az előzmény-trilógiát és már a Baljós Árnyakra sem haragszunk annyira és inkább a Klónok háborúja a fekete bárány (főleg Anakin kissé félresikerült árva-szerelmes karaktere és Christensen csapnivaló játéka miatt), úgy talán a IX. epizód is vállaható egésszé teszi azt a katyvaszt amit az Abrams-Johnson "duó" a VII. és VIII. résszel eddig összehozott.
Emiatt talán találóbb cím lett volna az "Utolsó remény" a IX. epizódnak...
Én azért reménykedem

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.30. 11:48:48

@pizsama: Természetesen van egy csomó jó újrafeldolgozás / folytatás. A poszttal nem is az volt a célom, hogy ezt kétségbe vonjam, inkább a nosztalgia állandósult aprópénzre váltására és a megnövekedni látszódó érzékenységfaktorra reagáltam. A légy vagy A dolog eredeti változatát nem hiszem, hogy az átlagnéző ismerné, sőt szerintem a hazai filmrajongók többsége is csak az újrafeldolgozást látta. Az eredeti Star Wars-trilógia valóban nem volt makulátlan, például A Jedi visszatérben is volt már egy adag önismétlés, igaz közel se akkora mértékben, mint Az ébredő erő esetében.

Fredddy 2019.08.31. 11:23:40

@Lazók György: az eredeti legyet én se láttam, az eredeti ,,A dolog" egy tipikus 50-es évekbeli szörnyfilm, a 80-as évekbeli remake nem csak egyszerűen egy technikai jellegű újragondolás, hanem tkp egy teljesen más jellegű film (olyan jellegű, amilyen az 50-es években nem is volt)- kb mint az eredeti japán és a legújabb Godzilla közti különbség, vagy még nagyobb. A legújabb remake viszont csak simán pofátlan nyúlása a 80-as évekbelinek- ez a különbség az újragondolás és a rókabőr között (és az eltelt időre sem lehet fogni, mert az ugyanúgy kb 30 év: 1951-1982-2011)

Pár hónapja újranéztem egyébként az Új reményt, ha lehetséges EU-tól, folytatásoktól, előzményektől, sőt, az eredeti trilógiától független szemmel értékelni, akkor érdemes egyszer megpróbálni, ugyanis alapvetően tényleg önmagában is egy kurva jó kalandfilm.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.31. 13:53:26

@Fredddy: A 2011-es A dolog mentségére szóljon, hogy csak remake-nek van álcázva, hisz valójában (Spoiler?) a '82-es feldolgozás előzményfilmje. Annak amúgy szerintem teljesen oké.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.09.01. 07:23:11

@Csaba Turbucz: Igen, az. Kérdésedből ítélve nem láttad a filmet. :)

Csaba Turbucz 2019.09.02. 10:42:20

@Lazók György: elmondod mitől előzmény légyszives?

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.09.02. 11:13:57

@Csaba Turbucz: Azon a bázison játszódik, ahol a lény először elszabadult. /SPOILER/ A film vége konkrétan a '82-es verzió kezdése: megszökik a kutya és a két norvég elkezdi helikopterrel üldözni. /SPOILER VÉGE/.
süti beállítások módosítása