Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Utánunk a tűzözön (1996)

2019. augusztus 29. - Lazók György

long-7.jpg

A filmszakmában az írókat viszonylag ritkán sztárolják, azonban Shane Black a kivételek közé tartozott. Joe Eszterhas alig pár évig lehetett az Elemi ösztönnel a legjobban fizetett forgatókönyvíró, mert az irigységre okot adó címet elhalászta előle Az utolsó cserkész szerzője. Rossz nyelvek szerint Black a sikereit legalább annyira köszönhette helyezkedő képességének, mint írói tehetségének. Nagy partikat adott, amiken befolyásos emberekkel kötött barátságot. Az Utánunk a tűzözön megírásáért 4 millió dollárt markolt fel, ám a példátlanul hatalmas gázsit annak is köszönhette, hogy a feltörekvő New Line Cinema felhajtotta az árat a Warner Bros. stúdióval folytatott licitháború során. Az utóbbi az akciófilmekre szakosodott producernek, Joel Silvernek szánta a projektet, akivel Black a Halálos fegyver óta jó kapcsolatot ápolt, mégis inkább a több pénzt ajánló New Line-nak adta el a scriptet. Ennek a vezetősége a Renny Harlin - Geena Davis páros kezébe rakta a filmet, mely nem sokkal később minden idők egyik leghírhedtebb bukását hozta össze: a részben Andy Vajna alapította Carolco stúdiót kikészítő A kincses sziget kalózait. Ez az incidens súlyos stigmát rakott az Utánunk a tűzözönre és már szinte predesztinálta a sorsát!

Hollywoodi hagyomány szerint miután kifizettek egy rakás pénzt Shane Black véleményük szerint aranyat érő forgatókönyvéért az érintettek első dolga az volt, hogy átírassák vele. Akárcsak a Halálos fegyver eredeti változata, a történet lényegesen sötétebb tónusú volt, mint az, ami végül a vászonra került. A női Bourne-rejtélyként aposztrofálható sztori szerint az amnéziás kisvárosi tanárnő, Samantha (Geena Davis) egy kisstílű magándetektív, Mitch Henessy (Samuel L. Jackson) segítségével kideríti, hogy valójában a kormány profi bérgyilkosa. Régi főnökei és ellenségei nem túlságosan örülnek a felbukkanásának, annál is inkább mert szövetséget kötve épp egy hatalmas terrorakcióra készülnek. Innentől csak idő kérdése, hogy a magyar cím mikor nyeri el létjogosultságát. A női akcióhősök előtt még annyira se volt kitaposva az út, mint manapság, ezért már önmagában kockázatos vállalkozásnak minősült a főszereplőnek egy bérgyilkosnőt megtenni. Black leginkább a kultikus Nikita sikerével igazolhatta döntését. Többen javasolták neki a stúdió berkein belül, hogy írja át Samantha karakterét férfira, ám úgy érezte, hogy akkor a film lényege veszne el.

long-3.jpg

Amikor leszerződtették Renny Harlint a film rendezésére A kincses sziget kalózai katasztrófája még odébb volt, ám azt a tanulságot a forgatása során levonhatta volna, hogy a felesége, Geena Davis nem a legalkalmasabb akcióhősnek. Davis bár kiváló drámai színésznő, azonban képtelen megtalálni a helyét ebben a szerepkörben. Az a fellépés és intenzitás, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy elhiggyük Samantha belül egy pszichotikus gyilkológép egyszerűen hiányzik belőle. Ezért aztán nem tudnak működni azok a pillanatok, amikor fel-feltör a valódi énje. Davis ijesztőnek szánt nézése önmagában garantálja a nevetségességet, ám tovább gátolja őt a kamera mögül Harlin és Black egyaránt, akiknek nem épp a lélektani megközelítés az erősségük. Samantha skizofréniához közelítő állapota elnagyoltan és roppant erőltetetten kerül ábrázolásra. Kapcsolata a lányával olykor csöpög, de legalább ad valamit Geena Davis kezébe, amivel dolgozni tud. Ha rá is fért volna erre a szálra még jó adag kidolgozás, Samantha anyatigrissé válásának van egy követhető és átélhető karakteríve. 

A film akkor kel életre, amikor az alkotók Davisszel egyetemben kiengednek és lazára veszik a stílust. Ez legelőször Samuel L. Jackson felbukkanásával következik be, aki olyan jó a filmben, hogy sokszor azt kívántam bár ő lenne a főhőse, nem pedig csupán egy vicces másodhegedűs. A Black védjegyének számító laza beszólások Jackson számára nitróval teli üzemanyagot jelentenek, amivel bármely jelenetet azonnal felpörget. Az, hogy férfi létére ő a balfék a párosban, akit állandó jelleggel meg kell menteni ad egy eredetinek mondható csavart a filmnek, ám egyúttal az akciójelenetekben rendre háttérbe kényszeríti őt. Ha már akció, Harlin a hatalmas költségvetés nyújtotta előnyöket érdemben használja. A film fokozatosan válik egyre nagyobbá. Az első, még szerényebb összecsapástól eljutunk egészen egy totális pusztításorgiáig. Az éles akciót előnyben részesítő Harlin megint durván megkínozta a színészeit. A kincses sziget kalózai forgatását is megszenvedő Davisnek ezúttal Kanada fagyosságát kellett túlélnie, ahol 60 éve nem volt ennyire kemény tél. A szereplők olykor a szövegüket nem tudták elmondani úgy bemerevedett az állkapcsuk a hidegtől, a kamerába pedig belefagyott a film. Ez nem gátolta meg Harlint abban, hogy a jéghideg vízbe küldje színészeit, ennek ellenére az Utánunk a tűzözön készítése állítása szerint jó hangulatban telt. 

long-5.jpg

Úgy volt, hogy Samuel L. Jackson meghal a filmben, ám a készítők időben felismerték, hogy egy ennyire szerethető karaktert, mint Henessy óriási hiba lenne megölni. Más nem volt ilyen szerencsés, többre érdemes színészek távoznak ezért idő előtt a filmből. A rosszfiúk frontján is akadnak hiányosságok. A kifejező arcú Craig Bierko akár még egy érdekes főgonosz is lehetne, ám kihagyják az összes kínálkozó ziccert, hogy több legyen egy szimpla pszichónál. Az Utánunk a tűzözönt végső soron Samuel L. Jackson adja el, nélküle a filmet maga alá temetné önnön identitásválsága. Geena Davis egyedül bajosan vitte volna el, habár azt a javára kell írni, hogy kezdett belerázódni a tőle idegen műfajba. Humorra vett jeleneteik Jacksonnal mutatják mindkettejük tehetségét, azonban hiába incselkednek az ötlettel, ahhoz nem volt bátorságuk az alkotóknak, hogy össze is hozzák őket. A filmhez két szinkron is készült: egy a videós premierhez, egy majdnem azonos szereposztásban pedig egy a kereskedelmi tévéshez, melynek kedvéért a szabadszájúbb dumákat felvizezték. Talán mondanom se kell, a filmet az eredetivel javallott megnézni, amiben a hazai fordításnak hála a medvecukrot olyan kontextusban hallhatjuk, mint még soha! 

Shane Black nagy szövegeket és karaktereket tud alkotni, azonban az Utánunk a tűzözön nem a legjobb a munkája. A történet nehezen talál magára, a lendülete is többször megtörik, nem egy kulcsfontosságú pillanat pedig kínosan mellémegy. A film mindezzel együtt sokkalta élvezhetőbb, mint A kincses sziget kalózai. Az akció nem kevésbé látványos itt sem, ezen felül szállít Black jópár telibe találó poént, plusz Henessyt, akit Samuel L. Jackson nem véletlenül nevezett a kedvenc szerepének. A New Line Cinema stúdiót nem csinálta ki Harlin alkotásának a bukása, ahhoz azonban elegendő volt, hogy végképp parkolópályára tegye Geena Davis karrierjét. Rajtuk kívül Shane Blackre mutogattak a legtöbben amiért a film nem hozta a várt számokat. Évekig tartott míg Black magához tért a személyes és szakmai válságból, melybe élete legjobban fizető melója sodorta. Ironikus módon a film népszerűsége egyre nagyobb lett az eltelt években, még a bevételi adatokat látva törölt folytatás gondolatával is újra eljátszottak egy időben. Azt nem hiszem, hogy egy második részre valóban szükségünk volna, de, hogy Jackson nem kapott egy saját filmet, az nagy hiba volt.

ÉRTÉKELÉS: 60%    

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr515027828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.08.29. 08:14:05

Moziban láttam ezt a filmet, és őszintén szólva nekem nem tetszett, és később se tudtam megkedvelni. Valószínűleg azért, amit írsz, hogy Geena Davis abszolút nem alkalmas egy női akcióhős szerepére. (Renny Harlintól a Die Hard 2 viszont örök kedvenc!)

Oké, vessetek a mókusok elé, Girl Power ide, Me Too oda, sose kedveltem a női akcióhősöket, mert mindmáig nem értem, mi a feneség abban, hogy a nők azt próbálják bizonygatni, hogy tökösebbek, mint a pasik, és közben azon keseregnek, hogy a pasik szépen elnőiesednek?

Bár ha belegondolok, a női akcióhősök sorából nem Geena Davis az, akire a legjobban pikkelek. A negatív toplistámat Demi Morre vezeti (G. I. Jane), aztán jön Angelina Jolie (bármelyik akciófilmjével) és a harmadik helyen szereplő Milla Jovovichot épp a minap szorította le Jamie Lee Curtis azzal a Ripley-be oltott karakterrel a legújabb Halloween-filmben.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.29. 08:49:46

@Field64: Nehéz kérdést tettél fel, ami ráadásul kész aknamező a szexizmus földjén a Girl Powertől függetlenül. A női akcióhős önmagában szerintem nem egy ördögtől való gondolat, de az tény, hogy ebben a jellegzetesen a férfiaknak szánt műfajban maguk a filmek készítői se tudnak gyakran mit kezdeni velük.

Jolie szerintem egy teljesen jó akcióhős, ő hiteles tud lenni kemény csajként anélkül, hogy túlságosan maszkulin benyomást keltene. Charlize Theron ugyanez a kategória. Milla Jovovich legnagyobb problémája, hogy fos filmekben szerepel. Többet tud annál, amikre a Resident Evil-filmek kényszerítik. Demi Moore-ra és Jamie Lee Curtisre én sose gondoltam akcióhősként, de, ha jól van megírva a szerep mindketten meg tudnák hihetően formálni. Ám ez a dolog szokott a legtöbbször hibádzni, nem a színésznőkön bukik el a kísérlet.

Csaba Turbucz 2019.08.29. 11:52:29

@Field64: Joliet én sem tudom elviselni semmiben. Főleg a Tomb Raiderben meg a Wantedben. Ahogy a pálcika karokkal meg csúnya nézéssel tolja a szuperhirót ultra szar. Sarah Connor is egy deszka de vele nem mernék kekeckedni. Ez a karizma.

Csaba Turbucz 2019.08.29. 12:44:25

Egyébként ritka mikor az eredeti cím idióta nem a magyar. Mire akartak utalni??

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.29. 13:04:39

@Csaba Turbucz: Nem idióta, csak számunkra nehezen értelmezhető. Gondolom ez is olyan sajátos amerikai kifejezés, mint a "The whole nine yards". Amúgy van egy dal is ezen a címen.

Csaba Turbucz 2019.08.29. 17:38:05

@Lazók György: te kit tudtál volna esetleg elképzelni Davis helyett? Bullock, Roberts? Sharon Stone?

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.29. 18:24:03

@Csaba Turbucz: Michelle Pfeiffer jutott eszembe elsőre, de őt soha nem vették volna rá, hogy vállalja is el. Sharon Stone? Most, hogy így mondod ő remek lehetett volna.

Csaba Turbucz 2019.08.29. 20:19:58

@Lazók György: A hajdani Sharon Hollywood egyik legjobb hanem a legjobb nője volt. Az Elemi ösztönben egy szexistennő

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.08.29. 21:43:56

@Csaba Turbucz: Az első bekezdésben ott is linkje a film kiemelt címében.

chrisred 2019.08.30. 04:48:17

@Field64: A szövegben végülis csak sikerült akaratod ellenére elrejtened azt a női akcióhőst, aki kenterbe veri a férfi akcióhősök többségét. Nem azért, mert Sigourney Weaver sokkal jobb színésznő lenne, mint a felsoroltak, csak egy jó filmben egy jól megírt karaktert alakít.

Zionnépe 2019.08.30. 07:09:37

@Field64: Szerintem vagy rossz hangulatban ültél be megnézni akkoriban, vagy eleve képtelen vagy feldolgozni, hogy nők is játszhatnak jó akcióhős szerepet (igen, legérfisovinisztázlak)!

Ugyanez érvényes a poszt írójára is!

Attól, hogy az akkoriban (és ég mostanában is) elég férfisoviniszta filmipar, nem tudta lenyelni a békát, egy nagyon jó film volt.

Sajnos nincs már meg a videótéka ahol akkoriban dolgoztam, de akkori munkatársammal több százszor kölcsönözték ki példányonként ezt a filmet jó 2 éven át (összesen több ezer), illetve mi is ajánlottuk, és nem is emlékszek olyanra, aki úgy hozta volna vissza, hogy "deszarvoltwazze" olyanokra inkább, akik szerint "kár, hogy csaj a főhős benne".

Több ilyen film is volt, aminek legalább 2-3 kópiáját kellett benntartani évekig, annyira keresett volt és szerették, és ez azok közé tartoztott!

Fülig José 2019.08.30. 08:52:30

@Zionnépe: a baj nem a női akcióhőssel van, hanem a teljesen hiteltelen ábrázolással.
mondok példát: a homi, családszerető, hobbicukrász, szuperjóképú-mindigmosolygós édibédi, mindengyerekkedvence figura ritkán 105 kiló szín izom, tolja épített Harley-val és van kivarrva tokától bokáig.
mert nem lenne annyira hiteles.
a női eksönsztárnak viszont a füle mellett pattog a varrt csöcse, vasággyal 45 kiló, ruhakollekciója kimerül az atlétartikóban de a legújabb max factorral (asszem van ilyen) van mékápolva 0-24 ig.
ez így nem túl hiteles.
az a benga csaj a Deadpool 1 ből már hihetőbb eggyel, a legalja meg ez a Davis, aki attól lesz betonkemény, hogy lefényezi a sérót hidrogénnel és rágyújt... pofám leszakad.

2019.08.30. 10:22:29

@Field64: Gina Carano a te embered :)

2019.08.30. 11:06:25

Szerintem tök korrekt film, holnapig tudnám sorolni az ennél sokkal élvezhetetlenebb kasszasikereket.

2019.08.30. 11:08:16

disclaimer: nekem igazából a kincses sziget kalózai is tetszett, igaz tvben láttam, egy mozijegyet azért nem biztos, hogy kicsengettem volna érte.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.08.30. 11:45:24

@Csaba Turbucz:

Igen, nekem is az az érzésem, hogy Jolie hajlamos néhány szúrós pillantással elintézettnek vélni a színészi játék egy részét. :) Igazából őt úgy általában se kedvelem, nem csak akcióhősként nem jön be.

@chrisred:
Igen, Sigourney Weaver remek példa az Alien I.-ben és az Aliensben. Mindkét filmet kedvelem (valaha írtam is róluk a saját blogjaimban), de a téma szempontjából egyértelműen az Alien Ripley-je áll hozzám közelebb, aki az utolsó pillanatig nem szűnt meg nő lenni (anélkül, hogy ezt túlhangsúlyozták volna), miközben csak legyőzte a földönkívülit. Oké. az Aliens érthetővé teszi, hogy miért lett belőle harcias karakter (nyilván a Hickshez fűződő romantikus szállal az volt az alkotók egyik célja, hogy ne érezzük túl férfiasnak Ripley-t amiatt, hogy igazi kommandóssá vált), meg akkoriban ez a „női akcióhős”-dolog még nem volt olyan elcsépelt, mint manapság.

Ez nyilván ízlés dolga, de engem nem különösebben érdekel, ha azt látom a filmvásznon, hogy egy nőből majdhogynem férfit csinálnak, ahogy azokért a filmekért se lobogok, melyekben férfiak köténykében állnak a tűzhely mellett, szabadidejükben pedig ételrecepteket cserélnek egymással. :)

@Zionnépe:
Sose mondtam, hogy szar film, egyszerűen csak nekem nem tetszett, és számomra nem meggyőző érv az se, hogy rajtam kívül hány ezer embernek viszont bejött. Ízlések és pofonok.

@Eugene Horse:
A csaj a Deadpoolból? Igen, lehetséges. Arról a filmről nem az maradt meg bennem, hogy női akcióhősről szól, ámbár az első része jobban tetszett, mint a második. Egyébként van olyan női akcióhősös film, ami kifejezetten tetszett. A címe most nem ugrik be (talán a Terminal???), csak arra emlékszem, hogy részben Budapesten forgatták, de biztosan nem a Vörös veréb (vagy mi volt a címe). Oké, haverokkal láttam, ilyenkor a közösségi élmény is belejátszik az értékelésbe, de határozottan tetszett a film.

Csaba Turbucz 2019.08.30. 12:02:05

@Field64: Scarlet Johansson ugyanez. Visszataszitó tud lenni a túl tolt, otromba, akciójelenetekkel.A Civil Warban egy zárt furgonban rárobbant egy kézigránát, kilökte a lökéshullám majd leporolta magát, megigazitotta a sminkjét és szaladt tovább. Röhej volt.
süti beállítások módosítása