Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Villámkritika: Belfagor a pokolból (1966)

2019. szeptember 01. - Lazók György

belfi-1.jpg

A többszörösen elismert Ettore Scola korán kezdte a pályát. Már 16 éves évesen a népszerű komikusnak, Totonak szállított poénokat, huszonévesen pedig keresett forgatókönyvíró volt. Hamarosan a rendezésbe is belevágott, első filmjét mindjárt Vittorio Gassmannal forgatta, akivel még számos alkalommal együtt dolgozott. Későbbi munkáiban, mint a Csúfak és gonoszak, egyre gyakrabban boncolgatott komolyabb témákat, de a humorát nem hagyta el. A Belfagor a pokolból a korai rendezéseinek egyike volt a főszerepben természetesen Gassmannal, aki az Ismeretlen ismerősök óta sorozatban forgatta a vígjátékokat. A nemzetközi siker érdekében a filmbe bekerült az amerikai Mickey Rooney és a francia Claudine Auger, a Tűzgolyó Bond-lánya. A produkciót felkarolta a Warner Bros. stúdió, mely Amerikában a filmet valamilyen oknál fogva fekete-fehér változatban vetítette. A tengerentúli verzióból kivágtak egy-két percet, főképp a befejezés rövidült meg, de az is csak néhány mondattal. A Belfagor a pokolból közönségsikert aratott, azonban a kritikusok nem lelkesedtek érte különösebben. A filmet nálunk már 1969-ben bemutatták a mozik, de szinkront legelőször csak két évtizeddel később, a televízióban kapott. Sajnos mind az eredeti, mind az újabb a vágott változathoz készült. A Belfagor a pokolból ma már Scola kevésbé ismert alkotásai közé tartozik pedig szellemességén és elevenségén a legkevésbé se fogott az idő.

A történet szerint az ördögök legkomiszabbját felküldik közénk, hogy robbantsa ki a háborút Róma és Firenze között. Belfagor bár tényleg égetnivaló egy alak, úgy tele van életörömmel, hogy ez már alapból szimpatikussá teszi. A bőrébe alig beleférő Vittorio Gassmanra mintha ráöntötték volna a szerepet. Az egyik pillanatban Drakula módjára delejez, a másikban rettenthetetlen kalandhősként csap szét a katonák között, hogy a következőben boldogan csináljon bohócot magából. Mickey Rooney legalább ennyire élvezi, hogy szabadjára engedheti a benne lévő kisördögöt. Scola nagy kanállal merít különböző műfajokból, valós személyeket helyez bele fantasztikus és modern elemekben egyaránt bővelkedő meséjébe, eközben pedig szatirikus éllel ironizál a középkor óta bizonyos tekintetben nem sokat fejlődött emberiségen. A nemes urakból is gyerekeket csináló, rögtönzött focimeccs vagy a nyilvános levetkőztetés, amire úgy árulják a helyjegyeket, ahogy egy moziban, találóbb már nem is lehetne. A film jól elkülöníthető epizódokra osztható, melyek közül egyesek, mint a fogadóban játszódó, önmagukban is megállják a helyüket. A trükkök a vágással meglehet elavultak, azonban ennél fülbemászóbb zenét ördög nem kívánhat magának! Claudine Auger amilyen halovány volt Bond-lánynak olyan éteri jelenség itt nem kis részt a ruhaköltemények által, amik remekül kiemelik a szépségét. Ettore Scola egyetlen poénnal többet mond el egy ember jellembéli hiányosságairól, mint más egy komplett drámával. Így válik filmjében akár egy mondattal is valaki emlékezetes karakterré, a Belfagor a pokolból pedig örök klasszikussá.

ÉRTÉKELÉS: 80%                        

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6215033168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.09.01. 09:52:06

Aki szereti a hatvanas évek filmjeit, különös tekintettel az olasz alkotásokra, annak ez a film kihagyhatatlan! Ettore Scola az olasz filmművészet egyik legsokoldalúbb alkotója volt, nemcsak vígjátékokban jeleskedett, hanem volt érzéke a dráma műfajához is (Egy különleges nap, Szerelmi szenvedély, A postakocsi stb.). Nevéhez fűződik A bál című szöveg nélküli film is, melynek szereplői lényegében eltáncolják a huszadik század történelmét. És persze ne maradjon ki személyes kedvencem, A család című filmje se.

justizmord 2019.09.03. 15:56:38

Köszönet a posztért. A film igazán szuper, anno vhs kazin kaptam kölcsön egy osztálytársamtól és vagy ezerszer megnéztem (mondjuk akkoriban minden újdonságnak számító és jó filmnek örült az ember). Csöndben azért szeretném jelezi: szerintem magyarul helyesen "BelfEgor a pokolból" a film címe.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.09.03. 16:25:07

@justizmord: Sokáig én is azt hittem, hogy Belfegor, de nem csak az imdb hanem a film eredeti magyar moziplakátja szerint is Belfagor.

justizmord 2019.09.03. 16:38:40

@Lazók György: Érdekes, a filmben következetesen Belfegort mondanak.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.09.05. 10:05:29

@Lazók György:

A filmmel foglalkozó olasz oldalak szerint Belfagor a figura neve, magyarul viszont a Belfegor az elterjedtebb írásmód. A Belfagor elsősorban az olaszokra jellemző írásmód, ami Machiavelli nyomán terjedt el, vonatkozó műve magyarul ezzel a címmel jelent meg: Belfagor, a főördög.
süti beállítások módosítása