Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

8MM (1999)

2019. október 24. - Lazók György

8mm-1.jpg

Andrew Kevin Walker amilyen hirtelen reflektorfénybe került az instant klasszikussá vált Hetedikkel közel olyan hamar ki is került a pikszisből. Forgatókönyveit túl felkavarónak találták a stúdiófőnökök, David Fincheren kívül pedig rendező se akadt, aki elég bátor lett volna, hogy megőrizze Walker sötét vízióit. Mind Az Álmosvölgy legendájához, mind a Farkasemberhez írt scriptjét átdolgozták, a Sony pedig, mely lecsapott a 8MM-re azon nyomban be is gazolt, hogy mit kezdjen vele. A pornós szubkultúra legvadabb zugaiba elkalauzoló detektívtörténet megrendezésére szóba kerültek olyan direktorok, mint William Friedkin és Paul Verhoeven, ám a lehetőséget végül a jóval szelídebb stílussal rendelkező Joel Schumacher kapta meg. Neki a Batman és Robinnal épp tele lett a hócipője a nyári popcornfilmekkel és kapóra jött Walker tőlük meglehetősen távol álló írása. Úgy volt, hogy egy alacsony költségvetésű, durva, kézikamerás mozi lesz belőle, amihez meg is nyerték maguknak a feltörőben lévő Russell Crowe-t. Minden megváltozott azonban, amikor Nicolas Cage ügynöke bejelentkezett, hogy a színészt érdekelné a főszerep.

Schumacher a stúdióra hagyta a döntést, hogy kitartanak-e Crowe és az eredeti elképzések mellett, melynek vezetője természetesen inkább a csúcson lévő Cage-re szavazott. A rendező tudta, hogy így a filmet lényegesen több pénzből csinálhatja meg, ám cserébe kompromisszumokat lesz kénytelen kötni. Nem is kellett sokat várnia rá, hogy az illetékesek Walker forgatókönyvének a finomítását javasolják. Schumacher először az írótól kérte az átdolgozást, aki erre viszont nem volt hajlandó, ezért saját kezűleg esett neki, majd bevonta a munkálatokba Nicholas Kazant, a híres rendező kevésbé híres (és tehetséges) fiát. Mivel a filmet továbbra is úgy akarták eladni, mint a Hetedik írójának alkotását, az átírást fű alatt, a nevük feltüntetése nélkül követték el. Walker pechjükre kiverte a balhét a nyilvánosság előtt és kijelentette, hogy semmi köze ahhoz, amivé a 8MM lett. Azóta se volt hajlandó megnézni. Schumacher problémái ezzel még nem értek véget. Filmjét a Sony valamint a Korhatár Bizottság ebben a formájában is túl keménynek találta és addig vagdosták vele, hogy az 1998 decemberére tervezett bemutatóból a következő év februárja lett. A kritikusok többsége nem hagyta ki a ziccert, hogy a szemére vesse, ebből bizony nem lett az új Hetedik! A piszkos anyagiak terén se tudta Schumacher megugrani a Fincher rendezése felállította lécet, habár összességében a 8MM nyereséges lett és videón tovább növelte rajongótáborát.

8mm-3.jpg

Joel Schumacher specialitása közé tartozik, miképp kell a meredek témákat eladhatóvá tenni. A szex a prüdériától zengő Egyesült Államokban önmagában zavart tud kelteni, ha pedig még hozzácsapják az erőszakot is, akkor a siralmak garantálva vannak. A 8MM története szerint egy elhunyt milliárdos széfjében egy snuff-filmet, más néven gyilokpornót találnak, melyben lemészárolnak egy fiatal lányt. Özvegye felkéri a diszkréciójáról híres magánnyomozót, Tom Welles-t (Cage), hogy derítse ki, valós vagy megrendezett a felvétel. Welles úgy kezd neki az ügynek, mintha egy eltűnt személyt keresne, ám hamarosan kénytelen elmerülni a pornóvilág mocsarában, ahol kalauza lesz a jó ideje benne ragadt Max (Joaquin Phoenix). Az, hogy léteznek-e snuff-filmek máig vitatott, ám az nem, hogy volna-e rá vevő. Az internet korába még csak fél lábbal belépő, underground szexiparról Schumacher kellően ocsmány képet fest, ám a konkrét illusztrációt amennyire csak teheti kerüli. Már az elején szembeötlővé válik ez a szemérmesség. A nyomozást elindító felvételből is alig mernek mutatni valamit, pedig az adott körülmények között ez nem csupán indokolt, de szükséges volna. A cenzúrának egy másik fontos rész is áldozatul esett. Van egy kereskedelmi tévés esetlenséggel összevágott gyilkosság a filmben, amiről lerí, hogy sokkal brutálisabbnak szánták. Érthetetlen ez az igyekvés a lelki nyugalmunk megőrzésére egy nem épp családi moziban!

Ha arra gondolunk, mitől vált a Hetedik olyan emlékezetessé, csak idő kérdése, hogy mikor jutunk el sorozatgyilkosához, John Doe-hoz. Nos, a 8MM-ben nincs még hasonló kaliberű figura se! A szexipar alját három kisebb vagy nagyobb mértékben túlkarikírozott személy képviseli. Ott van Dino Velvet, a magát művésznek képzelő rendező. Eddie Poole, a lányokat beszervező cukrosbácsi, azaz producer. Legvégül a kizárólag maszkban mutatkozó Masina becenevű gyilkos, aki a kamera előtt éli ki magát. Dino Velvet komikus elszálltságával eleve egy nehezen komolyan vehető alak, azonban a most is szórakoztató Peter Stormare úgy játssza őt, mintha megint a Coen-tesók egy abszurd filmjében szerepelne. A hármasból a pitiáner Eddie Poole van a legjobban megírva, amit James Gandolfini fordít a maga előnyére. Amikor Poole feleleveníti a lány megölését és egy röpke pillanatra elkapja a bűntudat, na ez az a jelenet, amiben Gandolfini úgy lejátssza a színről az Oscar-díjas Nicolas Cage-et, hogy öröm nézni! Cage egyébként is meglepően visszafogott. Jól játszik, de hagyja, hogy a showt mások nyúlják le. Gandolfinin kívül ezt nem mulasztja el az ifjú Joaquin Phoenix sem, akinek a film legjobb szövegei jutottak. A Capote-rajongó Max humort és lazaságot ad a kissé száraz Tom Welles mellé. Nagy kár, hogy a sorsa pont olyan hálátlan, mint amennyire nyilvánvaló is. A film legfőbb vesztese a nyavalygó feleségként elvesztegetett Catherine Keener, akinél még az eltűnt lány anyját alakító, ismeretlen Amy Morton is jobb szerepet kapott.

8mm-2.png

A 8MM-nek, ahogy nincs John Doe-ja, úgy felesleges várni tőle egy a Hetedikhez méltóan sokkoló befejezést is. Andrew Kevin Walker eredeti forgatókönyvében Tom Welles-t pokoljárása úgy kikészíti, hogy öngyilkos lesz. Schumacher filmjének a végén mosolyog. Ennél jobban, ha akarnám se tudnám jobban illusztrálni a két verzió között tátongó szakadékot. A 8MM nem akar filmtörténetet írni, beéri azzal, hogy egy percre sem unalmas detektívtörténet legyen félúton a Hardcore és a Bosszúvágy között. Ezen a szinten azt kell, hogy mondjam, rendben van! Schumachernek a Batman és Robin blamája után presztízskérdés volt, hogy korrekt munkát végezzen, és, ha valami látszik a filmen, az az, hogy egy biztos kezű iparos állt mögötte. Az atmoszféra, a képi világ igényesen ki van dolgozva, Mychael Danna zenéje pedig egyedi ízzel gazdagítja. Akad néhány vizuális megoldás, melyektől a kiváló jelzőt se lehet megtagadni. Schumacher a feszültséget is rutinosan teremti meg. A végjáték bár megadja magát a sablonoknak, akadnak momentumai, amiket sokadik alkalommal is lélegzetvisszafojtva nézek végig. Arra, hogy a maszkos gyilkos csak egy átlagos csóka a készítők annyira büszkék, hogy le se esik nekik, tipikus pedofil fejével közhelyesebb már nem is lehetne! Az, hogy egy okosnak gondolt magyarázkodást is mellékelnek hozzá, tovább ront rajta. A 8MM nagy óvatosságában lecsúszik arról, hogy bármi eredetivel vagy megdöbbentővel rukkoljon elő. Schumacher azt hazudja nekünk, hogy a pokolból van visszatérés, azonban az oda vezető úton megbízható vezetőnek bizonyul. 

ÉRTÉKELÉS: 70%       

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6915258794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.10.24. 14:34:46

Mekkora humbug ez az egész film! Miközben az alkotók azt hiszik, a pornóvilág és az emberi lélek legsötétebb bugyraiba vezetik a nézőt, valójában az egész filmből árad a mesterkéltség és a műteremszag. Egy pillanatig nem lehet komolyan venni!

Nem is értem, Nicolas Cage ezért a pocsék alakításáért miért nem kapott legalább jelölést az Arany Málnára! Az a paródiába hajló arcjáték, amit az ominózus film nézése közben produkál, legalább annyira amatőr és nevetséges, mint amilyet Olivia De Havillandtől láthattunk a Rajzás (1978) című filmben.

www.youtube.com/watch?v=BtCQgTk37L0

Vagy az, amikor a végső igazságosztás közben felhívja az áldozat anyját! Picsán kellett volna rúgni a forgatókönyvírót, aki ilyen ócska, hatásvadász jelenetet írt, és a színészt, aki a csapnivaló játékával még rá is tesz erre egy lapáttal! A vicces, hogy Cage szerint Peter Stormare volt az, aki túljátszotta a szerepét, pedig szerintem Phoenix mellett Stormare volt az egyetlen komolyan vehető színész ebben a szánalmasan rossz filmben.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.10.24. 15:00:41

@Field64: Hűha! Ha ez neked szánalmasan rossz, a (címleges) második részre valószínűleg szavakat se találnál! :)

Szerintem Cage arcjátékával nincs semmi baj. Azok a fejek, amiket az Ál/arcban vág inkább paródiába illőek. Mondjuk sokan pont ezért szeretik őt! Az, hogy Stormare túljátszotta szerepet vitán felül áll, bár maga a karakter is eleve egy ripacs.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.10.25. 11:30:40

@Lazók György:

Egyik kedvenc blogszerzőm vagy, de e film megítélésében nagyon nem egyezik a véleményünk. Ami persze nem baj, elvégre kinek a pap, kinek a pap felesége. :)

Azt kifejezetten jó ötletnek tartom, hogy a színész arcjátékából kellene megértenünk, hogy valami borzalmasat lát azon a filmen. Sajnos azonban szerintem maga az arcjáték az, ami borzalmas: lehet, hogy a figura valami szörnyűségeset lát éppen, nekem mint nézőnek viszont az a benyomásom, hogy egy paródiát látok. :)

Az kétségtelen tény, hogy nem kedvelem Cage-et, számomra nem a színészi átélés magasiskolája az, hogy milyen savanyú arcokat tud vágni, bár ebben kétségtelenül ő viszi el a pálmát Hollywoodban.

A filmről továbbra is az a véleményem, hogy úgy próbál valami nagyon döbbeneteset, nagyon mélyet mondani az emberi lélekről és a mocskos világról, hogy gondosan ügyel arra, nehogy véletlenül is bepiszkolódjék ebben a nagy igyekezetben. A befejezés, amelyben Cage drámai pofával ölelgeti a családját, csak a szokásos hollywoodi szirup („a család über alles”). De sajnos a filmből kihámozható tanulság (a gazdagok perverz, beteg állatok, akik azt hiszik, nekik mindent szabad, mert pénzük van) nemcsak közhelyes, de hazug is: elég csak beleolvasni akár a hazai bűnügyi krónikákba (vagy megnézni más amerikai sorozatgyilkosos filmeket), hogy belássuk, a „csóró” átlagemberek között is van épp elég szörnyeteg. :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.10.25. 13:19:42

@Field64: Abban nem is áll távol egymástól a véleményünk, hogy a film nem mer elég messzire elmenni. A befejezés amúgy más, mint, amit leírtál. /SPOILER/ Úgy végződik a film, hogy Cage odakint sepreget, amikor megkapja a "felmentő" levelét a meggyilkolt lány anyjától és akkor mosolyog bele drámaian a kamerába. /SPOILER VÉGE/ Ez a zárópillanat, ha nem is szirupos, de hamiskás és való igaz Cage se remekel benne. Ami a tanulságot illeti, abban szerintem tévúton jársz. A filmben a három csóró pornósra illik rá leginkább a leírás, hogy beteg állatok. A gazdag megrendelőnek nem is ismerjük meg a konkrét motivációit. Egyedül az ügyvéd mondja el a maga indoklását ("Mert megtehette!"), ami elég homályos és nem feltétlenül igaz. Amikor a hétköznapi hátterű gyilkos kitálal, ő is csak annyit képes mondani, hogy azért csinálja, mert élvezi, és kész. Azt, hogy miért van ez így azt ő se tudja. A főszereplő ezek után inkább visszamenekül a maga biztonságos világába, ami a családja. Ez nem arról szól, hogy a film megünnepelné a család eszményét, inkább burokként tekint rá, ahol az átlagembernek nem kell azokkal a felfoghatatlan szörnyűségekkel szembenéznie, amik a külvilágban vannak.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.10.25. 14:27:37

@Lazók György:

Nagyon jó film lehetett volna, ha számomra is ugyanarról szólna, amit fentebb leírtál. Lehet, persze, hogy tényleg a cinizmusom miatt nem tudok többet látni benne, mint amit már megírtam, és túlságosan befolyásol Cage iránti ellenszenvem, továbbá az is, hogy Schumachert se tartom különösebben jó rendezőnek. Ezért nem is nagyon szoktam kritikákat írni, mert túl szubjektív vagyok. :)

P. S.: Elég régen láttam utoljára, szóval lehet, hogy a zárójelenetre nem jól emlékszem, de biztosan emlékszem arra, hogy van benne a vége felé egy olyan jelenet, hogy Cage a magzatát ölelgeti látványosan és a rá jellemző eltúlzott arcjátékkal. Egyébként nem vagyok családellenes, csak kicsit álszentnek tartom, hogy az amcsi filmekben a zilált családok a történet végén rendre látványosan összeborulnak, miután a családfő (bizonyos esetekben a teljes család) hazavágott egy-két-akárhány pszichopatát, ki(k)nek helye – az amcsi filmek szerint – egyértelműen a túlvilágon van, és nem a diliházakban. :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.10.25. 15:18:33

@Field64: Egy olyan jelenet van a végén /SPOILER/, hogy mivel Cage felesége korábban kilátásba helyezte, hogy nem biztos, hogy otthon találja majd őket, amikor meglátja az elsőre üresnek tűnő bölcsőben a gyerekét elsírja magát. Ezek után azt ismételgetve, hogy "Ments meg!" odabújik a felesége öléhez az ágyban, ennyi. /SPOILER VÉGE/ A sötétben játszódó jelenetben az arcokat nem is igazán látni, a mozdulatokon van a hangsúly. Abban igazad van, hogy sok filmben úgy tér haza a főhős miután leöldösött egy halom embert, mintha misem történt volna. Itt legalább érzékeltetik, hogy lelkileg eléggé megviselték az átéltek.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.10.25. 16:18:14

@Lazók György:

Na jó, most felcsigáztam saját magamat, és majd otthon utánanézek annak a jelenetnek. :)

David Sumner 2020.06.23. 11:08:53

R.I.P. Joel Schumacher, az viszont túlzás, hogy kockázatvállaló lett volna, ahogy tegnap óta néhány angol nyelvű zsurnaliszta próbálja sugallni. Esetleg az Összeomlás, illetve két Dogmás filmje (Tigrisek földjén, A fülke) mutatták, hogy próbálna szerző lenni, legtöbbször viszont mások könyvét vitte filmre egyéniség nélkül, különböző stílusban, nem a saját hangját érvényesítve. A 8MM is ilyen volt. A régi rendszerben dolgozott, amikor még készültek mid-budget műfajfilmek, amelyek ugyan nem voltak maradandóak, de nem szorultak annyira háttérbe vagy semmisültek meg, mint ma. Egy Curtis Hanson, Andrew Davis, napjainkból Ron Howard vagy Antoine Fuqua-kaliberű arc volt, aki megkapta a melót, leszállította időben, egy mestermű vagy jobban laudált film becsúszott nekik és kalap, kabát. Andy Walker ellenben tényleg szerző volt, kár, hogy nem futhatott be Fincherhez méltó karriert.
süti beállítások módosítása