Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Szárnyas fejvadász (A végső vágás - 1982)

2019. november 02. - Lazók György

runner-title.jpg

A jelentős rendezők pályafutásában egyszer eljön a pillanat, amikor minden korábbinál nagyobb kihívás elé kerülnek, amibe aztán vagy belebuknak, vagy megalkotják életük főművét. Amit Francis Ford Coppola számára az Apokalipszis most jelentett, az volt Ridley Scottnak a Szárnyas fejvadász. Egy innovatív film, amelybe a rémálomba illő forgatási körülmények ellenére belesűrítette minden tehetségét és a mai napig mintául szolgáló alkotással gazdagította a világot. A Philip K. Dick írásán alapuló történet szerint a jövőben a mesterségesen létrehozott humanoidok, a rabszolgaként tartott replikánsok egy véres lázadást követően fejvadászok célpontjaivá válnak. A megcsömörlött Rick Deckard (Harrison Ford) elvállalja, hogy elkap néhány különösen veszélyes példányt. A szökevények vezetőjükkel (Rutger Hauer) a sűrűn lakott földi metropoliszban, Los Angelesben bujkálnak. Deckard egyenként felkutatja és kiiktatja őket, de közben egy különleges replikánsra, Rachaelre (Sean Young) bukkan, aki nincs is tisztában az eredetével.

Különös dolog megélni, hogy Ridley Scott víziója az akkor még jövőbeli 2019-ről a jelenünké vált. Első blikkre megmosolyogtató, hogy a valóság milyen távol van a Szárnyas fejvadász futurisztikus álmától az AsiaCenterré változott Los Angelesről, ám ezen hamar túl lehet lépni, mert az, amiről mesél sose a technika alakulásáról szólt, hanem mirólunk. A film nem aratott nagy sikert a maga idejében talán mert jócskán megelőzte a korát. A közönség nem tudott és nem is akart mit kezdeni vele, jól elvolt Spielberg hazavágyódó, barátságos földönkívülijével. Az már inkább meghökkentő, hogy a kritikusok se lelkesedtek iránta. A nyilvánvaló vizuális erények elismerése mellett a sztori belőlük is értetlenséget váltott ki, pedig a film a legalapvetőbb kérdéseket járja körül kezdve a halál elkerülhetetlenségéről. A történet éles fonákja, hogy a replikánsok emberibbek az embereknél. Nem holmi világuralmi terv mozgatja őket, egyszerűen tudni szeretnék mennyi idejük van hátra. 

runner-1.jpg

Az akcióhős skatulyából a kezdetektől kitörni szándékozó Harrison Fordtól merész lépés volt a főszerep elvállalása, Deckard ugyanis semmivel se jobb, sőt inkább rosszabb azoknál, akiket üldöz. Az egyiküket például, ráadásul pont egy fegyvertelen nőt, menekülés közben hátba lövi. Hiába áll a másik oldalon, a történet során egyre közelebb kerül az egyik replikánshoz, míg végül már az se kizárható, hogy ő maga is közéjük tartozik. A film sokat vitatott rejtélyét az eredeti moziváltozatban ugyan letompították, de így is az egyik legérdekesebb aspektus maradt. Persze nem az a lényeg, hogy Deckard valóban replikáns-e, hanem az, ami belőle következik. Csak egy rossz csavar szól kizárólag a meglepetésről, egy jól kidolgozott után újra kell gondolnunk az egész történetet. A Szárnyas fejvadász végső fordulata ettől olyan nagyszerű. Vele a rendszer, mely egy replikánssal öleti meg a társait csak iszonytatóbbá válik. Ugyanakkor Deckard és az emberi mivoltától megfosztott Rachael előttünk kibontakozó, távolról nem annyira fontosnak tűnő kapcsolata a replikánsok humanizálásának ideális zárótaktusa lesz. A filmben kevés az erőszak, de az elrettentően brutális. Mikor a Rutger Hauer alakította replikáns, Roy Batty a megalkotója elé járul és nem kapja meg tőle, amit szeretne, a jelenet szükségszerűen horrorba fordul. Ha van Isten, azt hiszem jobb, ha soha nem találkozik egyetlen csalódott teremtményével sem!     

runner-3.jpg

Egy jövő, amiben a saját identitásunkban se lehetünk biztosak, nem túl kellemes, de a kép, melyet Ridley Scott felrajzol, még ennél is borongósabb. Filmjéből csak úgy sugárzik a magány érzése, ami a Deckard lakásában játszódó részekben a legtapinthatóbb, de Vangelis csodálatosan érzelemgazdag zenéjében is folyamatosan visszatér. Vizuálisan a Szárnyas fejvadász kész lakoma a szemnek. A neonreklámokban úszó, mocskos és zsúfolt Los Angeles erőteljes multikulturális hatásaival maga is karakterré lép elő. A több évtizedes speciális effektusok túlzás nélkül zseniálisak, a látvány most is ugyanolyan lenyűgöző, mint a film bemutatásakor volt. Nincs képkocka, ami ne lenne bámulatos művészi alapossággal megtervezve. Ridley Scott pusztán a fényekkel és a színekkel erős hangulatot, sőt saját világot teremt a filmnek, melyben el lehet veszni. Néha már-már zavarba jöttem, hogy a szereplőket figyeljem vagy a pazar környezetet, amelyben mozognak. A Szárnyas fejvadász a külsőségtől eltekintve nem adja könnyen magát, azonban még azoknak is érdemes újra próbát tenniük vele, akik máig nem értik, hogy miért vannak mások úgy odáig érte. Azt a napot, amikor rájönnek, nem fogják egyhamar elfeledni.

runner-5.jpg

Harrison Ford alakítása nem nélkülözi a tőle megszokott sármot, mégis mérföldekre van attól, amit Han Soloként vagy Indiana Jonesként nyújtott. Bármilyen jó Ford a filmben, Rutger Hauer több értelemben felülkerekedik rajta. A színész utolérhetetlen intenzitással játssza el a válaszokat kereső replikánst. Egyszerre bölcs, kegyetlen és gyermeki. Utolsó jelenete a filmtörténet egyik legszebb pillanata. Oldalukon olyan, később ismertté vált színésznők tűnnek fel, mint Daryl Hannah és Sean Young. Anélkül, hogy kisebbíteni akarnám a hölgyek érdemeit, meg kell jegyeznem, többé egyikük se alakított ehhez hasonlóan különlegeset. A gárdát további remekül kiválogatott karakterszínészek teszik teljessé. Még azok is, akiknek nincs sok dolguk a cselekményben, jelenlétükkel nyomot hagynak maguk után. Vádolták a filmet vontatottsággal, ám egy deka felesleg nincsen benne. Ha kritizálható pontot akarnék keresni, akkor egy-egy túlságosan direkte szimbólumot rónék fel az alkotóknak. 

A Szárnyas fejvadászt rengeteg bekezdésen keresztül lehetne elemezni és dicsérni, azonban erre az alkotásra sokszorosan igaz, hogy egyetlen kép többet mond ezer szónál. Néhány éve ugye készült hozzá egy új rész, ám ehhez a filmhez folytatást csinálni kábé annyi értelme volt, mint a Sixtus-kápolna mennyezetfreskójához hozzáfesteni. Mondanivalójában Ridley Scott műve tökéletesen kerek és egész, készítésének színes története folytán viszont többféle változat is készült belőle. A rendezői vágás megszabadult a produceri nyomásra bekerült, a film noiros hangulatot erősítő, ugyanakkor lényegében felesleges és szájbarágós narrációtól, valamint a megnyugtató epilógustól. Cserébe a zárásban megtalált origami egész más jelentést kapott. Az úgynevezett végső vágásban Scott megint módosított a jeleneteken és bár nem mindenki ért egyet ezek szükségességével, az minden vitán felül áll, hogy a Szárnyas fejvadászt akármelyik verzióban látjuk, egy mestermű pereg a szemünk előtt.

ÉRTÉKELÉS: 100%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr1615279208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2019.11.02. 16:09:24

Érdekes írás volt, köszönet érte. Emlékszem, a Vörösmarty kertmoziban láttam először, és bár a cselekmény nem nagyon ragadott magával, a látványvilág lenyűgöző volt. Kedvelem Harrisont, de azt hiszem, Rutger Hauer tényleg jóval többet nyújt. A többség őt inkább Zs-kategóriás filmekből ismeri, pedig tényleg remek színész volt, aki többet tudott annál, mint amikre a leggyakrabban felkérték. Később újra láttam a filmet, és ugyan többet értettem belőle, mint először, de se magamat, se másokat nem akarom azzal szédíteni, hogy már teljesen átlátom az egészet. :)

P. S.: Ideje lenne újra megnézni a filmet, ráadásul nagyvásznon. Utánanézek, a közeljövőben milyen lehetőséget tudnék teremteni erre. :)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.11.02. 16:57:14

@Field64: Én sajnos kalózvideós kazin láttam először még gyerekfejjel, így bár a mondanivalója későbbi újranézésekkel egyre jobban átjött, de a látvány igazán csak a Blu-ray kiadással. Rutger Hauer a Hitcher óta nagy kedvencem. Egyszer belefutottam a Duna tévén egy átkozottul jó interjúba vele, sajnos nem az elejétől. Ebben felidézte, hogy mennyire fájt neki, amikor meglátta a Sólyomasszony egyik óriásplakátján, hogy Pfeiffer és Broderick mellett őt szinte lehagyták róla. A szavai alapján úgy tűnt, hogy ekkor kezdett letenni arról, hogy az A-kategóriában helyet szerezzen magának.

Jager_ 2019.11.04. 06:43:16

Azért 100%-tól kábé annyira van, mint a Dumb és Dumber című örökzöld szösszenet. :) Kísérlet maradt afféle művészfilm feelinggel.

David Sumner 2019.11.10. 15:02:33

Ridley Scott legjobb filmjei a '80-as években készültek: ez és a Fekete eső. Az utóbbi még a Shohei Imamura-drámánál is jobb (címazonosság, de ugyanúgy az atomtámadásra utalnak), az Ibuse-regényt meg el kellene olvasnom.

sircharley 2019.11.15. 23:20:30

Nagy rajongója vagyok a sci-fi műfajnak, mindenféle filmet és könyvet fogyasztok a témában.
Asimov, Clarke, Silverberg, Gibson könyvei vagy éppen Ian Watson és Dan Abnett Warhammer 40000-je vagy James A. Corey Térség sorozatát is szívesen olvasom, és hát volt szerncsém Phillip K. Dick egy pár történetéhez is, többek között ahhoz is, amiből ez a film készült(Do Androids Dream of Electric Sheep?). Hát az a könyv ritka nagy értelmetlenség, ahogy Dick többi sztorija is. Nekem ezek nagyjából egy LSD tripnek tűnnek az író részéről, semmi másnak.
Na most rátérve a filmre, ha olyan szemmel nézem, hogy milyen alapanyagból építkezett, akkor azt kell mondjam, hogy kihozták a maximumot belőle. Nekem ez a film viszont nagy csalódás volt. Gyerekkoromban láttam először (39 vagyok) és nyilván nem sokat értettem belőle, de most 1-2 éve újranéztem, gondoltam, most biztos nagyot fog ütni ez az állítólag "legendás és korszakalkotó film". Hát nem ütött.
A képi világa tényleg gyönyörű, de a zene... Szabályosan idegesített Vangelis hihetetlen oda nem illő dallamai, olyan volt nekem, mintha egy másik film zenéjét hallottam volna.
A színeszi teljesítmények Rutger Hauer kivételével(ő zseniális) egyenlő a 0-val.
Ez az egész hype, hogy Deckard android vagy sem, na ebből éppen semmi nem jött át nekem, egy percre se gondoltam, hogy az lenne, nem is értem miért magyarázzák bele.
Biztos, hogy mindenki máshogy értékeli a filmeket, hiszen ez egy nagyon szubjektív műfaj, de nekem a Szárnyas Fejvadász dicsérete és tömjénezése kb. olyan, mint amikor egy színes pacákkal és csíkokkal teli vászonra azt mondják, hogy "micsoda művészet". Hát lehet az, csak nekem nem mond semmit, ahogy ez a film is maximum egy 60 %.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.11.16. 08:45:56

@sircharley: A festészeti példánál maradva, vannak művészettörténeti alkotások, melyek nekem szinte semmit nem jelentenek, de eszembe nem jutna kétségbe vonni az értéküket. Kimerítené az abszurditás fogalmát is, ha bárki benyögné, hogy "Ó, a Mona Lisa? Hát legfeljebb 60%!". Ez persze nem jelenti azt, hogy egy klasszikusnak számító film nem kritizálható, de vannak vitán felül álló mesterművek, amiknél az az egyedüli kérdés, hogy a befogadó képes-e felnőni hozzájuk.

sircharley 2019.11.16. 12:05:52

@Lazók György: Én szeretem a Mona Lisát, mert egy szép festmény, de hogy művészettörténeti mestermű lenne? Azért, mert Da Vinci festette? Azért mert 500 éves? Miért lenne az. Előtte is, utána is készültek portrék nőkről, szerintem a Mona Lisa is csak azért híres, mert kalandos a története. Ha már Da Vinci, akkor a rajzai a "tankról, meg repülőkről" sokkal érdekesebbek.
Visszatérve a filmre, azért a 60% valóban erős volt, hiszen ez egy jó film, nagyon szép képi világgal, magával ragadó hangulattal, érdekes történettel és szereplőkkel(bár a zenéjét nem tudtam bevenni, mint már említettem). Én nem azt vonom kétségbe, hogy ez egy jó film lenne, én azt nem látom benne, hogy ez egy korszakalkotó mestermű.
Ez a film azon filmek sorát bővíti, ami kicsit nehézkesen indult a pályája során, de egyre több embernek megtetszett, terjedt a híre, elkezdtek belelátni dolgokat, lehetett róla beszélni, filozofálni stb, és az eltelt lassan 40 év alatt meg már annyira sokan és sokat belebeszéltek, hogy korszakalkotó mestermű lett belőle.:)
Annyit szeretnék csak mondani, hogy nem egyformán látjuk a dolgokat, nincsen olyan film, vagy egyéb művészeti alkotás, ami "vitán felüli" lenne, hiszen mindenkinek mást adnak, mindenki a saját tapasztalata szerint látja és fogadja be ezeket.
Nincs olyan, hogy "amiknél az az egyedüli kérdés, hogy a befogadó képes-e felnőni hozzájuk."
Ha valaki nem úgy látja ezt a filmet, mint ön, akkor biztos nem elég intelligens és érett?
Ugyan már, ez a fent olvasható kritika az Ön véleménye és kész.

sircharley 2019.11.16. 12:08:54

Amúgy maradok továbbra is lelkes olvasója, sok olyan (általában régebbi)filmről is ír, amiről nem is hallottam és sokszor kedvet kapok megnézni ezeket.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.11.16. 12:49:20

@sircharley: Eredetileg hozzátettem, de aztán magától értetődőnek gondoltam, ezért kivettem a hozzászólásból, hogy ez nem (feltétlenül) intelligencia kérdése. Ha nem is ezzel a filmmel, de gondolom veled is előfordult már, hogy teljesen átértékelődött egy alkotás mikor újranézted. Ez nem azt jelenti, hogy először ostoba voltál, csak annyit, hogy legközelebb sikerült más szemmel nézned. Egyes filmeknek később jön el az idejük, mint másoké. A Szegénylegényeket például még néhány éve is csupán egy kínszenvedésnek tartottam, aztán mikor legutóbb újranéztem én csodálkoztam a legjobban, hogyan intézhettem el ennyivel. Az elméleted, hogy a Szárnyas fejvadászba csak belemagyarázták az évek elteltével a gondolatokat elég karcsú. Való igaz, hogy a művészet szubjektív, azonban nekem az a meggyőződésem, hogy vannak alkotások a világban, amiket lényegtelen, hogy az egyén milyen szemszögből ítél meg, azok tőle függetlenül mesterművek lesznek. A film mindig ugyanaz marad, csak az változhat, aki nézi. Ezzel ismétlem, nem akarlak leértékelni, ahogy győzködni se arról, hogy márpedig a Szárnyas fejvadász zseniális és hülye, aki másképp gondolja. Távol áll tőlem egyébként is, hogy személyeskedésbe fordítsak egy jó beszélgetést.
süti beállítások módosítása