Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Elhanyagolt filmek: Költői szerelem (2002)

2020. február 13. - Lazók György

pos-1_1.jpg

Cinikusból lesz a legnagyobb romantikus. Neil LaBute életművének a jelentős részét szentelte annak, hogy feltárja milyen szörnyűek tudunk lenni egymással a párkapcsolatainkban, mégis ő lett az, aki A.S. Byatt megfilmesíthetetlennek tartott szerelmes regényét csodás érzékenységgel adaptálta a vászonra. A kihívásba előtte olyan rendezőknek tört bele a bicskájuk, mint Sydney Pollack és Gillian Armstrong. A filmhez írt forgatókönyv egy évtizedig porosodott, mire LaBute kezébe került. Az író-rendező vette a bátorságot, hogy drasztikus változtatásokat tegyen Byatt történetén. Főképp a két idősíkban játszódó regény férfi főhősét szabta át - eredetileg angol volt, míg a filmben amerikai - és humort adott a sztorihoz, hogy élőbbé tegye. Míg a szerző nem, hogy kifogásolta volna, de bátorította is az átalakításokat, a könyvet olvasó kritikusok ellenérzésüket fejezték ki. Egy limitáltan bemutatott film törékeny a támadásokkal szemben, LaBute filmjét pedig ezek még azelőtt feledésre ítélték, hogy a nagyközönség részéről egyáltalán esélyt kaphatott volna.

A nálunk DVD-n kiadott filmnél lemondtak a némileg elkoptatott eredeti cím, a Possession (Megszállottság) jelentésének megtartásától és a csöpögős alkotást sejtető Költői szerelemre keresztelték. A történet a regényt követve két szálon halad. A jelenkoriban egy Angliában élő amerikai egyetemista, Roland Michell (Aaron Eckhart) véletlenül kincset érő felfedezést tesz. Egy levélre bukkanva rájön, hogy a mintaférjként ismert XIX. századi költő, Randolph Henry Ash (Jeremy Northam) titokban szerelmes volt a szintén neves költőnek számító Christabel LaMotte-ba (Jennifer Ehle). Az utóbbi szakértőjével, a fagyos hírnévnek örvendő Maud Baileyvel (Gwyneth Paltrow) a feltételezett viszony nyomába erednek. Ahogy feltárulnak előttük a részletek, úgy ragadja magával őket is a szenvedély. Eközben kutatómunkájuknak híre megy. Mások igyekeznek előttük megszerezni a történelmi értékű leveleket, azonban Roland és Maud számára a tét ennél jóval személyesebb. A két költő tragikus irányba haladó szerelme egyre nagyobb hatással van kettejük kapcsolatának alakulására.

pos-2a.jpg

A film két összekapcsolódó, mégis külön életet élő szerelmi történettel zsonglőrködik egyszerre, ám az író-rendező LaBute könnyedén vált az idősíkok között. Elismerésre méltó, hogy milyen egyszerűen és szépen megoldotta a két szál összefonódását látványos trükkök nélkül. A Jane Austen könyveket idéző viktoriánus románcban a kor szigorú elvei ellenére a kockázatot gondolkodás nélkül vállaló szerelmeseket ismerünk meg. Ironikus módon a rendező akkori kedvenc színésze, Aaron Eckhart valamint a Gywneth Paltrow alakította modern pár, mely előtt nincsenek meg azok a gátak, amik a házas Ash-t és a szintén párkapcsolatban élő Christabelt elválasztották, jóval nehezebben talál egymásra. Az ő idejükben igaz már azt is nehéz elhinni, hogy a romantikus ideáknak van egyáltalán létjogosultságuk. A vágy természetesen megvan rájuk, ezért mikor rálelnek a két költő romlatlan érzelmekkel teli leveleire azok szavait szomjazva isszák magukba. Az egyik szerelem inspirálja a másikat, melyet a mai neurózisok jóval törékenyebbé tesznek. Egy szenvedélyes pillanatot is tönkre tud tenni akár egyetlen rosszul kimondott szó, ami azonnal kipattintja a kellemetlen tapasztalatokkal szerzett tüskéket. 

A pár közelségtől valamint a sebezhetőségtől való félelme már szinte nevetségesnek tűnik Ash és Christabel vállalásával szemben, akikre a teljes társadalmi halál vár, ha kitudódik a kapcsolatuk. Ahogy aztán az ő tökéletesnek tűnő szerelmükről is lekerül a máz, úgy bizonytalanodik el egyből a saját érzelmeiben Roland és Maud. A nyomozásuk ad egy misztikus töltetet a filmnek. Néhol már A Da Vinci kódba illően fedezik fel a rejtett utalásokat, amik elvezetik őket Ash és Christabel kapcsolatának következő állomásához. Az alkotókat dicséri, hogy megannyi szórakoztató mellékfigurával fűszerezték meg a filmet. Szellemes mondatok jutnak még az egyjelenetes színészeknek is. Labute odafigyel azokra a karakterekre is, akiknek nincs fontos szerepük a cselekmény előrehaladásában, de persze sztárjainak jut a legtöbb ragyogás. Gwyneth Paltrow és Aaron Eckhart között másképp, mégis ugyanolyan erővel vibrál a levegő, mint Jeremy Northam és Jennifer Ehle között. Míg a két párt elválasztó időt és teret a film kifejezően elmossa, a kiválóan megírt, más-más stílust követő párbeszédek élesítik a szerelmi szálak közti különbséget. Az irodalmi szépségű társalgást a jelenben hétköznapibb, viszont lazább és pimaszabb szócsaták váltják. A maga módján mindkettő hozzáad a filmhez, emellett érdekes kontrasztot is nyújtanak.

pos-3_1.jpg

Az, hogy a korábbi munkái alapján a legkevésbé sem romantikusnak megismert Neil LaBute ilyen jól tudott filmre vinni egy csapásra két szerelmi történetet önmagában megkapó. Bármennyire valószínűtlennek tűnt az alkalmassága rá, mégis pont ő kellett ahhoz, hogy a Költői szerelem ne essen bele a túlzott érzelmesség csapdájába. LaBute úgy tűnik örömmel ragadta meg a lehetőséget, hogy kivételesen más szemmel közelítsen ahhoz a témához, melyet normál esetben negatív éllel, szatirikusan szokott körüljárni. A filmmel megtalálta a módját, hogy felszínre hozza a saját és a nézője romantikus énjét. Mert hiába élünk más időket, az ezt tápláló alkotásokra nem kevésbé van szükségünk, hanem inkább jobban.

ÉRTÉKELÉS: 80%                 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr9515467356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.