Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Donnie Darko (2001)

2020. március 30. - Lazók György

dd-1.jpg

Kevés ember került olyan gyorsan piedesztálra és zakózott egyből le is róla, mint Richard Kelly. Az író-rendező mindössze 26 éves volt, amikor első komolyabb munkájával, a Donnie Darkoval letaglózta a nagyérdeműt. A majdnem idő előtt süllyesztőbe került, majd fesztiválkörútján egyre elismerőbb visszhangokat kiváltó alkotás félúton David Lynch és Stephen King között egy olyan történetet mesélt el, amiben az időutazás, a kamaszkori zavarodottság és egy óriásnyúl egyaránt fontos szerepet játszottak. Mire hazánkba eljutott a film már megelőzte a híre, ám, ahogy nőtt a népszerűsége, úgy azok száma is, akik zagyva blöffként értékelték. Mikor aztán bemutatták Kelly következő rendezését, az epikusan mellétrafált A káosz birodalmát, majd a nem kevésbé összezavarodott tekinteteket kiváltó A dobozt, sokan visszaigazolva látták kétségeiket a Donnie Darkot illetően. A film körül kialakult kultusz azért tartja magát tisztességgel, amire a gyártó egy közel húsz perccel kibővített verzió megjelentetésével továbbá egy az eredeti alkotóit jórészt mellőző, rengeteget szapult folytatással kontrázott rá. Az éppen a rendező javaslata ellenére rendezői vágásnak nevezett verziót a mai napig nem láttam, de nem is éreztem szükségét. Már csak azért se, mert a minden várakozást felülmúló magyar DVD-kiadásra rákerült vagy fél órányi kivágott jelenet.  

Jó rég volt, amikor utoljára alászálltam a film komplexitással és komplexusokkal terhes világába. A címszerepet játszó, itt még lényegében kölyök Jake Gyllenhaal rendesen kinőtte magát azóta. Nem kevésbé volt furcsa kiszúrni a komikus nagyágyúvá vált Seth Rogent a háttérben, akiről itteni alakítása nyomán ember nem mondta volna meg, hogy milyen sikerekben gazdag jövő áll előtte. De nem csak a film csodásan eklektikus - letűnt csillagokat, új reménységéket valamint Carter dokit felsorakoztató - színészgárdája változott meg, hanem az akkoriban ébredező geek-kultúra is. Megmosolygott kisebbségből trendformáló erővé léptek elő képviselői átvéve az irányítást a befogadó és a kiszolgáló oldalon egyaránt, melynek gyümölcse lett többek közt a jelenséggé duzzadt Stranger Things is. A Donnie Darko tekinthető akár a szóban forgó sorozat egyik előfutárának már csak amiatt a közös vonásból adódóan, hogy Kelly szintén az imádott '80-as évekre datálja vissza a történetét.

dd-2.jpg

Donnie ránézésre nem sokban különbözik a többi zavart és magányos tinédzsertől, de már abból, ahogy találkozunk vele, egyből világos, hogy az ő fejében még nagyobb a zűr. Az út közepén magához térve jókedvű mosollyal konstatálja, hogy fogalma sincs róla, hogyan került oda, majd visszakerekezve a kisvárosba észre se veszi, hogy máris ott dolgoznak körülötte azok az erők, melyek kijelölt rendeltetése felé terelik. Az igazat megvallva nekem is először a DVD-n megtalálható rendezői audiókommentár hívta fel rá a figyelmemet, hogy elhajt mellette például az az autó, mely a végkifejletben deus ex machinaként tér vissza. Kelly mesterien ránt az események közepébe. Nem ad semmiféle támpontot a miértekről, azonban arra maximálisan odafigyel, hogy megkedveljük azokat, akiket elkísérünk. Elég egy átkáromkodott pizzavacsora és úgy ismerjük a Darko-famíliát, mint a sajátunkat. Nem kétséges, hogy Kelly szereti a karaktereit, törődése irántuk pedig ragadós. Ez engedi meg azt a luxust az alkotóknak, hogy bizarr talányokkal bombázzák az agyunkat.

Nem is kell sokat várni az elsőre. Donnie szobájára rázuhan egy repülőgép hajtóműve, amit ő csak nyúljelmezes képzelt (?) barátjának köszönhetően él túl, aki nem mellesleg közli vele, hogy 28 nap múlva itt a világvége. Ezzel kezdetét veszi egy rejtélyes kirakósjáték, mely akármilyen hihetetlen képet ad ki, azt nem lehet elvitatni Richard Kellytől, hogy rendkívül gondosan illesztgeti a helyükre a puzzle újabb és újabb darabjait. A kauzalitás és a fatalizmus dominóláncába szorított Donnie-nak esélye, sőt a szándéka se igazán van meg rá, hogy kitérjen az elől, amire a sors szánja. Kelly lázasan dolgozik azon, hogy összeegyeztesse az eleve elrendelést a szabad akarat tényével. Elméletének nevet is ad a filmben. Ez lesz "Az időutazás filozófiája", mely szerint a végzet bizony nem feltétlenül a jóakarónk.

dd-3.jpg

Azért, hogy Donnie megtegye, amire rendeltetett és törölje katasztrófa felé haladó idősíkját, állandóan manipulálják. Minden, ami vele történik a filmben - mint az iskola látszólag oktalan elárasztása - ezt az egy célt szolgálja, ő pedig hol öntudatlanul, hol a kíváncsiságtól vezérelve halad a neki felállított érzelmi csapdának egyenesen a közepébe. Benne van a pakliban, hogy a gyógyszerkezelés alatt álló labilis srác agyszüleménye, ami vele történik, ám bármilyen elbűvölően őrült fejeket vág a címszerepet teljes odaadással hozó Jake Gyllenhaal, a film annyira az ő oldalára állít, hogy ez a lehetőség sose válik meghatározóvá. A Donnie Darko fantasztikus elemei ellenére nagyon is valóságos alapokon nyugszik. A tinédzserlét szépségét és rohadtságát kölcsönösen visszaadja. A '80-as évek amerikai kisvárosának szatirikus éllel felelevenedő mikrokozmoszában Donnie egy olyan világgal szembesül, aminek nem biztos, hogy a részévé bír válni. Az ostoba vagy épp tehetetlen tanárokkal. A megkötésekkel, a képmutatással és azzal, hogy miképp áll be a többség tapsikolva ezek mögé. Egyenes út vezet hát a lelki elszigetelődéséhez, ahol már csak egy végső lökésre van szüksége.             

A korszakban csupán annyira merülünk el, amennyire a történet szempontjából indokolt. A kiválogatott zenék is sokkal inkább a film borongós, ugyanakkor iróniával átitatott atmoszférájának a megteremtését szolgálják, nem pedig az "emlékszel milyen jó volt régen?" kényelembe ringató illúzióját táplálják. Ha már itt tartunk a soundtrack egészen kiváló lett. Popslágerek, alternatív bandák szerzeményei és klasszikus zene egyformán megtalálható benne, mégis tökéletes egységet alkotnak Michael Andrewsnak a filmhez írt hangulatgazdag témáival. Fénypont minden egyes alkalom, amikor Richard Kelly átadja a terepet a daloknak. A The Killing Moon, a Head Over Heals, az Under the Milky Way és különösen a Mad World úgy összeforrtak a filmmel, hogy nem is lehet szétválasztani őket tőle. A költségvetés szegényessége nem hagyott nyomot a képi világon. Az annál inkább, hogy a gyakorlott kezű operatőr, Steven Poster még a digitális kamerák eluralkodása előtt, valódi filmre forgatott, amivel a Donnie Darko külsőleg is szinkronba került a korral, melyben játszódik. 

dd-4.jpg

Jake Gyllenhaal az, aki uralja a filmet, azonban Kelly nem hagyja veszni ragyogó szereposztását. A Donnie Darkot producerként a videóra száműzéstől megmentő Drew Barrymore-on kívül megannyi színésznek jutott benne emlékezetes mellékkarakter. A '60-as években berobbant, majd szinte teljesen felszívódott Katharine Rosst öröm viszontlátni. Hasonlóképp Patrick Swayze-t is, aki eddigre távol került a minőségi produkcióktól. Cameoja igaz nem annyira az ő játéka miatt lesz maradandó, hanem figurájának sötét jellege okán. A Donnie szüleit alakító Holmes Osborne és Mary McDonnell szintén sokat hozzátesznek a filmhez, ám a legfőbb telitalálat, hogy Gyllenhaal nővérét tényleg a nővére játssza! Ezek után azt hiszem már mindenki kitalálta, hogy nem osztom azt a vélekedést, hogy a Donnie Darko egy blöff volna. Richard Kelly a későbbi filmjeivel való igaz, hogy nem tudta megismételni bemutatkozó alkotásának bravúrját, ám ez nem jelenti azt, hogy nem is volt meg a tehetsége. Sokkal inkább arról van szó, hogy a legjavát ebbe a munkájába sűrítette bele. És hát kegyetlenül el tud bánni azokkal az élet, akik korán nyújtják a legjobb formájukat! A Donnie Darko, ha az átlagosnál nehezebben is, de pazarul összeáll. Az újranézések csak megerősítettek abban, hogy Kelly öncélúság nélkül, tanítani való alapossággal építette fel történetét és pont úgy vezeti rajta végig nézőjét, ahogy a végzet tereli főszereplőjét. 

ÉRTÉKELÉS: 100%

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr3015569188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hera Poliatevska 2020.03.31. 13:29:11

Fate...
Up against your will,
Through the thick and thin
He will wait until
You give yourself to him...
/Mindig megszólal ez a szám a fejemben, amikor meglátom, hogy Donnie Darko/

David Sumner 2020.03.31. 14:11:56

Kellynél talán csak egyvalaki állt gyorsabban a földbe, mégpedig Troy Duffy, a kultikus Testvérbosszú (The Boondock Saints) rendezője. Bővebben itt: filmvilag.blog.hu/2019/12/13/eltuntnek_nyilvanitva_overnight

Duffyval ellentétben pedig baromira sajnálom, hogy Kelly A doboz óta próbál felállni, a szeptemberben bejelentett Rod Serling-biopic (az Alkonyzóna ötletgazdája) körül teljes a kuss és azóta, hogy láttam ezt a DVD-téka túrát a csávóval, csak még szomorúbb vagyok: www.youtube.com/watch?v=HS9jvDs0x_Y

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2020.03.31. 15:55:11

@David Sumner: A Duffy-ról szóló dokumentumfilmről hallottam, amikor kijött, viszont, hogy mire fel a Testvérbosszú körüli kultusz azt nem sikerült megfejtenem. Kelly visszatérésének én is drukkolok. A belinkelt videó alapján a filmszeretete nem múlt el azóta, hogy nem rendez.

David Sumner 2020.03.31. 16:34:32

@Lazók György: Imádom a Testvérbosszút, szerintem tényleg nagyon laza és remek szövegek akadnak benne, de kétségtelen, hogy annyira macsó, szexista, homofób és tsai., ami miatt nem tudom feltétlenül hibáztatni az ellendrukkereket, sőt.

Urfang 2020.03.31. 19:04:35

Alex Proyas is készített elsőre egy zseniális filmet, aztán csinált pár nem rosszat, majd csinált pár rosszat és végül sikerült leküzdenie magát az Arany Málnáig. Ő egy egyenletes ereszkedést mutatott be a nagyon jótól a nagyon rosszig.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2020.03.31. 19:20:25

@Urfang: Proyas szerintem nem az első, hanem a második filmjével ért el művészileg a csúcsra, de onnantól tényleg fokozatosan feladta a saját hangját. Mondjuk, ha a Dark City nem bukik meg a mozikban valószínűleg az ő karrierje is egész másként alakult volna.

David Sumner 2020.03.31. 19:37:19

@Urfang: @Lazók György: Proyas tényleges első nagyjátékfilmje ez: www.imdb.com/title/tt0098373/?ref_=nm_flmg_dr_26 Pár éve láttam, nagyon jó cucc, szürreáliába oltott karakterdráma fantáziába menekülő számkivetettekről, nagyon emlékeztet pl. a Vincent Ward-féle Navigátorra, műfajilag totál besorolhatatlan. Jobb, mint A holló: a film szerintem egy béna akciófilm, a depresszív, delíriumos, lírai eredeti képregény, sőt, tragédia a legjobb comic, amit valaha olvastam, a Dark City bukása nyilván nem tett jót az embernek, de kultfilm lett, az Ausztráliában forgatott Garázs rockról inkább jó, mint rossz véleményeket olvastam, de az Én, a robot más tészta. Maradt volna ő a sötét hangvételnél, még Will Smith is inkább őt pártolta, nem akart viccelődni, de a stúdió ráerőltetett egy csomó poénos beszólogatást, kukázták az eredeti, Asimovhoz hű forgatókönyvet, onnantól, hogy Smith lett a főszereplő, a főzsaru is csak nyomokban lehetett traumatizált, de pl. maga Proyas is megosztotta Facebookon, hogy a robotos autósüldözést próbálta annyira valóságossá tenni, amennyire csak tudta, olyan fordulásokat, akadályokat tenni bele, ami nem tűnik annyira CGI-szagúnak. Írni is akart egy könyvet a stúdiós tapasztalatairól, de a haverjai mondták neki, ha megteszi, többé nem dolgozhat Hollywoodban. Nem írta meg, viszont a stúdiórendszerben sem dolgozott többé, és kár, hogy onnantól hiába voltak még viszonylag jónak is mondható ötletei (és a Képletben van pár, nyilván nem a befejezése, hanem pl. ahogy a halálhoz, gyászhoz viszonyul), a filmek nem álltak össze. Tőle is remélem, hogy öreg fejjel csinál még egy remek független szerzői műfajfilmet, de fogadni azért nem mernék rá. Azért az Elveszett paradicsom-adaptációja érdemelt volna egy esélyt, komolyan fontolgatták az elkészítését.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2020.03.31. 21:58:05

@David Sumner: Ennek a filmjének idáig a létezéséről se tudtam, viszont a Garázs rockot láttam. Jópofa kis semmiség és slussz. Az Én, a robotnál érezni a próbálkozást, de a kompromisszumokat is erősen. A holló szerintem még mai szemmel is egy jól összerakott képregényfilm. A bénaság inkább a folytatásait jellemzi. A Dark City vitán felül Proyas főműve. A lelketlen Egyiptom istenei után nagyjából nulla esélyt látok rá, hogy ezt egyáltalán megközelíteni tudó film valaha is várható tőle. Amilyen frusztráltan nekiment a film bemutatása idején a kritikusoknak, azzal nem csak lejáratta magát, de alá is húzta vastagon a kiégettségét.

David Sumner 2020.03.31. 22:26:35

@Lazók György: Még annál is szörnyűbb, hogy azóta a szuperhősfilmeket válogatás nélkül szapulja (nem mintha az Egyiptom istenei - nem láttam, de könyörgöm, csak a vak nem veszi észre - nem egyfajta szuperhősmozi lenne, de mindegy és a jelmezek meg a látvány eléggé idézik a Milton-adaptációt is..), képtelen disztingválni a hullám jobb és rosszabb darabjai között. Pl. nemrég kijött a Paddington 2., ami 100%-os RT-értékelést kapott, erre lehülyézte azt, aki a helyezést megalkotta, miközben az Aranypolgárt emlegette. Ez így túlzás. Az Aranypolgárnak megvan a helye, a maga tökéletes értékelése, ahogy a Paddingtonnak is megvan a saját stílusán belül, arról nem is szólva, hogy kár kiakadnia, mert oké, lehet, bejön sokaknak az animációs film, de sosem lesz Aranypolgár, csak egy box office-os, esetleg kritikusi one hit wonder. Emlékezetes tőle az is, hogy szerinte ma a "movie" szó kihagyható lenne és helyettesítsük be nyugodtan a "superhero"-val. Tényleg mindenben ugyanazt a konstellációt, összeesküvést látja, mint a Dark City spirálját megszállottan néző nyomozója (épp Kelly-ék mondják az audiokommentárban, hogy a becsapódó repülőgéphajtómű ábráját épp a Dark City idevágó mintája ihlette). Ha a Warner nem enged szerzőket a filmjei közelébe = szuperhősök!, Ha Lucrecia Martel passzolta a Fekete Özvegyet = Bezzeg én meg James Cameron (!) a saját vizualitásunkat érvényesítenénk, de egyébként is: Szuperhősök! Reklámozza a saját rövidfilmjeit, de érdemi munkát nem végez. Pontosabban akart valami féregjáratos filmet csinálni, amiről elmondta: "Sosem beszélek a filmjeimről, de erről igen.", ami elég gyanús a saját kirohanása után. Egyszer-kétszer én is írtam neki Face-en, sosem írt vissza. Nem voltam kötekedő, csak tisztelettel hozzátettem pár dolgot, hogy bocs, de ha ritkán is, azért készülnek még ma is A holló-típusú R-rated filmek, nem kell úgy tennie, Mr. Proyas, hogy az összes szuperhősfilm PG-13-ra kalibrált, mert ez nem igaz.

Urfang 2020.04.01. 20:41:07

@Lazók György: A holló és a Dark City se rossz tőle de már azok is ereszkednek, az első filmje volt a legjobb a Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds egy posztapokaliptikus film amit a Mad Max 2 helyszínén forgattak, de autós üldözések nincsenek benne csak három ember egy kunyhóban az Outback közepén, ahol a végére azért egy repülőgépet csak sikerül összehozniuk, azzal egyszer magasra szállt Alex Proyas aztán már csak vitorlázott lefele.

hogi 2020.04.02. 08:35:50

jena malone is talán pár szót megérdemelne. ő azért utána is fel tudott mutatni jelentősebb dolgokat még ha talán olyan nagy karriert nem futott be mint azt előzetesen várni lehetett (és amire tehetsége predesztinálná)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2020.04.02. 11:51:03

@hogi: Gondolkodtam rajta, hogy őt is külön megemlítem, de azon kívül, ami te is írtál, vagyis, hogy többre is vihette volna, nem találtam különösebb okot rá, hogy kiemeljem.

@Urfang: Nem hangzik rosszul. Ha már ketten is így ajánljátok, lehet megérné pótolni ezt a mulasztásomat Proyastól!

David Sumner 2020.04.02. 12:00:59

@hogi: Jena Malone-t láttam élőben 2015-ben, Németországban, ahová az Angelicát kísérte. Egy tünemény.

2020.04.28. 11:01:55

Azta, Donnie Darko.
Nekem a 3 kedvenc filmem közt van (nyugodtan lehet köpködni, a Southland Talest szórakoztatónak találom [noha valóban elképzelhetetlenül zagyva], A doboz meg szerintem egy nem rossz [de messze nem is kiemelkedő] film, amolyan tizenkettő egy tucat).
Szóval a Donnie Darko tipikusan az a film, amit érdemes sokszor megnézni, annyi utalás van benne.
Többször láttam a rendezőit is, meglehetősen különbözik a mozistól, elsősorban azért, mert sokkal direktebb a mozifilmnél (bár nem sok mindent mondanak ki konkrétan a rendezőiben sem, szóval nem lett oktatófilm). Én jobbnak tartom (kicsit fel is turbózták a CGI-t, de persze nem lett Transzformersz), de például nem igazán tetszik, hogy a dalbetéteken változtatott Kelly: nem a The Killing Moonnal indul a film, vagy kimarad a Pantera Proud To Be Loudja. (És nyilván kivétel vagyok, de a Gary Jules-féle Mad Worlddel ki lehet kergetni a világból, ha a rádióban szól, a film végét azonban nem is tudom elképzelni mással.)
A magyar DVD-kiadás szerintem is borzasztóan jóra sikerült, Déri Zsolt bumlizta ki a Moképnél, aki saját maga készítette a feliratot is), audiokommentár, kimaradt jelenetek, extra cuccok, nem utolsósorban a feliratozott dalbetétek, és még a magyar szinkronra is azt mondom, tetszik (bár Frank magyar hangja/effektje nekem nem jön be).

A Testvérháborúról pedig... Nekem tipikusan olyan film, amit simán megnézek, amikor kész vagyok, mint a házi feladat. Nem kell filozofálgatni rajta, sok benne a sületlenség meg a túlzás, suttyó poénok meg balfsz karakterek, de a rendező szerintem csak egy szórakoztató filmet akart csinálni (bizonyos szempontból [fú, de rühellem ezt a jelzős szerkezetet...] a szegény ember Tarantino-filmje). A probléma azzal van, hogy csinált egy tényleg szutyok folytatást, mert hát ha már jól jött ki az elsőből, miért ne. Talán még egy harmadik is tervben van, bár már sorozatról is szó van, meg hát Reedus és Flanery sem nagyon lelkesednek.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2020.04.28. 12:41:30

@Tralfamador75: A Southland Talest kihagytam, viszont A doboz szerintem se olyan rossz, mint mondják. Rég láttam már, de úgy él bennem, hogy a hangulata ennek a filmnek is megvan és felvet pár érdekes gondolatot. A Donnie Darko "rendezői" változatától azért is idegenkedem, mert, ahogy Kelly nyilatkozataiból kivettem még ő maga is inkább a mozisat tekinti a rendezői változatnak. A magyar DVD-kiadáson érződött, hogy a szívügye volt valakinek. A töménytelen mennyiségű extrán túl az első körben még egy füzetecske is volt mellékelve hozzá részletekkel Roberta Sparrow könyvéből! A doboz DVD-kiadása sajnos messze nem volt ilyen jó, még a képarány se stimmelt, de akkor már az egész hazai DVD-piac erősen visszavett a színvonalból.

2020.04.28. 16:29:38

A Southland Talesszel az a legnagyobb gond, hogy eleve van két előzmény képregény hozzá, szóval a film simán belecsap a lecsóba, emiatt aztán szerintem nincs ember, aki követni tudná.
Pár éve elkezdtem fordítani a képregényeket, csak belefáradtam, sosem csináltam ilyet előtte, a technikai megvalósítással is hadilábon álltam. Nem tettem le róla, de most inkább nem erőltetem.
A dobozt tervezem elővenni, a Southland Taleshez azért kell némi elszántság :-D
süti beállítások módosítása