Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

Tényleg olyan jó film a Kaliforniai álom?

2017. május 12. - Lazók György

la-1.jpg

Tudom, nem szabadna feltennem ezt a kérdést több okból is. Ha valaki egy népszerű filmnek oda mer szólni, egyből megkapja, hogy csak egy feltűnési viszketegségben szenvedő cinikus alak. Ezennel leteszem a nagyesküt, hogy nincs bajom se a szerelmes filmekkel, se a musicalekkel, sőt a kettő kombinációját is előítéletektől mentesen vagyok képes élvezni! Rosszindulat nélkül, abban a reményben kiáltom a világba a kérdést, hogy nem vagyok egyedül a kétségeimmel. Mert itt van ez az ünnepelt film, a Kaliforniai álom, amiről csak és kizárólag azt hallottam, milyen varázslatos. Leülök elé, várom a beígért csodát. És várom. És várom, de nem jön. Nem azt mondom, hogy rossz, csak... egyszerűen nem látom benne a remekművet. Minden olyan ismerős, mintha láttam volna máshol, valamikor régen, csak akkor jobb volt. Rendben, nehéz ma már újat mondani, de ez nem jelenti azt, hogy próbálkozni se lehet. A nosztalgia, amire ez a film is nagyban támaszkodik Hollywood felfújt úszógumija, amivel tunya, elhízott testét óvja a mélybe süllyedéstől.

Az író-rendező Damien Chazelle se találta fel a spanyol viaszt, létező, egykor nagyon is divatos alapokra építkezve húzta fel omázsát. A musical volt a régi időben az, ami ma a képregény-film. A futószalagon gyártott tömegkoszt, mellyel a legszélesebb réteg érzékeit lehetett tartósan lekötni. Minden hétre jutott egy szélesvásznú zenés-táncos szerelem, amiben gyönyörű emberek találtak egymásra. Volt nevetés és sírás, őrült hát az egész család. Most itt van egy újra, keserédesen, mert azt a kérges lelkű kritikusok is szeretik. Meghatottan terjeszthetik utána az igét, jöhetnek a hangzatos szakmai jelölések és az aranyszínű díjak. A sztárokhoz dörgölőző Golden Globe ítészei külön örülhetnek, hogy a musical szekció mégse feleslegesen van fenntartva a kategóriák között, a Filmakadémia meg boldog, hogy megint nem kell reszkíroznia. Csak azok a fránya borítékok ne lennének olyan egyformák!

la-2a.jpg

Nem ez volna az első eset, hogy a világ megünnepli a középszerűséget, melyet Chazelle előző filmjének egyik fontos szereplője, amúgy annyira elítélt. Az a gyanúm, hogy a tálalás neki is fontosabb, mint az étek, így hát a Kaliforniai álom lenyűgöző képekkel operál. Ha felcsendül a zene, a kamera is szárnyal, de csak én vagyok, aki úgy érzi, hogy a körítés jobb, mint az előadott dalok? Kezdjük azzal, hogy se Ryan Gosling, se Emma Stone nem tudnak énekelni. Pontosabban kijönnek különböző hangok a torkukon, csak nem olyanok, amiket szívesen elhallgatok. A föld legjószívűbb általános iskolai énektanára se adná meg nekik a hármasnál jobb osztályzatot. Egy ennél érzékenyebb szakember pedig akár csúnya szavakat is használna rájuk. Oké, hogy mindketten a szívüket-lelküket beleadják, mégis, ha éneklésről van szó, bízzák inkább azokra, akik többre képesek a kornyikálásnál. Audrey Hepburn is kiheverte, hogy egy profi énekesnő szinkronizálta a My Fair Ladyben.

Szóval itt van egy musical, amiben, ha a szereplők dalra fakadnak, abban nincs sok köszönet. Szerencsére mikor Gosling és Stone azt csinálják, amihez értenek, vagyis alakítanak, az több, mint rendben van. Már a harmadik filmben szeretnek egymásba, tehát mondhatjuk, hogy ebben nagy gyakorlatuk van. Szépek és jók együtt, meg külön is. Rajtuk kívül viszont nehéz bárkit megnevezni, aki egyáltalán esélyt kapna arra, hogy kitűnjön. Hálából beugrik egy jelenetre bunkóskodni a mindig szívesen látott J.K. Simmons, hogy megköszönje a rendezőnek a Whiplashért kapott Oscar-díját mielőtt Chazelle elhessenti a pitába. Micsoda pazarlás! A többiek legfeljebb háttérénekesek lehetnek Gosling és Stone szerelmi duettjében, ami megint olyasvalami a filmben, ami nem, vagy csak alig-alig tudott megfogni.

la-3.jpg

Már szinte sajnálom, hogy láttam Gosling másik romantikus drámáját, a Blue Valentine-t, mert folyamatosan az ugrott be, hogy az a film mennyivel fájdalmasabban és igazabban mutatta be egy szerelem kezdetét és végét. Az nem segített, hogy Chazelle hozzálopta a Rekviem egy álomért évszak-szimbolikáját, inkább azt az elméletemet erősítette, hogy a palinak nincs egy árva eredeti gondolata se. A végére legalább bele tudott vinni a történetbe egy olyan mondanivalót, ami úgy tűnt, hogy őszinte. Tényleg belőle jön, ez azonban még mindig kevés ahhoz, hogy úgy érezzem, ez a film akkora durranás, mint amekkorának kikiáltották. Vannak pillanatai, az kétségtelen. Chazelle a hatásteremtéshez ért igazán, de még ezt is beárnyékolja, hogy a hitelességet hajlandó feláldozni a dráma fokozásának kedvéért. Lehetséges, hogy csak az ő látásmódja áll baromi messzire az enyémtől, mert bár el kell ismernem a technikai tudását, a nyilvánvalóan meglévő tehetséget, mégse képes megérinteni, amit mond és az, ahogy mondja. A Kaliforniai álom rengeteg embernek jelentett valamit, és eszem ágában sincs meggyőzni őket, hogy tévedésben élnek, ahogy nekem se kötelező szeretnem. Elvégre ahány ember, annyiféle álom.    

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6612500077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2017.05.12. 11:49:07

Teljesen egyetértek. Abszolút középszer, amely során egyetlen pillanatra sem éreztem azt a "varázst" amiről annyit hallottam előtte. Profi, de semmi extra. Teljesen hidegen hagyott.
Az a helyzet, hogy Hollywood annyira kiüresedett mára, hogy amikor végre látnak egy olyan filmet, ami egyetlen elemében sem ciki, azt elkezdik éltetni, mint korszakos remekművet, mert ugye minden relatív.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.05.12. 13:05:18

@Time Goes By: Hoppá! Erre nem számítottam tőled, már csak azért se, mivel a film tele van Casablanca utalásokkal.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2017.05.12. 13:15:02

Az olyan filmekből is Dunát lehet rekeszteni, amelyek Casablanca utalásokat tartalmaznak. :) A régi filmekre utalás is alapvetően az átlagos, minden extrát nélkülöző filmek jellemzője. (Kivéve talán néhány Tarantino filmet)

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2017.05.12. 13:18:19

Ja, még annyit, hogy tipikusan az a film, amit a főszereplők neveivel akartak eladni, merthogy az ének és táncostudásukkal nem lehet, az biztos. Bár legalább ebben sikeres volt a film :)

Jerryco 2017.05.12. 13:30:31

A film zenéiből kettő is ismerős volt kicsit máshonnan. Az egyik főtéma amelyik nekem felidézte az "Összeesküvés-elmélet" főcímzenéjét, a másik pedig ugyanezt tette a "Család kicsi kincse" egyik Michael Danna és DeVotchka szerzeménnyel.
Ettől függetlenül a film zenéjét kellemesnek tartom, de az elájulást tőle magam sem értem.

Fortress 2017.05.13. 13:31:54

Pártatlanul nézve a film alaptörténete szimpla és középszerű. Spoiler nélkül: két huszonéves hétköznapi harca vágyaik eléréséért, amibe a szerelem kontra karrier ősi kérdése hoz némi bonyodalmat. Uncsi és mondjuk ki: elcsépelt. De persze meg lehet csinálni 640. alkalommal is, mert ezúttal musical a műfaj, ami ad az egészhez némi plusz romantikát. A zenék valóban nem rosszak és érdekes rendezői fogás, hogy a film gyakorlatilag ugyanannak a dallamnak a visszatérő nosztalgiája, mintegy keretbe téve a sztorit. (tényleg csodálatos dallam, ...de erre Oscart adni...)

filmtress.blog.hu/2017/01/28/oscar-eselyes_dogunalom_la_la_land_kaliforniai_alom

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.06.16. 03:03:19

milyen kis mentegetőzőre sikeredett ez a kritika, pedig én is így vagyok vele, annyit hallottam róla, hogy mennyire jó, meg mennyi díjat kapott, hogy alig vártam, hogy megnézhessem, aztán amikor végre lett egy kis szabadidőm, vettem rá egy jegyet, ültem és vártam, hogy mikor lesz jó... és nem lett az... soha

egyébként lehet sokan szeretik, de sokan utálják is, szal abszolút nem vagy egyedül a véleményeddel, én inkább ilyen halál közepes, feledhető baromságnak tartom, tényleg vannak jó pillanatai, de kb. ennyi, a rendezőt meg azért végképp nem tartom egy olyan zsenigyereknek, aminek ki lett kiáltva,

mondjuk azt sose értettem miért kell ekézni, hogy a színész nem tud énekelni, még mindig jobb ha játszani tudó színészek énekelnek, mintha énekelni tudó énekesek, szarul alakítanak

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.16. 09:02:40

@scal: Ezt nem kritikának szántam, inkább amolyan jegyzetnek. Az meg szerintem igenis elég gáz, ha énekelni nem tudó színészeket szerződtetnek egy musicalre. Ez egyformán rontja a zenei és a drámai élményt. Meglehet, az lett volna a legjobb, ha olyan színészeket keresnek, akik játszani és énekelni is tudnak.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.06.16. 22:14:31

@Lazók György: van egyáltalán ilyen?

a Fleet street démoni borbélyára is ezt mondták, Deppnek nincs hangja, Rickmannak nincs hangja, Carternak nincs hangja

kinek van?

mellesleg Stone-nak szerintem van

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.16. 22:45:56

@scal: Van, itt láthatod. :)
Nem állítom, hogy Deppnek vagy Carternek az operában lenne a helyük, de nekem egyikük hangjával se volt bajom. Lehet, hogy mert a hangjuk alapból elég karakteres.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.06.17. 06:14:32

@Lazók György: de látod neked meg az ő hangjuk tetszett, mások meg ütötték őket, Stone hangja meg az egyik legbúgóbb, legszexibb, instant boner az a csaj ahogy megszólal :D és ne lenne karakteres?

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.17. 08:01:38

@scal: Őszintén szólva én sose voltam elájulva Emma Stonetól. Egy filmben tetszett, a Káprázatos holdvilágban.
süti beállítások módosítása