A '90-es évek közepén nehézkesen indult be a lakossági filmforgalmazás hazánkban. A kölcsönzők uralta, sokáig gond nélkül másolható videókazetták korában eleinte kevesen láttak fantáziát abban, hogy megvásárolhatóvá tegyék a filmeket, de a plázák ugrásszerű elterjedése és a házimozi rendszerek divatossá válása segített előmozdítani a változást. Az évtized végén betört új formátum, a lényegesen jobb audiovizuális élményt és interaktív lehetőségeket kínáló DVD az árak zuhanásával egyre nagyobb teret hódított. Új forgalmazók alapultak miközben a régiek is igyekeztek felzárkózni a megnövekedett igényekhez. Az újságosokat elárasztották a DVD-mellékletes magazinok, idővel már a túlkínálat lett a gond. A torrent oldalak jelentette csábító alternatíva, a rosszul felmért piac és a vásárlói oldal nem megfelelő kiszolgálása szintén hozzájárult ahhoz, hogy a növekvő buborék kipukkadjon. Megannyi cég húzta le az elmúlt években a rolót, a hazai DVD-forgalmazás pedig egy olyan kabarévá vált, melyen nem csak, hogy senki nem nevet, az előadásait se nagyon látogatják. Bár mostanra az utolsó sor szélére húzódtam, de tanúja voltam az egész kínos és elszomorító műsornak. Elhibázott DVD-kiadásból annyi volt, hogy csupán a felsorolásuk kitöltené a posztot. A hozzájuk kapcsolódó olykor banális problémák mindössze kiindulópontot jelentettek. Felelevenítésük látlelet a piacot egykor vezető vagy abból egy darabot maguknak kiharapni igyekvők hozzáállásáról, mely nem kímélte még a Bud Spencer és Terence Hill páros filmjeit se.
Különhelyezést érdemelt ki Nolan sci-fijének első kiadása, melynek ügyében a legfőbb ludas valójában a gyártó stúdió volt. A kontextus érdekében fontos kitérni rá, hogy mikor a nagyfelbontású Blu-ray kiadványok megkezdték a térnyerésüket ezzel párhuzamosan a DVD-változatok furcsa minőségromláson estek át. Azt, hogy szimpla elhanyagolás állt emögött vagy így próbálták a nagy stúdiók az új, drágább technika megvételére sarkalni a vásárlókat, meghagyom az olvasó fantáziájára. A gyanúper a Warner filmjei láttán tűnik a legmegalapozottabbnak, melyeknél sorozatban fordult elő, hogy a kép olyan pocsék volt, hogy az már nem csak a vájtszeműeknek, de a hétköznapi vásárlóknak is szemet szúrt. Kockásodásnak, a kontúrok vibrálásnak vagy intenzívebb mozgás közben a kép majd teljes szétesésének lehettek tanúi. Ennek mindaddig nem volt idehaza különösebb visszhangja míg a nyár egyik legkedveltebb filmjével, az Eredettel játszották el. A magyar forgalmazó, az addig tétlenséget mutató Pro Video is kénytelen volt lépni az ügyben és külön megkeresés esetén postai úton díjmentesen cserélték a lemezeket egy olyan példányra, ami néhány fokkal tűrhetőbb képpel rendelkezett. Az, hogy egyáltalán csináltak valamit a mostani, haldokló teljesítményükhöz képest nagy eredmény, mégis a túl kevés túl későn klasszikus esete.
10. A remény rabjai (Ariel International)
A hazai DVD-piac ezredfordulós fellendülését több kisebb forgalmazó megpróbálta a maga hasznára fordítani. Ezek egyike volt az Ariel International, mely jó érzékkel tette rá a mancsát néhány közkedvelt, független státuszú film jogára. Ha megelégedtek volna ennyivel most nem lennének említve, azonban a forgalmazó szükségét érezte, hogy a hatezer forint körüli, borsos árcédulát 5.1-es magyar hanggal próbálja indokolttá tenni. Mivel nagyon helyesen ragaszkodtak az eredeti szinkronokhoz azzal szembesültek, hogy egy mono vagy jobb esetben egy sztereó hangsávból kell 5.1-et varázsolniuk. Egy gyakorlott szakembernek is fel kellett volna kötnie az alsóneműt, hogy a keverés tisztességes legyen, de azok, akikre bízták a munkát vérbeli kontárok voltak. Ez már a Hóbortos hétvége olykor duplán szóló, visszhangossá tett szinkronjából kiderült. A mélypontot a saját borítójuk állítása szerint is minden idők legjobb filmjei közé tartozó A remény rabjaival érték el. Ennek a keverése olyan minősíthetetlenül amatőr lett, amit már a legnagyobb jóindulattal se lehetett elnézni. A háttérhangokat például sikerült néhány jelenetben úgy túlkeverni, hogy nem lehetett érteni mit beszélnek a szereplők. A hírhedté vált forgalmazó nem sokáig folytatta aktív tevékenységét. Az 5.1-et egy vörös pacával a borítóján büszkén hirdető kiadványainak a java a turkálós kosarak alján végezte. Még jó, hogy a Budapest Filmnek köszönhetően A remény rabjainak időközben lett egy olyan kiadása, melynek a szinkronját nem barmolták szét.
9. Farkasokkal táncoló (Ablo; InterCom)
Az, hogy egy filmnél a szinkront választva is akadnak részek, melyek feliratozást igényelnek meglepően sokáig érte a felelősöket váratlanul. Négy esküvő és egy temetés, A gömb, Az elnök különgépe, Szellemkutya (Corner-kiadás). Hosszan lehetne még sorolni a példákat, amikor lehagyták a kiegészítő feliratot. Odáig fajult a helyzet, hogy egy időben kész zsákbamacskát jelentett a megléte. A szerencsétlen filmgyűjtők legfeljebb azzal vigasztalhatták magukat, hogy többnyire pár perc veszett így kárba, ám mikor az Ablo gyártásában megjelent Kevin Costner eposza, melynek jelentős részében a diskurzus indián nyelven folyik, úgy pofára lettek ejtve, mint még soha! A rákerült mozis szinkron annyit ért, mintha nem is lett volna, hacsak az ember nem vállalta azt be, hogy a teljes felirat kapcsolgatásával játszadozik három órán át. No de sebaj, kétszer csak nem lépnek bele ugyanabba a szarba?! Ó dehogynem! Az InterCom utóbb képes volt megint hibásan kiadni a filmet. Ekkor már akadt, aki szerette volna, ha megmagyarázzák, ezt mégis hogyan sikerült összehozni. A válasz az volt, hogy sajna nem elégíthetnek ki minden vásárlói igényt. Vagyis, ha többet vársz a pénzedért, mint, hogy a lemezen rajta legyen a film akkor így jártál! Ha az volt a cél, hogy saját vásárlórétegüket a torrent felé lökjék, akkor gratulálhatok a teljes sikerhez! Egy forgalmazóváltás és sok év kellett ahhoz, hogy a Farkasokkal táncoló egy olyan DVD-kiadást kapjon, melyet a szinkront választók is hiánytalanul élvezhetnek. A rendezői változattal ellenben továbbra is adósak maradtak, arra pedig tengernyien ráeszméltek ezalatt, hogy hiába várnak arra, hogy a hazai forgalmazók összeszedjék magukat.
8. Száll a kakukk fészkére (Fórum Home Entertainment; Pro Video)
Jack Nicholson Oscart érő alakítása annyi DVD-kiadást megélt kis hazánkban, ami önmagában elismerés. A formátum hajnalán kiadott első változatra került kópiánál nem vesztegették az időt felújításra. Szinkronról ekkor a Warner-filmek esetében még álmodni se lehetett. Ennek orvoslására indította el a stúdió hazai képviselete az úgynevezett Kerülj szinkronba!-sorozatot, mely leginkább a szürke, elferdített borítódizájn miatt maradt emlékezetes. A Warner Home Video kivonulása után a sorozatot az utódcég, a Fórum változatlan szellemben folytatta. A kiadványok többsége végletekig fapados volt. Ha tartalmazott is extrát az eredeti kiadás, attól rendszerint megszabadultak. Mikor a Száll a kakukk fészkére került sorra már senki nem lepődött meg azon, hogy a közben megjelent két lemezes, felújított képű változat összes bónuszától elbúcsúzhat. Azon se, hogy az angol hang 5.1-ből surrounddá butult. Az már inkább meghökkentő volt, hogy az első változat elaggott képe köszönt vissza a tévéről. Már akinek, ugyanis az első szállítmányba egy malőr folytán a csak feliratot tartalmazó extra változat lemezeit rakták bele. A Ne kerülj szinkronba! csúfnévvel illetett kiadvány egyedüli haszna az volt, hogy mindenki láthatta a szinkronért cserébe miről mond le, ám a történet még tartogat egy slusszpoént azon kívül is, hogy a rossz példányokat nem vonták vissza. A hazai viszonyokhoz méltó zárásként a film 35 éves jubileumára a Fórumot váltó Pro Video kiadott szinkronnal egy vadi új extra változatot. Aki hajlandó volt megint megvenni a filmet, azt a tokot szétnyitva meglepiként a Kerülj szinkronba! verzió lemeze fogadta. Azért jó tudni, hogy csak előkerültek az elkeveredett példányok.
7. Köszönjük, hogy rágyújtott! (Budapest Film)
A DVD egyik nagy előnye volt, hogy végre teljes, szélesvásznú mivoltukban lehetett élvezni a filmalkotásokat, az ellen mégis csak a gyűjtők egy rétege emelte fel a szavát mikor a kisebb forgalmazók gyakorlatként kezdték alkalmazni, hogy nem az eredeti képaránnyal adják ki a filmjeiket. Sokan még pártolták is az open matte eljárást, mert hát nem azért vettek jó pénzért egy böszme nagy tévét, hogy fekete sávokat bámuljanak! Azt pedig nem ártott volna figyelembe venni, hogy így a kép gyakorta nem kinyílik, hanem egy jelentős része levágódik. Az elvesző képi információ és a gondosan megtervezett vizuális kompozíció tönkretétele nem izgatta azokat, akik 990 forintnál egyébként se voltak hajlandóak többet áldozni egy filmre. Még a ténylegesen hibás képpel kiadott filmek, mint A suttogó és A bennfentes se kerültek soha javításra, mert alig volt, aki panaszkodott miattuk. A Köszönjük, hogy rágyújtott, Jason Reitman frenetikus szatírája is áldozatává vált a hazai forgalmazó, esetünkben a Budapest Film igénytelenségének, hiába jelent meg a rangosnak szánt Kultúrsokk-sorozatban. Ezúttal annyira nem figyeltek oda, hogy azt se vették észre, hogy a képarány minden logikát nélkülözve, összevissza váltakozik. Kritikámra reagálva a DVD-kiadás felelőse közölte velem, hogy ez a jó képarány és mindenhol így jelent meg. Mikor mindkét állítás valótlanságát alátámasztottam (az elsőnél ironikus módon pont a DVD egyetlen extrája, a csonkítatlan képaránnyal felrakott előzetes igazolt engem) akkor azzal jött, hogy nekik a jogtulaj ezt az anyagot biztosította, és különben is minek vettem meg egyáltalán a filmet?! Nesze nekem. És a Budapest Film még a jobb forgalmazók közé tartozott. Amíg volt.
6. Könyörtelenek (Mokép)
A hazai filmforgalmazás egy szomorú históriája a Moképé, mely 1987-ben elvesztette monopóliumát és többé ki se lépett újonnan megalakult riválisai árnyékából. A cég 2010-ben Mokép-Pannónia néven újraszerveződve, elképesztő megjelenési tervezettel vágott neki annak, hogy ismét meghatározó szereplőjévé váljon a piacnak. Megannyi a mozis lefutás után elkallódott alkotást karoltak fel, kultikus akciófilmet és művészi igényű drámát egyaránt. Az embernek határozottan az volt az érzése, hogy egy igazi filmrajongó válogatja össze, hogy mit adjanak ki, és így is volt: a Vox magazin DVD-rovatában Feri, a mozigépészként megismert Schwetz Ferenc erősítette a csapatukat. A maguk diktálta iramot eleve nehezen tartották és az újjászületett Moképnak mindjárt az egyik első friss megjelenésével sikerült bakot lőnie. A Mikael Hafströmnek hollywoodi belépőjeggyel szolgáló, nagyszerű Könyörtelenek DVD-kiadását állításuk szerint az authoringot kivitelező stúdió szúrta el, méghozzá igen látványosan. Egy fejezetlépési gikszer folytán a filmből 6 perc hiányzott. A forgalmazó miután jelezve lett nekik a probléma egy példamutató, de költséges lépésre szánta el magát: visszavonta a boltokba került hibás készletet és újragyártatta a DVD-ket. Ez így akár egy pozitív végkicsengésű történet is lehetne, azonban a cég új kezdetét mégis rossz ómennel árnyékolta be. Hamarosan be is ütött a ménkő. Feri, a mozigépész 2010. októberében egy visszájára sült vírusvideó miatt, amiben a magyar filmek támogatási rendszerén ironizált, támadások kereszttüzében találta magát, a Mokép pedig menesztette. Hiánya azon nyomban kiütközött. Az eleve túl nagy ambíciókat magára vállaló forgalmazó 2011-ben a töredékét adta ki a beígért filmeknek. Lassan, de annál biztosabban széthullott. Feri, a mozigépész túlélte őket, ám sajnos nem sokkal. 2015-ben hosszas betegség után hunyt el.
5. Halálos fegyver 4 (Fórum Home Entertainment)
A DVD-ket ugyan nem az örökkévalóságnak szánták, azonban arra senki nem gondolt, hogy alig pár év után már tömegével fognak lejátszási gondokba ütközni a megvásárolt lemezekkel. Jómagam elsőként a Halálos fegyver 4 szinkronos változatával jártam így, mely egy újbóli behelyezéskor lefagyott a menüben. Nem tudván mi okozza a gondot ismét megvettem a filmet, ami aztán újabb és újabb kiadványoknál jelentkezett. Ahogy felvilágosítottak róla, a probléma hátterében a ragacsosodásnak hívott jelenség állt. Ezt főképp azok a gyengébb minőségű, műanyag tokok válthatják ki, melyeket egyes forgalmazók feltehetően a spórolásból fakadóan részesítettek előnyben. A Fórum által kiadott filmeknél tucatjával fordult elő a ragacsosodás. A Halálos fegyver 4 szinkronos DVD-je tudomásom szerint többeknek is idővel fejfájást okozott, ám, ha nem is pont ennél a filmnél, de másokat is utolért ez a gond. A vásárlói panaszok alapján annyi cím gyarapította az egyre csak bővülő listát, melynek felsorolására meg se próbálok vállalkozni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem egyedül a Fórum termékei voltak érintettek, a Fantasy Film és a Budapest Film kiadványai közt ugyanígy előfordult ez a kellemetlenség. Mint kiderült, van rá egy viszonylag egyszerű megoldás: időben észrevéve egy alkoholos kendővel eltüntethető a ragacs és a lemez újra lejátszhatóvá válik. Ezzel foglalatoskodni miután a film akadozni kezd lejátszás közben nem az a mulatság, amit bárkinek kívánok. Nincs is annál felemelőbb, mint azzal szembesülni a legváratlanabb pillanatokban, hogy a DVD-gyűjteményed szó szerint elrohad. Az már a sors külön fintora, hogy a cikken való dolgozás idején újabb strigulát húzhattam, csakhogy ezúttal egy Blu-ray mellé kellett. Ennyit arról, hogy a kékek különbek.
4. A hét szamuráj (Mirax)
A lakossági filmforgalmazás az elmúlt tíz évben eljutott oda, hogy már annak örülni kellett, ha egyáltalán megjelent DVD-n egy olyan klasszikus, mint Akira Kurosawa alkotása. Az, hogy milyen minőségben egyre mellékesebbé vált mind a vásárlói, mind az előállítói oldalon. A '90-es években megalapított Mirax kiadványait sose fenyegette az a veszély, hogy roskadoznak az extráktól. A minimális elvárásokat is gyakran csak alulról súroló termékek voltak, melyeknél már az kisebb csodának számított, ha stimmelt, ami a borítóra van írva. A csonka képarányt vagy az egyes lejátszókat megbolondító feliratozást egyaránt lenyelték a vevőik. Egyébként is azt a nem túl igényes réteget célozták meg, mely közértben vesz filmet a Koala kóla mellé. A cég előszeretettel adta ki becsődölt riválisok filmjeit, ám előfordult, hogy olyanok kerültek fel a kínálatukba, melyeknek volt aktív forgalmazójuk. Fizettek-e egyáltalán jogdíjat értük? Hát nem tudom. Az biztos, hogy 2013-ban az Index beszámolója szerint érintettek voltak egy 500 millió forint értékű DVD-csalás miatt indított nyomozásban. Egy partnerük raktárkészletét hozták el, ami állításuk szerint az övék volt. A helyiség bérlője másképp látta, feljelentést tett, nem sokkal a nyomozás megkezdése után pedig valaki molotov koktélt dobott a felesége fodrászüzletére. Érdekes. No de vissza A hét szamurájra! A filmet a Mirax hiányos szinkronnal és hibás képpel adta ki. A felhasznált transzfer NTSC-re volt kódolva, ami folyamatos akadozást okozott. Úgy hírlik, hogy A hét szamurájt a Kultúrbarlang tervezte előttük forgalomba hozni, méghozzá minden földi jóval ellátva és természetesen rendes képpel, ám mikor a jogtulaj értesült a Mirax-kiadásról, aminek a létéről addig nem is tudott, beszüntette a tárgyalást a Kultúrbarlanggal. A jó öreg Mirax azóta felszámolás alatt van, a honlapjuk nem elérhető, viszont kétes értékű kiadványaikat a boltok továbbra is árusítják.
3. Az elefántember (B-Roll)
Az elkövető újfent egy jobb létre szenderült forgalmazó, mely változó minőségben adott ki egy sor filmklasszikust és kultikus kedvencet. A B-Roll ejtett pár bakit, mint amilyen a javításra szorult Ászok ásza DVD, ám nem volt túl rossz a hírük egészen addig, amíg egy jelentős filmcsomag került a birtokukba. Ez ugyanis jóval több hozzáértést kívánt, mint, amivel rendelkeztek. A csomag részét képezte a Rambo első három része, a Delicatessen és egy csomó egyéb film, melyet korábban az InterCom a Legendák Klubja-sorozatban jelentetett meg. A budget kategóriára szakosodott B-Roll elődjével ellentétben nem bíbelődött magyar feliratos extrákkal, de a túlvállalt feladat így is durva hibák elkövetéséhez vezetett. Tevékenységük állatorvosi lovává vált David Lynch többre érdemes filmjének DVD-kiadása. Kezdjük azzal, hogy első blikkre a borító gerincéről lehagyták a film címét. Ennél nagyobb gond volt, hogy egyes lejátszókon nem lehetett kikapcsolni a feliratot, amit egyébiránt rosszul időzítettek. A magyar hangot választva se jártunk jobban. A DVD-re az eredeti szinkron került, amin viszont gyaníthatóan nem végeztek semmiféle felújítást, mivel annyira rémesen szólt, hogy az fülsértő volt. Ha ennyi nem lett volna elég, hát a képen egy több kiadványukat szintén sújtó technikai gikszer folytán fehér pöttyök ugráltak. Az elefántember B-Roll kiadása hiába merítette ki a szigorúan elkerülendő gagyit, mivel olcsón adták, retorzió nélkül megúszták. Sokadjára kellett elkövetniük ugyanezeket a baklövéseket míg végre kinyílt az emberek szeme. Produktumaikat méltó utódjuk, a Mirax vette a gondjaiba.
2. "A Bud Spencer - Terence Hill életmű" (Klub Publishing és társai)
Kevesen vetekedhetnek mifelénk azzal a népszerűséggel, amit Bud Spencer és Terence Hill párosa vívott ki magának. Annál megdöbbentőbb, hogy milyen mostohán bántak munkásságukkal azok a kiadók, amik pénzt facsartak ki gazdag életművükből. Független státuszú filmek révén szabad prédát jelentettek az összes kisstílű forgalmazónak, hogy minimális befektetéssel maximális profitra tehessenek szert. Az egyedüli, amire többnyire odafigyeltek, hogy az eredeti szinkron kerüljön a lemezre, mást le se tojtak. VHS-szintű, csonka kép? Jó lesz a parasztnak! Vágott verzió? Jó lesz a parasztnak! Az egyedüli mentség, amit fel lehet hozni, hogy a DVD-verziók java akkor jött ki, mikor még fiatal és bohó volt a formátum. Nem fogható erre viszont, hogy szinte bárki vette meg az elmúlt évtizedekben a jogokat az lényegében ugyanazokat az enyhén szólva elavult kiadásokat küldte megint a boltokba, melyek jelentős része a szélesvásznú tévét nem ismerte fel. Maguknak a rajongóknak kellett lépniük, ha jól végzett munkát akartak. Egy klubjuk saját pénzből finanszírozta a Piedone, a zsaru Bujtoros szinkronjának a restaurálását, amit az FF Film olyan szörnyű állapotban rakott rá a hivatalos kiadásra, hogy az felért egy sértéssel. Már a kereskedelmi csatornák, melyeknek nem szűnő bevételi forrást jelentenek, is jobb minőségben adják le a tévében a filmjeiket, mint, amivel DVD-n ki lettek adva! Csupán egy kísérlet volt a korrigálásra. A Wiamfilm limitáltan kiadott Az ördög jobb és bal keze 1-2 díszdoboza, viszont abban is csalódni kellett. Az első rész hiányos volt, a másodiknál meg arra jött panasz, hogy néhol el van csúszva a hang. Németországban, ahol a párosnak szintén nagy a kultusza, Blu-rayen jelennek meg jó ideje a filmjeik, míg mi egy jobb DVD-kiadásra is hiába várunk.
1. Hellraiser (Vertex Plain Kft.)
A magyar DVD-forgalmazás tragikomédiájának legsziporkázóbb balhéja Clive Barker horrorja körül alakult ki. Az abszurd fordulatokat sem nélkülöző adok-kapok egy netes DVD-áruház, az Xpress.hu azóta archivált felületén zajlott le, amit a poszt írásakor még bárki az elejétől a végéig megtekinthet. Higgyétek el, érdemes! Azoknak, akiknek nincs kedvük egy regimentnyi hozzászólást végigböngészni összegzem a drámát. 2003. októberében felkerült az oldalra az akkor már három éve csúszó kiadvány adatlapja. A kialakult társalgáshoz csatlakozott a forgalmazó is Vertex - Hungary nicknéven és nyíltan közzétette azt a belsős infót, hogy nem tudtak megegyezni a Tescóval, mert szinte ingyen kellett volna nekik a portékájuk. Oké... a beszélgetés folytatódott tovább, ám nem sokkal később Vertex - Hungary azzal vádolta az Xpresst, hogy rejtegeti a filmet az oldalon és nem felel a megkereséseire. Hiába cáfolta állításait az Xpress, sőt a kommentelők is megmondták, hogy látják a filmet a közelgő megjelenések között, ez se nyugtatta meg a Vertexet. Felpaprikázott hozzászólásaiban arról panaszkodott, hogy az igazi magyar cégek milyen nehéz helyzetben vannak, idővel pedig sértődöttségében nekiment a leendő vásárlóknak is. Ezt volt az a pont, ahol egyesek már azt kétségbe vonták, hogy a paranoia jeleit mutató emberke valóban a Vertexnél dolgozik. Eljött a megjelenés napja és eddigre talán már sejthető, hogy a kiadvány minden várakozást alulmúlt. A kép remegett, a szinkron visszhangzott. Némely vásárló így is védte a kiadást, míg mások szidták, mint a bokrot. Vertex - Hungary ekkor jó alkalmat látott arra, hogy bejelentse nemsokára megjelenik a film második része, méghozzá egy olyan lemezen, amit az angolok is megirigyelhetnek. A csavar, hogy sehol nem lesz kapható. Akit érdekel, írjon nekik vagy telefonáljon! Sajnos ez a kiadvány se hozta el a Vertexnek a megváltást. A legendásan szarnak bélyegzett Hellraiser DVD-k emlékét a szintén rövid életű Navigátor Film segített eltörölni, mely 2009 során díszdobozban adta ki a széria első három részét.